Святой апостол варфоломей

Для наших читателей: святой апостол варфоломей с подробным описанием из различных источников.

Варфоломе́й (Нафанаи́л) (арам. בר-תולמי, греч. Βαρθολομαίος, лат. Bartholomaeus) — один из двенадцати апостолов (учеников) Иисуса Христа, упомянут в Новом Завете.

Художественно изображается в светлой одежде с золотым рисунком и ножом в руке, символом его мученичества: с него содрали кожу.

Новозаветная история

Упомянут в списках апостолов в Евангелии от Матфея (Мф. 10:3), от Марка (Мк. 3:18), от Луки (Лк. 6:14), а также в Деяниях Апостолов (Деян. 1:13). Имя «Варфоломей» возможно является арамейским патрономическим именем (отчеством) «bar talamai» — «сын Фалмая», где Фалмай — искажённое на арамейский лад греческое имя Птолемей.

Существует практически единодушное мнение библеистов о том, что упомянутый в Евангелии от Иоанна (Ин. 1:45—50) Нафанаил — это одно лицо с Варфоломеем. Следовательно, апостол Варфоломей — один из первых учеников Христа, призванный четвёртым вслед за Андреем, Петром и Филиппом.

Евангелист сообщает, что Варфоломей был родом из Каны Галилейской (Ин. 21:2). По-видимому, он был родственником или близким другом апостола Филиппа, поскольку именно Филипп привёл Варфоломея к Иисусу, и в списках апостолов они упоминаются рядом. В сцене призвания Нафанаила-Варфоломея он произносит знаменитую фразу «Из Назарета может ли быть что доброе?». Иисус, увидев его, говорит о нём «Вот подлинно Израильтянин, в котором нет лукавства». Более определённых сведений Священное Писание о Варфоломее не сообщает, большая часть его жизнеописания известна по апокрифическим источникам.

Предания

Согласно преданию, Варфоломей вместе с Филиппом проповедовал в городах Малой Азии, особенно в связи с именем апостола Варфоломея упоминают город Иераполь. Традиция сообщает также о его поездке в Индию и проповеди в Армении, где на Арташатском холме он встретился с апостолом Иудой Фаддеем (армянская церковь почитает их своими основателями). Евсевий Кесарийский сообщает, что в Индии Варфоломей оставил основанной им общине Евангелие от Матфея на еврейском языке, которое было найдено философом Пантеном, преподавателем Александрийской школы.

Смерть

Часовня апостола Варфоломея в

Баку

на предполагаемом месте казни апостола. Разрушена в 1937 году

Алтарь базилики Святого Варфоломея (Сан Бартоломео) в Беневенто, где хранятся мощи Апостола Варфоломея в ковчеге из красного порфира

Согласно преданию, по наущению языческих жрецов брат армянского царя Астиаг «схватил святого апостола и в городе Альбане». Варфоломея распяли вниз головой, но он продолжал свою проповедь, тогда его сняли с креста, сняли кожу, а затем обезглавили. Верующие взяли «его тело, главу и кожу, положили их в оловянную раку и предали погребению в том же городе, Албане, что в Великой Армении».

Существуют при этом различные версии отождествления города Альбаны (Албанополь, Урбанополь):

  • православная традиция отождествляет его с Баку, в котором при раскопках у Девичьей башни были обнаружены остатки древнего храма, отождествляемого с базиликой, возведённой над местом гибели апостола;
  • по мнению Мишеля ван Эсбрука, под Альбаной понимается понтийский город Никополь;
  • по другой версии, апостол Варфоломей захоронен на территории иранской провинции Западный Азербайджан, где в XIV веке на месте предполагаемого захоронения был построен армянский монастырь святого Варфоломея.

Около 410 года мощи Варфоломея были перенесены из Ахбака в Мартирополь, а около 507 года в город Дара (Месопотамия). При нашествии персов в 574 году, по сообщению Григория Турского, раку с мощами бросили в море, и она чудесным образом приплыла к острову Липари. Около 838 года мощи перенесли в Беневенто, где они хранятся в настоящее время в Базилике Сан Бартоломео. С X века часть мощей апостола хранится на острове Тиберина (Рим) в церкви Сан-Бартоломео, посвящённой апостолу. Частицы мощей апостола Варфоломея хранятся также в ряде афонских монастырей, кафедральном соборе Святых Жен-мироносиц в Баку (передана в 2003 году Константинопольским патриархом) и других местах.

Память апостола Варфоломея совершается:

  • в Католической церкви — 24 августа,
  • в Православной церкви — 22 апреля (5 мая), 11 (24) июня (смерть), 30 июня (13 июля) (собор Двенадцати апостолов), 25 августа (7 сентября) (перенесение мощей),
  • в Армянской апостольской церкви почитается как её основатель, к которому возводится апостольская преемственность её иерархии, дни памяти — 25 февраля и 8 декабря.

Апокрифы

С именем Варфоломея связан ряд апокрифических произведений:

  • «Евангелие апостола Варфоломея» (или «Вопросы Варфоломея»). Оригинал на греческом.
  • «Евангелие Варфоломея» (или «Книга о Воскресении Иисуса Христа апостола Варфоломея») на коптском языке.
  • «Деяния апостолов Андрея и Варфоломея в городе парфян» на коптском, арабском, эфиопском и греческом языках.
  • «Деяния апостола Варфоломея» на коптском.
  • «Мученичество апостола Варфоломея» на латыни и армянском.
  • «Апокалипсис апостола Варфоломея» («Откровения Варфоломея»)

Память

  • Церковь Святого Варфоломея

См. также

  • На Викискладе есть медиафайлы по теме Апостол Варфоломей
  • Варфоломеевская ночь
  • Акт о единообразии — в соответствии с ним в день святого Варфоломея 24 августа 1662 года («Чёрный Варфоломей») из своих приходов были изгнаны более 2000 английских священнослужителей-нонконформистов
  • Медаль в честь святого апостола Варфоломея — церковная награда Бакинской и Прикаспийской епархии. Учреждена по благословению Святейшего Патриарха Московского и Всея Руси Кирилла.
  • Сан-Бартоломеу

Примечания

Ссылки

  • Димитрий Ростовский. Житие и страдания святого апостола Варфоломея
  • Апостол Варфоломей // Православная энциклопедия

святой апостол варфоломей

Кондак 1

Избранному от людей израилевых во Христова Апостола на уловление человеков, чудному Варфоломею, пения похвальная принесем, вернии, яко оставльшему дом свой, нищету Христову возлюбившему и Христово учение паче учения еврейских книжников избравшему. Ты же, святый Апостоле, всех нас, память твою честную празднующих, не остави своим предстательством и заступлением, да благодарными устнами вопием ти: Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Икос 1

Ангелов Господь и Спаситель всего рода человеча, провидев чистоту души твоея, святый Варфоломее, благоволи избрати тя во единаго от обоюнадесяте и нарещи Апостолом Своим. Мы же, дивящеся духовным дарованиям твоим, прославляем тя сице:

Радуйся, Варфоломее, великий Христов Апостоле.

Радуйся, учениче Христов усерднейший.

Радуйся, яко сердце свое непорочно имел еси.

Радуйся, яко лукавыя наставления старцев еврейских отвергл еси.

Радуйся, яко всем сердцем своим Христу прилепился еси.

Радуйся, яко вся мирския блага ни во чтоже вменил еси.

Радуйся, яко отца и матерь, братию и сестры своя ради Господа оставил еси.

Радуйся, яко во следовании за Христом истинное блаженство восприял еси.

Радуйся, учением Христовым пленивыйся.

Радуйся, в пути Христовом благо Царствия Небеснаго предвкусивый.

Радуйся, благогласнейший проповедниче Христова учения.

Радуйся, верный слуго Господь.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 2

Видя чудная дела Господа своего и Учителя и слыша из уст Его исходящее небесное учение, ясно уразумел еси, святый Варфоломее, со Апостолом Петром и прочими Апостолы вкупе, яко глаголы живота вечнаго Учитель ваш имать, и яко Он есть воистину Сын Бога Живаго, Емуже вся земля едиными усты взывати научается: Аллилуиа.

Икос 2

Разумному Солнцу Правды вседушевно восхотел еси, святый Апостоле Варфоломее, поработати и радостно приял еси заповедь Господа о проповеди овцам погибшим дому Израилева; сего ради потщался еси со всеми Апостолы по весям и градом Израилевым ходяще, болящия исцеляти, прокаженныя очищати, мертвыя воскрешати, бесы изгоняти и всем проповедати и вещати, яко приблизися Царствие Небесное. Воспоминающе апостольския труды твоя, сия похвальная восписуем ти:

Радуйся, усердный заповедей Христовых исполнителю.

Радуйся, всего себе Господеви послушно поработивый.

Радуйся, яко не стяжал еси ни злата, ни сребра, ни меди при поясе своем.

Радуйся, яко ни пиры в путь, ни двою ризу, ни жезла с собою, по заповеди Христа, не брал еси.

Радуйся, яко мир Христов в домы вносил еси.

Радуйся, яко с добрыми добре пребывал еси.

Радуйся, яко от неприявших мира Христова паки себе мир приимал еси.

Радуйся, яко учение Господа своего усердно проповедал еси.

Радуйся, ты бо, по слову Христову, яко овча посреде волков с Евангелием шествовал еси.

Радуйся, яко болезни неисцельныя целил еси.

Радуйся, яко духов лукавых изгонял еси.

Радуйся, яко прокаженныя очищал еси и мертвыя воскрешал еси.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 3

Сила духовная Божественнаго учения всесовершенно плени тя, славный Варфоломее, сего ради никояже сладости мира сего восхотел еси вкушати, токмо единаго истиннаго блага желал еси присно наслаждатися, во еже слушати словеса Учителя своего, созерцати сладкий лик Господа своего, зрети дивное служение Его скорбящим и обремененным и во веки со всеми избранными Его взывати Ему ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 3

Имея богатство неизреченныя благости, Спас мира и Господь, ведый, яко прииде Ему час, да прейдет от мира сего ко Отцу, тайноводствова Своя, сущия в мире, ученики, показуя им прежде Креста Своего путь добрейший смирения, начат умывати нозе другом Своим и отирати лентием; таже хлеб и вино благослови Господь и Таинство Причащения в Церкви Своей на веки утверди. Сия видев святый Варфоломей с прочими Апостолы, всем сердцем своим вожделе Учителю своему подражати и, в Его воспоминание, Святое Таинство Причащения присно совершати. За таковое твоего сердца благое изволение ублажаем тя, святый Апостоле, восхвалениями сими:

Радуйся, добрый и послушный Христов учениче.

Радуйся, благоговейный исполнителю Христовых заповедей.

Радуйся, яко сподобился еси прияти омовение ног своих от Господа твоего и Учителя.

Радуйся, яко на Тайной Вечери Тела и Крови Христовых приобщился еси.

Радуйся, Христову тайноводству научивыйся.

Радуйся, заповедь новую от Господа приявый, во еже душу свою положити за други своя.

Радуйся, смирения Христова истинный служителю.

Радуйся, словом Христовым очищенный.

Радуйся, за Господа и Христа жизнь свою положити обещавый.

Радуйся, любве Христовы проповедниче.

Радуйся, о всем мире теплый к Богу молитвенниче.

Радуйся, всех скорбящих и обремененных заступниче.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 4

Буря велиих смущений найде на тя, святый Апостоле, егда видел еси Господа своего и Учителя от предателя лестию лобзаннаго, в руце лютых и беззаконных судей преданнаго и на смерть позорную осужденнаго; егда же услышал еси святых жен мироносиц, радостную весть о Воскресении принесших, и егда своима очима сподобился еси зрети воскресшаго Господа, язвы Своя на пречистем теле Своем показующаго, тогда со всеми Апостолы, печаль свою на радость преложив, воззвал еси велегласно Господу Христу, из мертвых воскресшему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышал еси, славный Варфоломее, Божественныя глаголы Господа, по воскресении Своем отверзшаго Апостолом ум разумети Писания, яко тако подобаше пострадати Христу и воскреснути из мертвых в третий день; видел еси Господа своего с горы Елеонския во славе вознесшагося и с радостию велиею возвратился еси во Иерусалим, хваля и благословя Бога. За таковое твое радостное прославление Господа, паки во славе грядущаго судити живым и мертвым, воспеваем ти, святый Апостоле, похвалы сицевыя:

Радуйся, воскресшаго Господа видети сподобивыйся.

Радуйся, гвоздиным язвам на пречистем теле Его усердно поклонивыйся.

Радуйся, яко во Христовом воскресении уверился еси.

Радуйся, яко явлением Его всесладким мудрости и разума исполнился еси.

Радуйся, со Христом, по воскресении Его, общия трапезы насладивыйся.

Радуйся, от Него Писания пророческая разумети научивыйся.

Радуйся, на горе Елеонстей, яко в преддверии небеснем, со Учителем своим обретыйся.

Радуйся, благословение Господне получити сподобивыйся.

Радуйся, Божественнаго вознесения свидетелю.

Радуйся, светлых небожителей собеседниче.

Радуйся, великия благодатныя радости в день вознесения причастниче.

Радуйся, хвалы и прославления Господа светлый источниче.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 5

Богоглаголивый Лука явственно всей вселенней повествует, яко собранным во Иерусалиме всем учеником Христовым, внезапу бысть шум с небесе, яко носиму дыханию бурну, и исполни весь дом, идеже ученицы Его бяху седяще, и явишася им разделени языцы, яко огненнии, седе же на едином коемждо их, и исполнишася вси Духа Свята, и начаша глаголати иными языки, якоже Дух даяше им провещавати. С прочими святыми Апостолы Христовыми в Сионстей горнице и ты был еси, блаженне Варфоломее, и дара языка сподобился еси получити, и с велиею радостию и крепким дерзновением, Духом Святым водимый, научился еси иными языки в Троице славимому Богу непрестанно взывати: Аллилуиа.

Икос 5

Увидел еси, святый Апостоле Варфоломее, в павшем ти жребии проповедати Христово Евангелие в Сирии, Асии и прочих соседних странах со Апостолом Филиппом вкупе, повеление Самаго Господа. Сего ради тягостных путей апостольских не убоялся еси, страданий за Господа Христа не устрашился еси и, купно с Филиппом, единаго Господа в сих странах проповедал еси; тогда и Лидийския и Мизийския грады и веси оглашени быша проповедию апостольскою. Дивящися сим благовестническим трудом твоим, сице радостно тебе глаголем:

Радуйся, неленостный исполнителю заветов Христовых.

Радуйся, безбоязненный проповедниче Христова Евангелия.

Радуйся, яко со Апостолом Филиппом и сестрою его Мариамною по градам и весям Асийским и Лидийским с благовестием шествовал еси.

Радуйся, яко со Апостолом Иоанном Богословом благодатными утешении наслаждался еси.

Радуйся, неустанный к Богу молитвенниче.

Радуйся, дара любве к Богу и людем усердный приумножителю.

Радуйся, покаяния учителю.

Радуйся, смирения наставниче.

Радуйся, идолов сокрушителю.

Радуйся, великих Таин Божиих провозвестниче.

Радуйся, огненными словесы своими слух языческих людей огласивый.

Радуйся, ко Христу детоводителю их прилежный.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 6

Проповедницы учения Христова усерднейшии явишася святии Варфоломей, Филипп и блаженная Мариамна, егда со Христовым Евангелием внидоша во град фригийский Иераполь, иже бе исполнен мерзких идолов, ослепленнии же людие его боготвориша змии и ехидны. Первее святии Апостоли, со Иоанном Богословом вкупе, велию ехидну молитвою своею победиша и копием умертвиша; послежде же день и нощь ко славе Божией труждающеся, научиша многия воспевати купно с ними песнь хвалебную Господеви: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия обильно свет учения Христова во граде Иераполе, егда святый Варфололей, с Филиппом и Мариамною вкупе, отверзоша очи некоему Стахию, четыредесят лет слепотствующему, жену Анфипата Иерапольскаго, змием угрызенную, от одра смертнаго воздвигоша, еще же и многи недужныя исцелиша и бесныя уврачеваша. Анфипат же злый, ярости исполнися, егда услыша, яко жена его веру Христову прият, повеле святых Апостолов лютым мукам предати. Мы же, воспоминая сия славныя страдания и подвиги во славу Христа, восхваляем святаго Апостола Варфоломея всеусердно:

Радуйся, Духа Святаго сосуде вседрагий.

Радуйся, велиих чудес совершителю.

Радуйся, слепым зрение даровавый.

Радуйся, хромым благошествие устроивый.

Радуйся, от укушения ядовитых змий целителю.

Радуйся, бесов прогонителю.

Радуйся, неустрашимый исповедниче всесладкаго имене Христова.

Радуйся, купно с Филиппом на смерть осужденный.

Радуйся, на стене идольскаго капища распятый.

Радуйся, силою Божиею невредим сохранивыйся.

Радуйся, чудесы своими многи ко Христу обративый.

Радуйся, Стахия во епископа Иерапольскаго поставивый.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 7

Хотя вси концы вселенныя учением Христовым огласити, святый Варфоломей, от лютых гонений Анфипата Иерапольскаго избавленный, с проповедию Христовою, Духа Святаго повелением, прииде во Индийския страны, идеже во славу Христову нимало времени потрудися, шествуя из града во град, из веси в весь, благосвествуя мир Христов, исцеляя болезни неисцельныя и научая люди стран Индийских оставити идолы безстудныя, единому же Богу, благодеющему всем, взывати: Аллилуиа.

Икос 7

Дивное благопопечение о людех стран Индийских явил еси, святый Апостоле, егда насельники стран сих просветив и Церковь тамо устроив, Евангелие от святаго Матфея, с собою носимое, на язык их преложи, и самое то Евангелие, от Матфея написанное, у нихже остави. Сего ради просвещеннии тобою людие стран Индийских благодарно воспеваху ти, святый Варфоломее, тако:

Радуйся, великий наш Апостоле.

Радуйся, во Христе отец наш чадолюбивый.

Радуйся, муками рождения о нас болезновавый.

Радуйся, Христа Господа в нас вообразивый.

Радуйся, идольскую лесть обличивый.

Радуйся, ко истинному свету вся ны наставивый.

Радуйся, словеса Евангелия Христова нам оставивый.

Радуйся, Церкве Божия устроителю.

Радуйся, неустанный о нас пред Престолом Божиим предстоятелю.

Радуйся, о всем мире теплый пред Богом ходатаю.

Радуйся, крепкое наше упование.

Радуйся, о нашем спасении изрядный попечителю.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 8

Странно есть неверующим слышати, како святый Апостол Варфоломей, светом истины Христовы осиявый страны Индийския, паки новую ниву, Христовым учением невозделанную, обрете, и на конец жития своего в Великую Армению устремися, да просветит и зде люди, во тьме и сени смертней седящия, и да научит их единому Творцу и Господу благодарными усты воспевати: Аллилуиа.

Икос 8

Весь духом горя о славе Господней, прииде святый Апостол Варфоломей в Великую Армению и усердно воззва в молитве своей ко Господу, да посрамлени будут беси, во идолех страны тоя обитавшия, и да будут ниспровергнуты бездушнии идоли; и не тща бе молитва святаго Апостола: беси умолкоша, идоли падоша, людие же сего бесовскаго мучительства и безумия избавльшеся, восхваляху святаго просветителя своего сицевыми радостными воззвании:

Радуйся, Апостоле, красными ногами своими землю нашу освятивый.

Радуйся, святую истинную веру всем нам возвестивый.

Радуйся, бесов изгонителю.

Радуйся, идолов сокрушителю.

Радуйся, в молитве и дерзновении пламенеющий.

Радуйся, во святем служении Господу добрый пример нам показующий.

Радуйся, дивный Христов благовестниче.

Радуйся, преславный чудотворче.

Радуйся, болезни наша врачующий.

Радуйся, скорби наша разгоняющий.

Радуйся, всех нас истинно возлюбивый.

Радуйся, всем нам путь ко спасению показавый.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 9

Вси людие Великия Армении зело удивляхуся, зряще чудеса и знамения тобою, святый Апостоле, совершаемая; егда же видеша идолы падшия, духи нечистыя изгонимыя, славляху Бога, дивнаго во святых Своих, и воспеваху Ему благодарными усты: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык человеческий не возможет достойно восхвалити болезни и труды твоя, знамения и чудеса, святый Апостоле, в Велицей Армении бывшая; сила же знамений сих даже до царева дому достиже, егда из дщере царевой молитвою твоею бес изгнася. Егда же царь и вси людие твою во Христе нелицемерную нищету узревше, обратишася ко Христу, тогда вся Великая Армения от царева дому и до обиталища бедных огласися сицевыми радостными и хвалебными пении тебе, великому Апостолу и чудотворцу:

Радуйся, чудотворче предивный.

Радуйся, всех болящих врачу безмездный.

Радуйся, славу Христову паче земных сокровищ возлюбивый.

Радуйся, о спасении душ человеческих прилежавый.

Радуйся, царя Полимия, царицу и дщерь их ко Христу обративый.

Радуйся, и царедворцы знатныя, и от простых людей нимало святым Крещением просветивый.

Радуйся, нищету духовную и телесную возлюбивый.

Радуйся, славный безсребрениче.

Радуйся, Великия Армении просветителю.

Радуйся, отче наш чадолюбивый.

Радуйся, райския двери нам отверзающий.

Радуйся, от пути погибельнаго нас исхищающий.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 10

Спасению новых и новых людей работая, достигл еси, святый Апостоле Варфоломее, блаженнаго конца жития своего: жрецы бо идольстии в Велицей Армении видяще, яко препитания своего лишахуся, научиша царева брата, лютаго Астиага, да погубит тя, святый Апостоле. Сей же, неистовый, предав тебе во граде Альбане многим мукам, повеле на кресте стремглав распяти тя, да престанут уста твоя вещати учение Христа распятаго; ты же, Апостоле, и на кресте радостно взывал еси Господеви: Аллилуиа.

Икос 10

Царя и Господа не престал еси проповедати, святый Апостоле, усты своими и вися стремглав на кресте: учил бо еси собранныя на позор сей люди твердо за веру Христову стояти, согласно заповедем Евангельским жити и неверныя ко Христу привлекати. Мы же, дивящеся укрепляющей тя силе Божией и твоему, святый Апостоле, мужеству, в похвалу тебе сице глаголем:

Радуйся, славный Христов мучениче.

Радуйся, Христова учения исповедниче дерзновенный.

Радуйся, устами своими даже до смерти истину Божию проповедавый.

Радуйся, терпением своим всю вселенную удививый.

Радуйся, в смертный час твой тысящи людей ко Христу привлекий.

Радуйся, явный благодатныя силы Христовы свидетелю.

Радуйся, позор крестныя смерти, яко победный венец, радостно понесший.

Радуйся, в час смертных мучений своих с Господем в единении пребывый.

Радуйся, в смертном часе райския сладости на земли предвкусивый.

Радуйся, в сей райстей сладости Божественнаго естества истинный причастниче.

Радуйся, терпения усердный учителю.

Радуйся, всяких добродетелей вместилище.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим тебе, славный Апостоле Христов Варфоломее, смертный твой час на древе крестнем воспоминающе, дивимся твоему священному за Христа заколению, со слезами ублажаем твою кончину, егда мучитель лютый повеле и кожу с твоего честнаго тела содрати; ты же, святый Апостоле, не престал еси Господа восхваляти до того блаженнаго часа, егда с кожею твоею глава твоя, велением мучителя, усечена бысть, чистая же душа твоя, святый Апостоле, восхищена бысть на небеса воздавати славу Господеви и со светлыми небожители во веки взывати Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Свет велий во исцеление немощей человеческих возсия от честных мощей твоих, славный Апостоле, во граде Альбане, егда вернии, вземше по кончине твоей со креста честное тело твое, во оловянней раце благоговейно, вкупе с главою и кожею, положиша. Егда же невернии бесов служителие узреша, яко мнози в той стране от неверных ко Христовой Церкви прилагахуся, ввергоша в море честныя мощи твоя: тии же во оловянней раце, аки в легцей ладии, по водам понесошася, дондеже пристаху ко острову Липару, идеже епископ Агафон, по Божию откровению, с народом и клиром с радостию сия прият и во храме благоговейно постави, воспевая тебе сице:

Радуйся, славный Апостоле Христов.

Радуйся, верный самовидче Бога Слова и слуго Его.

Радуйся, мудрый Евангелия Христова проповедниче.

Радуйся, чудес неистощимый источниче.

Радуйся, яко мощи твоя от востока и до запада имя Господне восхвалиша.

Радуйся, яко шествием мощей твоих море освятися.

Радуйся, Сирии и Асии просветителю.

Радуйся, Иераполя фригийскаго Апостоле.

Радуйся, яко с проповедию Христовою даже до Индии дошел еси.

Радуйся, яко насельников брегов моря Хвалынскаго светом Христова учения просветил еси.

Радуйся, яко Великую Армению ко Христу привел еси.

Радуйся, яко и нас пришествием мощей твоих сладостно утешил еси.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 12

Благодать от Господа достойно подражати житию твоему и прославляти болезни и труды твоя, подаждь нам, святый Апостоле, якоже иногда Иосифу Песнописцу, егда в навечерие праздника твоего явился еси ему во олтари и святым Евангелием благословил еси его, да и мы молитвами твоими, благодатию Божиею озареннии, купно со всею вселенною Господеви со умилением взываем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое за Христом последование, восхваляем дивная апостольския труды твоя, благоговейно чтим двукратное твое за Христа распятие, ублажаем честныя твоея главы отсечение, славим неисчетная чудеса от честных мощей твоих и в похвалу велегласно тебе глаголем:

Радуйся, проповедию твоею многи концы вселенныя огласивый.

Радуйся, многия люди ко Христу приведый.

Радуйся, мудрый Евангелия Христова проповедниче.

Радуйся, Христовых заповедей твердый исполнителю.

Радуйся, яко жителие острова Липара и града Беневента, идеже мощи твоя почивают, яко своего Апостола тя почитают.

Радуйся, яко подвигам твоим вся вселенная дивится.

Радуйся, во Христе отец наш многопопечительный.

Радуйся, Апостоле, о нашем спасении зело рачительный.

Радуйся, яко в день Страшнаго Суда Христова возсядиши на единем от обоюнадесяте престолов, да судиши со Христом всю вселенную.

Радуйся, яко за праведников ходатаем пред единым Судиею и Господем в той час явишися.

Радуйся, славных дел Божиих возвестителю.

Радуйся, злых козней сатанинских сокрушителю.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 13

О святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее! Приими сие от нас, недостойных, приносимое тебе хвалебное пение, и якоже ты сам всем сердцем, душею и телом предал еси себе на служение Господеви своему и Учителю, тако и нас, молитвами твоими, сподоби жизнь свою во славу Господню устрояти, вся от Него посылаемая со благодарением приимати, и тако тебе подражающе, вечное Царствие наследовати и Господеви, Творцу нашему и Промыслителю, с тобою и всеми святыми во веки воспевати: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1).

Молитва

О преславный Апостоле Христов Варфоломее, душу за Христа предавший и кровию твоею пажить Его удобривший! Услыши чад твоих молитвы и воздыхания, сердцем сокрушенным ныне приносимыя. Се бо беззаконьми омрачихомся, и того ради бедами, якоже тучами, обложихомся, елея же добраго жития обнищахом зело, и не возможем противитися волком хищным, иже расхищати наследие Божие дерзостно тщатся. О, сильный! Понеси немощи наша, не отлучайся духом от нас, да не разлучимся в конец от любве Божия, но крепким заступлением твоим нас защити, да помилует Господь всех нас молитв твоих ради, да истребит же рукописание безмерных грехов наших, и да сподобит со всеми святыми блаженнаго Царствия и брака Агнца Своего, Емуже честь и слава, и благодарение и поклонение во веки веков. Аминь.

святой апостол варфоломей

Творение Феофаново

Пе́снь 1

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Припев: Святы́й апо́столе Вафоломéе, моли́ Бо́га о на́с.

Прове́дец все́х и Бо́г, ума́ твоего́ богови́дно зря́, избра́ и тя́ сочета́ ли́ку апо́стольску, Варфоломе́е всехва́льне, благода́тию просвети́в се́рдце твое́.

Доброде́телей на высоту́ возше́д, язы́ком огнедохнове́нным огневи́дно разделе́нием обогати́лся еси́, я́ко Христо́в апо́стол, прише́ствием Уте́шителя, пребога́те, нече́стия хвра́стие пояда́я, и неразу́мия.

Богоно́сен у́гль вои́стинну, Боже́ственнаго Ду́ха заре́ю разжже́н, показа́лся еси́, пре́лести се́но попаля́я, Варфоломе́е прехва́льне, и просвеща́я ве́рою сердца́ пою́щих тя́.

Богоро́дичен: Чи́стая, рцы́, ка́ко дои́ши? Ка́ко же Ма́ти была́ еси́, де́вственными печа́тьми сия́ющи? — Не пыта́й бе́здны, неприча́стна естество́м, испыта́яй еди́н все́х Бо́г и Госпо́дь, Его́же и пло́тию роди́х.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня, я́ко кри́н, Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Я́ко до́ждь небе́сный, изсо́хшую, прему́дре, вселе́нную всю́ тмо́ю безбо́жия напои́л еси́, богови́дче досточу́дне.

Исто́чник изы́де спаси́тельнаго пи́ва, Варфоломе́е всече́стне, и многосугу́б пло́д прине́сл еси́ язы́ком спасе́ния, досточу́дне.

Со́лию благода́ти и́дольское уста́вил еси́ гное́ние, всему́дре, сла́дким сло́вом ве́ры сердца́ услажда́я чту́щих тя́.

Богоро́дичен: Еди́ну Де́ву Тя́ и Ма́терь чти́м, я́ко спасе́ния Хода́таицу бы́вшую на́м, Непоро́чная, и ми́р избавля́ющую моли́твами Твои́ми.

Седа́лен, гла́с 8

Мре́жею сло́ва возве́д из глубины́ неразу́мия, боголе́пно язы́ки приве́л еси́ ве́рою и, я́ко исто́чник сы́й во́д духо́вных, вселе́нную всю́ напои́л еси́ благода́тию. Те́мже и спа́сшиися тобо́ю, богогла́се, я́ко дру́га тя́ бли́жняго Христо́ва ублажа́ем, Варфоломе́е, вопию́ще ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творцу́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка. Те́м зову́ Ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Упраздни́л еси́, кресто́м Госпо́дним огражда́емь, де́монское свире́пство, Варфоломе́е преизря́дне, и си́х душегуби́тельную пре́лесть отгна́л еси́ пропове́данием.

Све́т ми́ра, сла́вы боже́ственныя сия́ние Христо́с тя́ показа́, Варфоломе́е богоприя́тне: всю́ бо просвети́л еси́ богоразу́мием тва́рь, всеблаже́нне.

Возмути́л еси́ язы́ческая моря́, апо́столе, я́ко ко́нь преизря́ден, колесни́ца Сло́ва бы́в, ве́рою же погаси́л еси́ го́рькаго безбо́жия концы́.

Богоро́дичен: Исцеля́я Е́вино ве́тхое преступле́ние, в Тя́, непоро́чную, Пречи́стая, всели́ся, всего́ мя́ челове́ка обнови́ па́дшаго Пребоже́ственный.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

Несозда́нну Све́ту, на́с ра́ди в зда́ниих я́вльшемуся Христу́, перводе́льно бесе́довал еси́, к Нему́ прише́д, апо́столе, и боже́ственными заря́ми от Него́ просвеща́емь.

Я́ко роса́ Бо́жия, челове́ком исцеле́ние подаю́щи, в ми́ре бы́л еси́, о Варфоломе́е преблаже́нне, и зе́млю нече́стия проро́чески опрове́ргл еси́.

К пе́рвому Све́ту присту́пль, бы́л еси́ све́т вторы́й: я́же отту́ду сия́нии и светоли́тии озаря́емь, я́ко самови́дец Сло́ва, Варфоломе́е всему́дре.

Богоро́дичен: Глаго́лы Твоя́ по́мняще, Тя́ ны́не блажи́м: Тобо́ю бо, Непоро́чная, блаже́нство обрето́хом и жи́знию честно́ю и́стинною обогати́хомся.

Пе́снь 6

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

Чуде́с благода́ть прие́м и исцеле́ний обога́щся де́телию, Варфоломе́е всему́дре, язы́к стада́ улови́л еси́.

О́гненный тво́й язы́к, пресла́вне, вся́ку пре́лесть, я́ко се́но, попали́, ве́рных же просвети́ сердца́ боже́ственным пропове́данием.

Исто́чника прему́дрости учи́теля име́я, пресла́вне, Сло́ва Безнача́льнаго, мирску́ю обуи́л еси́, богопропове́дниче, му́дрость благода́тию.

Богоро́дичен: Па́че естества́, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́вою, явля́ющи и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.

Конда́к, гла́с 4

Яви́лся еси́ вели́кое со́лнце вселе́нней уче́ний сия́ньми и чуде́с стра́шных, световодя́ почита́ющия тя́, Варфоломе́е, Госпо́день апо́столе.

И́кос:

Я́ко не́бо, сла́ву Бо́жию веща́я, ви́ден бы́л еси́ Ду́хом Святы́м, апо́столе богови́дче, и, я́ко со́лнце све́тло, яви́лся еси́ ми́ру, преле́стное помраче́ние разгоня́я Боже́ственною благода́тию. Те́м молю́ ти́ ся́ и ми́л ся́ де́ю: боже́ственными твои́ми луча́ми, души́ моея́ ослепле́нныя, всебога́те, просвети́ зе́ницы и сло́во тя́ пе́ти да́ждь во отверзе́ние усто́м мои́м в твое́й дне́сь па́мяти, в ню́же вся́к ве́рный, веселя́ся, хва́лит тя́, Варфоломе́е, Госпо́день апо́столе.

Пе́снь 7

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Вели́кое та́инство, Варфоломе́е, Боже́ственнаго воплоще́ния ми́ру яви́л еси́, е́же все́м невмести́мое и непостижи́мое, еди́нем же вмести́мо ве́рным, несказа́емо и ве́руемо.

Я́ко ка́мень, пресвяты́й Варфоломе́е, чи́сте валя́яся, пре́лести утвержде́ние кре́пко опрове́ргл еси́, Це́ркви же необори́мое основа́ние я́влься, сохраня́еши сию́ непоколеби́му.

Боже́ственное подо́бие, Варфоломе́е, доброде́телей ша́ром, преблаже́нне, написа́л еси́, отсю́ду апо́стол боже́ствен бы́в, все́м пропове́дал еси́ Христо́во прише́ствие многопе́тое.

Богоро́дичен: Гро́зд созре́вший, Его́же невозде́ланно, Чи́стая, возрасти́ла еси́, на дре́ве я́ко узре́вши пове́шена, вопия́ла еси́: Ча́до сла́дкое, мсто́ иска́пи, и́мже страсте́й пия́нство оты́мется.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Ве́лие и ма́ло, мно́го же и ума́лено, Спа́сово Ева́нгелие прему́дро научи́л еси́. Ве́лия и пресла́вная сложе́нными глаго́лы все́м назна́менал еси́, Варфоломе́е богому́дре.

Я́коже река́, от Сио́на исходя́, церко́вныя со́нмы напоя́еши, пребога́те, и пото́к боже́ственныя пи́щи испусти́л еси́ явле́ннейше, зовы́й: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Боже́ственных даро́в я́ве светле́йшими и вели́кими, я́ко апо́стол боже́ственне украси́лся еси́. Превосхо́дит са́н благосла́вия всего́, блаже́нне, су́щее во челове́цех зри́мое благода́тию.

Богоро́дичен: У́м безстра́стен в ложесна́х Твои́х едини́тся челове́чу уму́, Всечи́стая, пло́ти же дебельство́м подле́тен бы́в, веко́в превы́шший. Те́м Тя́, Богоро́дице, ве́рою и любо́вию сла́вим.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Сло́ва бы́в самови́дец и служи́тель, учени́к же и пропове́дник богови́ден, иде́же ны́не е́сть Сло́во, ты́ жи́ти вои́стинну сподо́бился еси́, я́коже Са́м обеща́ нело́жно Преблаги́й.

Я́ко ны́не предстоя́ престо́лу Влады́ки твоего́ и отону́дными заря́ми осия́емь, о Варфоломе́е богому́дре, певцы́ твоя́ назира́я, страсте́й избавля́еши и разли́чных обстоя́ний.

Сы́н ве́ры ра́ди сподо́блься бы́ти Бо́гу, оте́ческих насле́дник сокро́вищ бы́л еси́. О, великода́рныя дла́ни! О, дарова́ния, ны́не превосходя́щаго, Христа́, просла́вльшаго тя́, богови́дче всеблаже́нне!

Богоро́дичен: Разуме́вше издале́ча прозорли́выма очи́ма, проро́цы Тя́ вси́ провозгласи́ша, хотя́щую Ма́терь бы́ти Вседе́теля и все́х Влады́ки. Те́м Тя́, Всепе́тую Богоро́дицу, возвеща́ем.

Свети́лен

Апо́столы Христо́вы прииди́те, лю́дие, воспои́м, боже́ственнаго Варфоломе́я и Варна́ву му́драго, пропове́дники ве́ры, я́ко моля́щияся Христу́ о душа́х на́ших.

Богоро́дичен: Чи́стая Влады́чице Свята́я и еди́на Муженеиску́сная, спасе́ние и упова́ние Ты́, моли́ из Тебе́ рожде́ннаго Изба́вителя на́шего спасти́ ми́р от ле́сти, бе́д и скорбе́й.

24 августа католики вспоминают святого апостола Варфоломея. По сравнению с другими святыми в христианской традиции о Варфоломее мало сведений в Библии. Большая часть его жизнеописания известна по апокрифам (произведениям с библейским сюжетом, содержащим отступление от официального церковного учения) и житиям святых.

Факт 1. Ученик Христа

Святой Варфоломей — один из двенадцати апостолов, учеников Иисуса Христа. Апостол имел второе имя — Нафанаил (в давние времена широко была распространена практика иметь два имени, что можно заметить и сегодня).

По словам евангелиста Иоанна, Варфоломей был четвёртым апостолом после Андрея, Петра и Филиппа.

Факт 2. Оздоровление и исцеление больных и бесноватых

После вознесения Иисуса Христа Святой Варфоломей проповедовал Евангелие в Армении, Индии, Арабии и Эфоипии, оздоравливал больных и бесноватых. Так, например, в городе Иераполе (в те времена языческий город), который  находился в малоазийской области Фригии, апостолы Филипп и Варфоломей исцелили человека по имени Стахий, который был слепым на протяжении 40 лет. Также в этом городе была исцелена и жена градоначальника Никанора, которую укусила ядовитая змея. Она долгое время лежала при смерти, но услыхав о апостолах, велела своим рабам отнести её тело к дому Стахия (там жили и проповедовали апостолы). Женщина получила двойное исцеление: телесное — от укуса змеи и душевное — от бесовского обольщения. Благодаря учениям и проповедям апостолов, уверовала во Христа и приняла крещение.

Факт 3. Ужасная смерть во имя Христа

Умер Варфоломей в Армении. Тут он также проповедовал и изгонял бесов. Апостол исцелил дочь царя Полимия, после чего царь, его дочь и весь двор приняли крещение и стали истинными христианами. Однако это не понравилось языческим жрецам, которые утратили свою власть и титулы. Они обратились к брату Полимия Астиагу, который был верен бывшим заблуждениям и идолопоклонству. По его приказу в городе Албане святой Варфоломей был схвачен и распят вниз головой, но не прекращал славить Христа и проповедовать Его милость. Тогда разъяренный Астаиг велел содрать с него кожу, но и это не остановило проповедника. В итоге король приказал святому отрубить голову. Верующие, получив его останки, положили голову, кожу и тело в оловянную раку (ковчег с мощами святых) и погребли в том же городе. От могилы было множество исцелений. И благодаря этому, многие пришли ко Христу .

святой апостол варфоломей

Святой Варфоломей. Статуя в Миланском соборе. Фото: pikabu.ru

Факт 4. Чудеса святого Варфоломея после смерти

Страдания и скитания апостола Варфоломея не прекратились и после мученической кончины. Как говорится в житии святого, написанном святителем Дмитрием Ростовским, через много лет после смерти Варфоломея Армения вновь переживала расцвет язычества и идолопоклонства — и оловянная рака с мощами была выброшена в море, однако она не утонула, а уплыла к острову Липару, где  епископ Агафон нашёл тело апостола. Епископ и множество взрослых мужчин не могли вытащить его из воды. Тогда Агафон послал за детьми. Они с легкостью вынесли тело на сушу.

Факт 5. Мощи святого Варфоломея

От 410 года мощи святого Варфоломея переносили с места на место, защищая их от арабов до тех пор, пока в 838 году они дошли до Беневенто в Италии. В настоящее время мощи находятся под верхней частью главного алтаря тамошнего собора святого Варфоломея, часть которых в Х веке была перенесена в Рим. Тут в честь апостола был построен собор святого Варфоломея в Исоло, на Тибре, где и сегодня хранится некоторая часть мощей. Одну его руку в XI веке жена короля Канута, королева Эмма, передала в Кентербери.

святой апостол варфоломей

Церковь святого Варфоломея в Исоло. Фото: wikimapia.org

Факт 6. Бородатый мускулистый человек с книгой и ножом мясника

Согласно всем приданиям о мученической смерти, в искусстве Cвятого Варфоломея изображают иногда в виде бородатого человека среднего или пожилого возраста с книгой и ножом мясника, используемым для сдирания кожи, иногда с анатомической точностью, как мускулистого мужчину. Некоторые художники и скульпторы показывают апостола, который сам держит снятую с него кожу.

святой апостол варфоломей

Маттео ди Джованни «Святой Варфоломей с содранной кожей», 1480. Источник: kovensky.ru

Факт 7. Святой Варфоломей — «евангелист»

Римский историк Евсевий писал, что Пантен Александрийский (II век) — христианский богослов — около 200-го года нашёл в Индии Евангелие от Матфея, приписываемое Варфоломею на еврейском языке. Евангелие от Варфоломея считается апокрифическим, то есть произведением не вошедшим в Библию. Подобную версию сообщает и Иероним, общехристианский святой, один из учителей церкви.

Факт 8. День памяти Святого Варфоломея

Католики святого Варфоломея вспоминают сегодня, 24 августа, так как в этот день мощи апостола из  Албанаполя, что на территории Кавказа, в начале VI века были принесены в город Анастасиуполь в Месапотомии и находились там примерно одно столетие. От мощей святого апостола происходили многочисленные чудеса, и много неверных обращалось к Христу.

Факт 9. Опекун в Налибоках

В Беларуси нет костёлов, названных в честь святого Варфоломея, но в Налибоках в Минско-Могилёвской диоцезии есть приход Успения Пресвятой Девы Марии, где одним из опекунов является апостол Варфоломей. 24 августа верующие, празднуя торжество в честь святого, просят его заступничества за них перед Богом.

святой апостол варфоломей

Костёл Успения Девы Марии в деревне Налибоки. Источник: stolbtsy.minsk-region.by

А в Вильнюсе есть костёл святого Варфоломея, который передали белорусской общине в 1997 году. Но только с 13 марта 2016 года здесь богослужения проводятся исключительно на белорусском языке.

святой апостол варфоломей

Костёл святого Варфоломея в Вильнюсе. Фото: kp.by

Факт 10. Кому покровительствует святой Варфоломей?

Главными атрибутами апостола Варфоломея являются книга, нож, свиток. Святой является покровителем переплётчиков книг, мясников, торговцев свечами, красильщиков, перчаточников, скорняков, штукатуров, обувщиков, портных, дубильщиков, виноградарей, торговцев флорентийской солью и сыром. А также его заступничества просят при нервных и кожных заболеваниях.

Святой апостол Варфоломей

Святой апостол Варфоломей в Евангелии святого Иоанна Богослова упоминается под именем Нафанаил (см.: Ин. 1, 45 и далее; 21, 2). Нафанаил родом был из галилейского города Каны. Господь призвал его одним из первых следовать за Ним. Вот как это было. Когда Господь призвал Филиппа, тот исполнился высокой радости и сердце его стремилось разделить эту радость с другими. Тогда он пошел к знакомому своему Нафанаилу. Мы нашли Того, – с радостным лицом спешит он передать величайшую новость Нафанаилу, – о Котором писали Моисей в законе и пророки, Иисуса, Сына Иосифова из Назарета (см.: Ин. 1, 45). Но Нафанаил усомнился: странными показались ему слова Филиппа. Назарет был город в Галилее, и в Галилее жило много язычников, с которыми евреи, населявшие Галилею, были в постоянных близких сношениях. За это иудеи презирали галилеян, и Нафанаил разделял это общее предубеждение. Знаком он был и с книжной мудростью иудеев, знал, что Вождь, Который упасет народ Мой Израиля, произойдет из земли Иудейской (см.: Мф. 2, 6). «Не заблуждается ли он?» – подумал Нафанаил о Филиппе. Из Назарета может ли быть что доброе? – возразил он Филиппу. Пойди и посмотри, – ответил Филипп (см.: Ин. 1, 45–46). Он был уверен, что Нафанаил, как только увидит Господа и услышит божественные слова Его, сразу уверует, что Он – обетованный в Ветхом Завете Мессия. Нафанаил пошел. «Вот настоящий израильтянин, в котором нет лукавства», – сказал Христос, увидев приближающегося к нему Нафанаила. «Почему Ты меня знаешь?» – удивился Нафанаил. «Прежде чем позвал тебя Филипп, когда ты был под смоковницей, Я видел тебя». Должно быть, что-то особенное для Нафанаила случилось под смоковницей: один только намек на это обстоятельство поразил его. Учитель! Ты – Сын Божий, Ты – Царь Израилев! – в умилении воскликнул он. «Ты веришь потому, что Я сказал тебе: Я видел тебя под смоковницей, – увидишь больше этого, – продолжал Христос и торжественно сказал: – Истинно, истинно говорю вам: отныне будете видеть небо отверстым и Ангелов Божиих – то восходящих, то нисходящих к Сыну Человеческому» (см.: Ин. 1, 45–51). Нафанаил с этого времени крепко уверовал во Христа и стал учеником Его. При избрании 12 апостолов он под именем Варфоломея был причислен Господом к их лику (см.: Лк. 6, 14; Мк. 3, 18).

Когда через 12 лет по вознесении Господа на Небо настало время разойтись апостолам из Иерусалима для проповедования имени Христова, и святой Варфоломей отправился со словом благовестия. Некоторое время он проповедовал один, потом объединился со святым апостолом Филиппом и с ним подвизался в трудах апостольских. Им помогала и святая Мариамна, сестра святого Филиппа. Местом их совместных апостольских трудов были Лидия, Мизия и Фригия – области Малой Азии. Там они встретились со святым Иоанном Богословом, и на непродолжительное время он присоединился к ним. Расстались они в Иерополе, после того как все вместе силою молитвы умертвили ехидну, которую, как богиню, почитали в Иерополе. Видя, что чудесами и проповедью святые благовестники многих обращают ко Христу, жрецы стали просить градоначальника предать их смерти. Градоначальник осудил их на распятие. Распяли сначала святого Филиппа, потом и святого Варфоломея. Тогда произошло страшное чудо: разверзлась земля – и градоначальник, все жрецы и множество язычников исчезли в ее недрах. Это чудо поразило оставшихся в живых, и они, чтобы не постигло их большее наказание, бросились снимать распятых. Святого Варфоломея сняли, но святого Филиппа снять не смогли, и он скончался на кресте. Святой Варфоломей с честью похоронил тело апостола Филиппа. Страшное чудо многих обратило ко Христу, – святой Варфоломей крестил всех уверовавших во Христа. Поставив в Иерополь епископом Стахия, которого он вместе со святым Филиппом исцелил и у которого они обрели приют, и, утвердив новосозданную Церковь, святой Варфоломей отправился в Индию. Там он довольно продолжительное время трудился в благовестии Христовом: многих просветил верой Христовой, устроил им церкви и перевел на их язык Евангелие святого апостола Матфея, которое всегда носил с собой. Уходя из Индии, святой Варфоломей оставил тамошним христианам оба Евангелия, и переведенное на индийский язык, и писанное на языке еврейском.

Из Индии святой Варфоломей перешел в Великую Армению. Как только появлялся святой апостол в каком селении, нечистые духи, обитавшие в идолах, не вынося присутствия его, оставляли это место. И бесноватые исцелялись в одном только присутствии святого Варфоломея. Многие стали обращаться ко Христу. Дочь Полимия, царя той страны, была одержима злым духом. «И отсюда гонишь ты нас, Варфоломей!» – громко кричал устами ее нечистый дух. Полимий велел отыскать святого Варфоломея. И когда святой апостол вошел в комнату к бесноватой царевне, злой дух немедленно покинул ее и она стала здорова. Желая отблагодарить святого Варфоломея по-царски, Полимий послал ему на верблюдах множество золота, серебра и всяких драгоценных вещей. Но святой апостол вернул все дары. «Не этих вещей ищу и не эти вещи приобретаю. Я ищу душ человеческих, и если приобрету я их и введу их на Небеса, явлюсь тогда великим купцом пред Господом», – сказал Варфоломей царю. Полимий умилился этими словами и уверовал во Христа. Святой Варфоломей крестил его со всем семейством, многими вельможами и множеством народа. Сразу десять городов, по примеру царя, приняли веру Христову. Жрецы не могли перенести такого поражения язычества от одного человека. Тяжело им было смотреть, как разрушаются идолы, пустеют их капища, прекращаются жертвоприношения, и еще тяжелее становилось им при мысли, что они скоро, пожалуй, совсем лишатся пропитания. Сильно озлоблены были они на святого Варфоломея и начали подговаривать брата царского, Астиага, чтобы тот отомстил за бесчестие, нанесенное богам, погубил Варфоломея. Астиаг послушался злокозненного совета и, выбрав удобное время, схватил святого Варфоломея и увел в оковах в город Албаку на западном берегу Каспийского моря, нынешний город Баку. Всячески мучил Астиаг святого апостола, а потом распял его на кресте вниз головой. Но святой Варфоломей, испытывая ужасные мучения, радовался, что страдает за Христа, и на кресте не переставал поучать христиан и увещевать язычников. Астиаг совсем обезумел от гнева и в ослеплении измыслил новое ужасное мучение апостолу: приказал с него живого содрать кожу. И исполнились тогда слова Господа, сказанные некогда святому Варфоломею: будучи учеником Христовым, он носил пурпурную одежду, и Христос однажды, указав на нее, сказал святому Варфоломею, что он впоследствии разорвет одежду тела своего… Во время этого ужасного мучения святой Варфоломей оставался твердым, продолжал учить народ и прославлял Бога. Страшно становилось за самого страдальца. Холодный пот выступил у Астиага, и он приказал отрезать страдальцу вместе с кожей и голову. В таких муках за Христа Спасителя скончался святой Варфоломей. Смерть его последовала 11 июня (24 июня по н. ст.), и в этот день Святая Церковь совершает празднование в честь его.

святой апостол варфоломей

Распятие апостола Варфоломея

Верующие сняли с креста честное тело апостола, положили вместе с главой и кожей в оловянный ковчег и предали погребению в том же городе Албаке. Болящие всякими недугами получали исцеления от мощей святого апостола, и многие неверные, пораженные чудесами исцелений, обращались ко Христу. В начале VI века император Анастасий построил в Месопотамии город Дары. Как-то явился ему святой Варфоломей и сказал, что он сам будет хранить этот город. Тогда Анастасий перенес туда честные мощи святого апостола. Но здесь они оставались недолго. Во второй половине VI века персы завоевали Месопотамию, и некоторые дарские христиане, спасаясь от грозных завоевателей, не верующих во Христа, взяли мощи святого Варфоломея и удалились к берегам Черного моря. Но и здесь настигли их враги, отняли у них честные мощи и бросили их в оловянном ковчеге в море, чтобы потопить. А также бросили мощи святых мучеников: Папиана, Лукиана, Григория и Анания, каждого в отдельном ковчеге. Тогда, по воле Божией, совершилось дивное чудо: ковчеги с мощами не погрузились в море, а спокойно поплыли по нему. Они проплыли все Черное море, прошли через Босфорский пролив, плыли Мраморным морем, переправились Дарданелльским проливом, проплыли Эгейское и Ионическое моря, достигли острова Сицилии и, оставив слева Сиракузы и обернувшись к западу, приблизились к острову Лопару. Здесь ковчег с мощами святого Варфоломея пристал к берегу, а ковчеги с мощами святых мучеников поплыли снова по морю и пристали к берегу в разных местах. Между тем епископу острова Лопара, Агафону, было откровение от Бога о мощах святого апостола. В сопровождении всего клира и множества народа он вышел на морской берег и увидел ковчег с честными мощами святого Варфоломея. Все были в великом изумлении, возрадовались и славили Бога. Ковчег торжественно внесли в церковь, и от мощей истекло миро, которым исцелялись самые неизлечимые болезни. Много лет мощи святого Варфоломея находились на острове Лопаре. В первой половине IX века островом Лопар овладели арабы. Тогда Сикард, правитель города Венеида, в Италии, недалеко от Рима, давно слышавший о чудесах от мощей святого Варфоломея, подвигнутый теплою верою к нему, поручил искусным пловцам привезти с Лопара честные мощи апостола. Сикард думал, что не следует оставлять их в стране, которой владеют неверные, потому что неверные не станут относиться к ним с честью. Благочестивое желание Сикарда было исполнено: пловцы, посланные им в Лопар, благополучно возвратились с мощами святого Варфоломея. Сикард с епископом Венеида и множеством народа с радостью встретили драгоценное сокровище. С торжеством и великою честью внесены были честные мощи в Венеид и поставлены в соборном храме. Тогда же установлено было ежегодное празднование в память перенесения мощей святого апостола Варфоломея с острова Лопара в Венеид. Празднование это и до сих пор совершается Церковью 25 августа (7 сентября по н. ст.). В Венеиде от честных мощей святого Варфоломея совершалось много чудесных исцелений. Здесь честные мощи оставались до X века, когда они перенесены были в Рим. В Риме они находятся и до сих пор.

Кроме 11 июня, когда празднуется преставление святого апостола Варфоломея, и 25 августа, дня празднования перенесения честных мощей апостола в Венеид, празднование святому Варфоломею совершается еще 22 апреля (5 мая по н. ст.). – вместе со святыми апостолами Лукой и Климентом.

Следующая глава >

Оценка 5 проголосовавших: 4
ПОДЕЛИТЬСЯ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here