Нил столобенский житие

Для наших читателей: нил столобенский житие с подробным описанием из различных источников.

нил столобенский житие

Кондак 1

Избранному от пелен в воинство Христово и вписанному от юности в книгу живота вечнаго, дивному в чудесех, преподобному отцу нашему Нилу, вси, насыщающиися чрез него подаваемых неоскудно Божиих дарований, сошедшеся воспоем ему, яко ходатаю и молитвеннику о душах наших, в веселии глаголюще: Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Икос 1

Ангела Господь Своего посла к тебе, преподобне отче, возвестити, егда узре твое мудрование о небесных, дабы прешел еси из прежния пустыни во оную, в нейже подвизался еси; ты же ни места, ни страны оныя ведая, но паче на Пославшаго тя Господа уповая и веруя, яко пернатый потекл еси в ню. Мы же, чада твоя, аки на пути тя сретающе, приветствуем, сице возглашающе: Радуйся, послушания нам образ оставивый; Радуйся, любве ради Христовы вся красная мира сего за уметы вменивый. Радуйся, Мелхиседеку подобен явивыйся; Радуйся, яко ты родителей земных утаил еси от нас, да Небесному Отцу в сыновство причтешися. Радуйся, яко за лишение сродства и дружества стяжал еси с небесными содружество; Радуйся, преподобне, возненавидевый мира сего всякое наслаждение. Радуйся, яко за сие восприял еси небесныя жизни учреждение; Радуйся, преподобне, послуживый Господу преподобием и правдою. Радуйся, за сие от Него почтенный честию и славою вечною; Радуйся, в подвизех дневных и ночных течение жизни временныя совершивый. Радуйся, в невечернем дни Царствия Божия присно пребываяй; Радуйся, тех благих, ихже око не виде и ухо не слыша, вечный наследниче. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 2

Видев показанное ти Богом место, преподобне отче Ниле, возрадовался еси о красоте его; от радости же, яко не презре Господь Бог трудов твоих, сия благодарным гласом восклицал еси: О Троице Пресвятая, едина в Божестве в триех Лицах нераздельная, Боже Отче Всемогущий, Боже Сыне Единородный, Боже Душе Утешителю, светозарный миру свете, наставниче и промыслителю всех спасения, даруй мне до конца жизни моея на сем месте выну воспевати Тебе песнь: Аллилуиа.

Икос 2

Разум весь углублен имея, преподобне отче, в поучении о блаженней вечности и в ню водворитися желая, непрестанно со Давидом вопил еси: увы мне, яко пришельствие мое продолжися, быша бо слезы моя мне, яко хлеб, день и ночь. Мы же таковому мудрованию твоему дивящеся, вопием: Радуйся, преподобне, земное мудрование Божественней воли повинувый; Радуйся, желание твое ко Владыце, Христу Господу, всячески утверждение имевый. Радуйся, крилами Богомыслия сети вражия сокрушивый; Радуйся, вся его злобная на тя умышления до конца посрамивый. Радуйся, оставивый привременныя имения и возлюбивый нищету Христову; Радуйся, яко ныне за сие достигл еси к вечному и неистощимому Его богатству. Радуйся, во умерщвлении страстей даже до конца жизни твоея неусыпно бодрствовавый; Радуйся, смертию временною к вечному безсмертию прешедый. Радуйся, за глубокое смирение в вечныя кроны вознесенный; Радуйся, в неприступней славе получивый причастие. Радуйся, всякия добродетели себе самаго образ нам явивый; Радуйся, яко за сие ныне во Царствии Небеснем велий наречен еси. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 3

Сильна и непреоборима тебе показал еси, преподобне отче, древнему врагу и завистнику блаженства нашего: егда бо зря тебе он, яко день от дне лествицу добродетелей к небеси незыблему утверждаеши, и человек плотян, но яко ангел безплотный житие проходиши, умысли от благословеннаго ти Богом места отдалити, различными привидении устрашаше тя; ты же вся его коварства, аки паучинныя сети, бодренною молитвою разгнал еси, яко не смети ему и издалеча на тя взирати, егда слыша тя поюща: Аллилуиа.

Икос 3

Имея несумненную надежду о спасении твоем, преподобне отче Ниле, ко исходу от жизни сея всегда готов был еси, и выну имея в памяти смерть, прежде оныя многотрудному своему телу место своима рукама изготовил еси. Мы же, чада твоя, аки надгробную песнь поем ти, сице глаголюще: Радуйся, труды твоя и подвиги иноческия изменивый вечным упокоением; Радуйся, страстей мглу истребивый. Радуйся, облеченный ныне в ризу безстрастия; Радуйся, ангельски на земли житие поживый. Радуйся, ко граду нетленнаго Едема прешедый; Радуйся, предстояния у страшнаго Престола Владычня сподобивыйся во славе вечней. Радуйся, усердно возлюбивый заповеди Христа Господа; Радуйся, яко друг честен и сам от Него возлюблен еси. Радуйся, многи скорби с великим благодарением претерпевый; Радуйся, в неизглаголанную радость Господа своего восприятый. Радуйся, яко даровася тебе от Бога во благословениих прославляему быти; Радуйся, яко слава твоя от человек всегда ублажается. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 4

Бурею помышлений неверных о тебе, преподобне отче, неистовии человецы смятошася, мняще, аки бы не ради любве Христовы толь жестокий пустынный путь проходил еси, но вину уединеннаго жития твоего непщеваху быти стяжание имения, чесо ради и окрасти тя умыслиша; но вместо чаемаго сокровища обретоша един образ Пречистыя Богоматере с Предвечным Младенцем, на руку Ея держимым, Господом Иисусом, к Немуже ты денно и нощно воспевал еси: Аллилуиа.

Икос 4

Слышим и веруем, преподобне отче Ниле, яко Бог тебе, любящему Его, дарствует толикая воздаяния, ихже око не виде и ухо не слыша, и яже на сердце человеку не взыдоша. Желающе же и мы твоими богоприятными молитвами таяжде получити, вопием ти: Радуйся, желания твоего совершенное получивый исполнение; Радуйся, на еже верою взирал еси, ныне лицом к лицу неприступнаго Божества славу созерцаеши. Радуйся, яко оттуду неизреченныя радости и веселия почерпаеши исполнение; Радуйся, яко ктому не приключится что тебе желати и хотети во веки. Радуйся, яко ктому не приразится к душе твоей прилог вражиих наветов и искушений; Радуйся, яко корабль твой управил еси на место воистинну доброе. Радуйся, яко стал еси им, аки на горах Араратских, на самых горах небесных; Радуйся, яко ктому уже он не боится потопления. Радуйся, яко ум твой укреплен есть во веки благодатным укреплением; радуйся, яко обогатился еси преизобильно дарами Божественными. Радуйся, яко до возглашения архангельских труб имаши душевное Боговидение; Радуйся, яко егда по возглашению их мертвии от гробов воскреснут, и ты востанеши с телом сим к лицезрению Божию. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 5

Боготечная яко звезда явился еси, преподобне, во острове Селигера езера; ибо вся окрестная страны данною ти от Солнца правды, Христа Бога, благодатию озаряеши, и на мори страстнаго сего жития обуреваемых наставляеши пособием молитв твоих на путь спасения, к небесному отечеству ведущ, и научаеши единеми усты и единем сердцем с тобою воспевати в Троице славимому Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видел еси, преподобне, яко в мире сем всяческая суть суета и вся тлению причастна: преходит бо мир и похоть его; уразумел же еси, яко творя и волю Божию, тою един пребывает во веки; сего ради, бегая мира и сродник твоих, вседушно потщался еси благоугодити превечному Богу. Темже за толикое твое усердие услыши нас, присно глаголющих тебе сицевая: Радуйся, орле небопарный, крилами Богомыслия возлетевый зрети немерцающую светлость Солнца правды, Иисуса Христа; Радуйся, уме чистейший, не осквернивыйся прелестьми мирскими. Радуйся, крине чистаго обоняния; Радуйся, постников воздержание. Радуйся, благочестия столпе непоборимый; Радуйся, честное духовное сокровище. Радуйся, светлое добродетелей приятелище; Радуйся, дражайший сосуде благодатнаго сокровения. Радуйся, скорбящих радосте и утешение; Радуйся, путешествующих путеводителю. Радуйся, безмездный врачу болезней всяких; Радуйся, скорый заступниче обидимых. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 6

Проповедует самое место пустынное, преподобне отче Ниле, на немже до конца жизни твоея подвизался еси, какови бяху твои труди, подвизи и терпение, яко во всю жизнь твою не имел еси ни когоже соскорбящаго и утешающаго тя в терпении, но паче отвсюду належаху ти озлобления, воздвизаемая от врага невидимаго; не терпя бо завистник богоугоднаго жития твоего зрети, некогда наусти подобных себе келию твою сожещи и с тобою, но ты, якоже на него самаго, тако и на вся его злокозненныя сети, имел еси поражающь камык, яко Давид на Голиафа, непрестанную ко Господу Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия всему миру добродетелей твоих просвещение, преподобне отче, о нихже благодаряще, прославляем Отца Небеснаго, давшаго ти толикую благодать величия Своего, и тебе, яко теплому о нас молитвеннику, радостная воспеваем сице: Радуйся, усердный исполнителю Божиих велений; Радуйся, терпением твоим удививый ангелов и человеков. Радуйся, притекающим под кров твой сладкое упокоение; Радуйся, изнемогающим от трудов возстановление. Радуйся, источниче чудес обильный; Радуйся, во всяких нуждах призывающим тя скорый помощниче. Радуйся, надеющимся на тя защищение непостыдное; Радуйся, всем притекающим к тебе пристанище небурное. Радуйся, хотящим твоему непорочному житию последовати укрепителю; Радуйся, свещниче, горяй светом благочестия. Радуйся, путевождю во тьме неверия блудящим; Радуйся, подателю разума буиим. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 7

Хотя, преподобне, от здешняго века преставитися прелестнаго, на всяк день исходя слезил и рыдал еси над гробом твоим, не аки бояся смерти, яже таковым угодником Божиим, яко ты еси, единым есть прохождением от трудов на упокоение, от скорбей и болезней на вечную радость и веселие; но паче желая разрешитися от юз плотских и предстати Престолу Бога Вседержителя со Архангелы и Ангелы, и вкупе с ними торжественно воспевати песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Нова вся явишася тебе, преподобне, егда разлучился еси повелением Господним от привременных: небо ново, земля нова и град Иерусалим нов предуготован от Бога, яко невеста украшенная мужу своему, в негоже с неизреченным веселием восприялся еси в сожитие вечное Ангелом и всем святым. Мы же, о таковем твоем преселении веселящеся, умильно глаголем сице: Радуйся, единаго Бога в триех Лицах сподобивыйся лицезрения; Радуйся, в число приятый истинных Его поклонников. Радуйся, яко не ктому с земными, но и с небесными силами на Престоле неприступныя славы Седящему поеши: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф; Радуйся, яко от Него почерпаеши преизобильная благодати исполнение. Радуйся, и на земли Богом собраннаго твоего стада бодрый хранителю; Радуйся, всем подражающим житию твоему святому наставниче. Радуйся, яко укрепляеши последующих ти к мужественному со врагом борению; Радуйся, яко ходатайствуеши им венцы, достойныя трудов и подвигов, от Христа Бога. Радуйся, надеждо им известная, яко не всуе тещи и ни вотще трудитися им подобает; Радуйся, яко и в течении служиши им прохладою и утешением. Радуйся, яко сам правы стези Господни соделал еси; Радуйся, яко и всех темиже стезями шествовати научаеши. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 8

Странное слышание во ушию нашею обносится о тебе, преподобне отче Ниле: се бо толик дар имел еси во плоти от Бога, яко еже и втайне содеянное от человек разумел еси, и окалянна греховною нечистотою абие обличил еси, поучая не творити того более. Мы же, сицевому твоему прозрению дивящеся, прославляем Бога, прославляющего таковыя верныя Своя рабы, и вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Всего себе, елико мощно, повинул еси воли Божией, преподобне отче; темже и от Бога вся елика желал, восприял еси, от нас же, яко отец и наставник наш, услыши и приими похвальное сие пение: Радуйся, преподобне, яко душа твоя святая по желанию твоему ныне в небесных скиниях обретается; Радуйся, яко во мзду приемлет упокоение и отраду. Радуйся, яко во стране онаго веселия неизреченную сладость вкушаеши; Радуйся, яко той сладости человеку смертному не леть есть и глаголати. Радуйся, яко тоя доброты и благости око человечо не виде и ухо не слыша; Радуйся, яко с преизобилием паче желания и хотения получил еси утешения. Радуйся, техже благих и нам ходатаю присный; Радуйся, от твоих благодатных даров и нам подателю независтный. Радуйся, яко промышляеши о нашем спасении; Радуйся, яко ты печешися о добродетельнем нашем совершении. Радуйся, яко тобою ум наш в Богомыслии научается; Радуйся, яко тобою мрак неведения прогоняется. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 9

Всяко слово к похвалению ангелоподобнаго жития твоего недовольно зрим быти, преподобне отче: како бо можем того по достоянию ублажити, егоже Сам Бог дивно прославляет? Тело бо его, на земли тлению непричастное, чудес реки источает, всякия целит болезни и бесы прогоняет, душа же его святая с двадесять четырьми старцы поет вечно в небеси Седящему на Престоле: Аллилуиа.

Икос 9

Витий краснословесных не может быти тако действительно, еже бы возбудити каковаго грешника к покаянию, якоже твое сильно и действенно бысть, преподобне, едино мание: егда бо узрел еси грядуща к тебе человека, углебнувша в плотских нечистотах, абие затворил еси от него оконце келии твоея, не аки гнушаяся грешника, но являя, коль мерзит Духу Святому душа, повинная греху; тойже умилився покаяся и обещася ктому душу и тело чисто соблюдати. Мы же, радующеся, яко имеем тя о покаянии нашем усерднаго промыслителя, взываем ти таковая: Радуйся, наш истинный наставниче; Радуйся, яко чесому учил еси, та и сам неленостно творил еси. Радуйся, яко за сие велий во Царствии Небесном наречен еси; Радуйся, яко удостоен еси внити в число девствующих и последующих Агнцу на горе Сионстей. Радуйся, столпе благочестия и утверждение; Радуйся, твердое православия правило. Радуйся, вся заповеди Господни совершенно сохранивый; Радуйся, Христа ради вся оставивый и вся в Нем обретый. Радуйся, яко пользою твоих дел, аки пресладкими плоды, верных души питаеши; Радуйся, яко в меру добродетелей твоих текущих наставлявши. Радуйся, житию нестяжательному Христа ради научивыйся; Радуйся, заповедь Христову: “Не можете работати Богу и мамонне”, добре исполнивый. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, преподобне, всячески о телеси небрегл еси: не имеяше бо оно у тебе во всю жизнь твою упокоения ни седением, ни на земли лежанием; но вместо упокоения бяху телесную слабость поддерживающе жезли, и тако путь многоскорбнаго жития сего совершил еси; чесо ради тело твое оставил еси нам нетленно и многочудесно в подражание твоих подвигов, душею же предстал еси Престолу Владычню, с лики Святых воспевати: Аллилуиа.

Икос 10

Стена явился еси, преподобне отче Ниле, во искушениих вражиих нас утверждающая; якоже бо древле израильтяном повеле Бог вознести змию в пустыни на древо, да уязвеннии от змиев, на ню взирающе, исцеляются; тако и ты предложил еси себе нам, да егда который брат по навету вражию каковою-либо страстию побежден будет, абие взирал бы на твое чудесы обогащенное тело и исцелевался: ибо и ты таковую же плоть и темже страстем подлежащую имел еси, якоже и мы, но благодатию Божиею победитель всех страстей явился еси. Сего ради торжествующе память твою, воспеваем сице: Радуйся, преподобне, древняго врага человекоубийцу диавола со всеми его хитростьми посрамивый; Радуйся, во всю жизнь твою малейшаго угождения плоти не явивый. Радуйся, ни каковыяже дружбы с миром не имевый; Радуйся, преславную над оным победу одержавый. Радуйся, воздушная мытарства князя тьмы безбедно прошедый; Радуйся, лаяния мысленных псов не слышавый. Радуйся, яко супостат наш диавол не обрете, что на тя клеветати; Радуйся, яко вся его сила на воздусех пришествием твоим посрамися и уничижися. Радуйся, яко восходяща тя в небесное отечество сретоша небеснии Ангели и Архангели; Радуйся, яко узревше тя вси Святии возрадовашася. Радуйся, яко сподобился еси услышати прелюбезный сей глагол: “Прииди, сыне благословенный, наследуй уготованное ти Царство”; Радуйся, сего вожделеннаго жребия и нам присный ходатаю. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 11

Пение всеприятное приносил еси Богу, преподобне отче Ниле, паче жертв и всесожжений, от сердца сокрушенна и смиренна, пламенем любве воспаряющее в молитве, яже выну восхождаше во уши Господа Саваофа, яко и тебе самаго сильна явися вознести на небо и поставити пред Престолом Славы Его, идеже вечно воспеваеши Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Света безвиновнаго причастием насладивыйся, преподобне отче Ниле, светильник мысленный явился еси нам, блудящим во греховней тме, наставляяй правыми стезями шествовати ко свету самобытному, Христу Богу нашему. Мы же, елико мощно, шествующе по тебе, яко предводители и руководце нашем, благодарственная восклицаем сице: Радуйся, церковный неугасимый светильниче; Радуйся, ко свету Богу Отцу в сыновство причтенный. Радуйся, ко свету Богу Сыну братство благодатию Его стяжавый; Радуйся, от света Бога Духа Святаго восприявый обручение живота вечнаго. Радуйся, яко вся, елика хощеши, от онаго триипостаснаго света заимствуеши; Радуйся, яко и нас благодатным светом просвещаеши. Радуйся, яко ради твоих за нас пред Престолом Божиим молитв, и мы при исходе от жизни сея надеемся избежати зрения мрачнаго лица демонскаго; Радуйся, яко при твоем светении и мы безбедно приити уповаем до горы небесныя. Радуйся, яко тебе, нас руководствующа, устрашится князь тмы, не терпя зрети светлости лица твоего; Радуйся, яко от света твоего вся простертыя на нас сети его, аки паучина, исчезнут. Радуйся, яко мы, тобою руководими, надеемся приити ко оному незаходимому свету, Христу Господу; Радуйся, яко тобою наставляеми, и мы веруем быти причастницы славы Его. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 12

Благодать не престай изливати, преподобне отче Ниле, на место, идеже постническаго жития твоего течение совершил еси, и идеже прежде кончины твоея возвестил еси духом пророческим быти иночествующим вселению: се бо, по предречению твоему, мы зде вселихомся, зде и покой наш. Ты же, яко отец и наставник, укрепляй ны и помогай нам до конца жизни нашея душеспасительную песнь воспевати Господу Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твоя иноческия подвиги, ублажаем бдения, непрестанныя молитвы, пост, смирение и терпение, преподобне отче Ниле; но обаче вемы, яко, аще бы и тмочисленными устнами могли тя ублажити, ни коеже слово довольно будет на похвалу твоих преславных добродетелей. Тойже бо Един силен тя по достоянию прославити и ублажити, Иже глаголет: “Прославляющия Мя прославлю”. И ныне убо, яко торжественный победитель врагов спасения, прославляйся и седи на Престоле с двоюнадесятьми старцы, от нас же чад твоих, аще и малое, обаче приими приношение сие: Радуйся, готовнейший защитниче во обидах сущим; Радуйся, крепкий щите от льстиваго и клеветливаго языка. Радуйся, отвратителю от грешников праведнаго гнева Божия; Радуйся, кающихся грешников скорый пред Богом заступниче. Радуйся, в последней беде смертной паче надежды помощниче; Радуйся, добрый пастырю овец Христовых. Радуйся, яко молитвами твоими воспящаеши древнему человекоубийце диаволу в кознех его противу рабов Божиих; Радуйся, яко, ихже он мнится имети во своей власти, и тех исторгаеши. Радуйся, яко пособием твоих молитв безнадежнии и отчаяннии надежни бывают; Радуйся, яко тебе, их руководствующу, и они Царствие Небесное улучити чают. Радуйся, яко тебе, их защищающу, вражия стрелы тех не уязвляют; Радуйся, яко при твоей помощи они сами врага устрашают. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 13

О великий угодниче Христов, преподобне отче Ниле! Во многих потребных нам недостаточни есмы, обаче многая и нуждная оставивше, о единем тебе ныне молим и просим: ходатайствуй и моли о нас Господа нашего Бога, да в день всемирнаго суда сподобит ны деснаго стояния и сопричтет лику торжествующих воспевати вечно Ему песнь: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва преподобному Нилу Селигерскому, Столбенскому чудотворцу

О великий угодниче, преславный чудотворче, собранного зде о тебе стада Христова бодрый пастырю и обители сея Богом данный начальниче, Ниле всеблаженне! Душею на небеси Престолу Божию предстояй и Троичныя славы наслаждаяйся, телом же на земли в Божественном храме сем почиваяй и от него данною ти свыше благодатию различная источаяй чудеса, призри милостивым оком на предстоящия честней твоей раце люди и просящия сильныя твоея помощи. Се бо мы в безмерных согрешениях осквернившиися и в тине страстей присно валяющиися, праведный гнев Божий на себе наведохом и всякия милости недостойны сотворихомся; темже и не смеюще возвести очес наших к высоте небесней, ниже вознести молебный глас, сердцем сокрушенным и духом смиренным тебе в ходатайство и пособие призываем. Ты убо, яко стяжавый дерзновение, воздвигни горе преподобныя твоя руце, якоже иногда чудный оный Моисей Боговидец Амалика побеждаяй, и простер к Господу Творцу всех и Богу теплую свою молитву, испроси Церкви благостояние, воздуха благорастворение, земли плодоносие. Избави же всех, верою несумненною к Богу приходящих и многоцелебныя мощи твоя благоговейно почитающих, от всяких бед душевных и телесных, от всех томлений и прилогов диавольских. Буди печальным утешитель, недугующим врач, напаствуемым помощник, нагим покровитель, вдовицам заступник, сирым защитник, младенцем питатель, старым укрепитель, странствующим путевождь, плавающим кормчий и исходатайствуй всем, крепкия помощи твоея усердне требующим, вся яже ко спасению полезная. Яко да твоими молитвами наставляеми, путь на земли маловременнаго жития нашего безбедне совершим, улучим же на небеси нескончаемый покой и прославим купно с тобою всех благих Дателя, единаго в Троице славимаго Бога Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва иная (пред гробницею преподобного)

О преподобне и богоблаженне, пастырю и начальниче, отче Ниле! Ты убо, яко имея ко Владыце Христу дерзновение и ко Пречистей Его Матери, Пресвятой Богородице, буди молитвенник и помощник и ходатай о нас, недостойных рабех твоих, живущих во святей обители сей, ейже ты начальник богоизбранной дружине братству сему, и о приходящих с верою к цельбоносным мощем твоим. Буди помогая и заступая от злаго нашего сопротивника, яко, да твоими молитвами пребывающии на месте сем и приходящии с верою к раце мощей твоих и на всяком месте призывающии тя на помощь невредими будем от бесов и злых человек, славу и благодарение возсылающе Отцу, Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

нил столобенский житие

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Смирился еси Христа ради, отче Ниле, и, крест взем, отечества и сродник бегал еси; отнюдуже в пустыню вшед и в ней трудолюбно подвизался еси, преподобне.

От юности своея, отче Ниле, ум к Богу вперив, и тленными нетленная, яко добрый купец, искупил еси, темже, ныне сошедшеся, память твою почитаем.

Христовым рачением, отче Ниле, паче огня распалаемь, настоящая, яко ничтоже сущи, презрел еси, и того ради в покоище вселися, идеже праведных души веселятся.

Богородичен: Боляща исцели душею же и телом, Владычице, раба Твоего блаженнаго Нила молением: Тебе бо Предстательницу вси сущии в печалех стяжахом, яко рождшую Спасение наше.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Сна твоим очесем не дал еси, блаженне Ниле, ни веждом дремания, дондеже сподобился еси праведных селения, яже уготова Бог любящим Его.

Бодренными твоими молитвами, отче Ниле, и жестоким воздержанием Богу на земли добре угодил еси, и сего ради быв страшен врагом и славен человеком.

Райскую жизнь и тамо святым веселие всегда во уме своем помышляя, преподобне, темже во слезах и в воздыхании всю жизнь свою, отче Ниле, прошел еси и сего ради по смерти от Христа чудесы прославися.

Богородичен: Источаеши исцелением струи болящим, Дево, всюду: Тя бо источник показа исцелений, Владычице, Иже милости Господь, из Тебе рождейся паче ума.

Седален, глас 4

Страстное покорил еси плотское мудрование и хуждшее поработил еси лучшему, отче Ниле преславне, сокрушил еси бесовския козни постом и возсиял еси в мире, яко луча солнечная, сиянии твоих добродетелей: сего ради тя воспеваем.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

Житие свое, отче Ниле, чудно на земли показал еси, велико пощение и смирение, и сего ради на Небесех жизнь вечную наследовал еси; моли спастися от бед поющим тя.

Симеона великаго, на столпе жившаго, житию последуя, преподобне, темже того, елико мощно, именование от жития стяжал еси, Ниле пребогате.

Постом и молитвами тело твое, отче Ниле, изнурил еси и сего ради сподобился еси видети неизреченная благая, яже святым уготована, с нимиже, отче Ниле, о нас молися.

Богородичен: Покров, и заступление, и прибежище буди ми, Дево, рабу Твоему, исцели мя от безмерных зол, воспевати, Пречистая: слава Рождеству Твоему.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Чисто житие твое от юности потщался еси, преподобне, сохранити; темже, чистоту твою видев, Пресвятый Дух в тя вселися.

Яко преобидев тленная, вечная, отче, сподобился еси прияти по неложному словеси: просите и приимете. Темже, яко просил, сия по достоинству приял еси.

Место освятися, на немже честныя мощи твоя положишася, преподобне, и по многим странам прославляемо есть, яко в себе мощи твоя имущее.

Богородичен: Не престай молящи, Егоже родила еси, Богоневесто, яко Спаса и Владыку, разрешение ми подати скорбей и болезней облегчение, яко да прииму прощение, песнословя Тя во веки.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Твое великое житие и чистоту, к сим же безмерное смирение провидев, Пресвятый Дух славна тя, отче, показа; темже, от сего жития ко оному прешед, получил еси с праведными тамо веселие.

Днесь наставши, священная память твоя, преподобне Ниле, веселит ученики твоя, воспевающия любовию подвиги твоя, иже, честное твое успение славяще, торжествуют, ихже молитвами твоими, отче, соблюди.

Разбойницы иногда приидоша тебе оскорбити, преподобне, но ты, тех лукавство разумев, Превечнаго Христа Бога силою и Пречистыя Его Матере помощию сих немощны сотворил еси, иже, не могуще тебе противитися, страхом отбегоша, побеждени паче бывше, нежели победиша.

Богородичен: Твою помощь даждь ми и избави мя от бед, и скорбей, и прегрешений моих, Яже всех рождши Избавление.

Кондак, глас 8

Отечества, преподобне, удалився, в пустыню вселился еси, и, на остров Селигера езера возшед, жестоко житие показал еси, и, многих добродетельми удивив, дарования чудес от Христа приял еси. Поминай нас, чтущих память твою, да зовем ти: радуйся, Ниле, отче наш.

Икос

Возлюбив, преподобне, Христовы Божественныя заповеди и возненавидев мира сего наслаждение, притекл еси усердно к Тому и был еси светильник, просвещаяй концы блистанием духовным. Тем, припадая, молю тя: просвети ми очи сердечныя воспети твоя подвиги, пощение, бдение, слезы, болезни, изнурение тела блаженныя ради будущия жизни, еяже ныне наслаждаяся, моли непрестанно о всех нас.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Источает чудеса честная рака твоя, преподобне, преизобилующи благодатию, верою приходящим здравие дарует, Христу от души вопиющим: благословен Бог отцев наших.

Древних онех и великих отцев, в посте просиявших, житию подобяся, преподобне, в пустыню вселился еси и тамо в пощениих многа лета пребыл еси, Ниле, отче наш.

Яко истиннаго и кроткаго Пастыреначальника Христа незлобивое овча, отче Ниле, был еси. Темже незлобив хотящим тебе озлобити явился еси, Христу вопия: благословен Бог отцев наших.

Богородичен: Обощрены болезни ранам моим от безмерных моих прегрешений, Владычице, ведут в смерть душевную и телесную, но исхити, яко сильна, всяких скорбей и недуг.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.

Издетска, преподобне отче, потщался еси свою совесть и сердце с душею чисто Господу представити. Тем и Христос чудесы тебе прославляет, тому вопиюща: Господа воспевайте, дела, и превозносите Его во веки.

Ныне пустыня веселием красуется, отче, имущи мощи твоя в себе, Ниле преподобне, ученицы же твои, твоему житию ревнующе, о твоей памяти радующеся, Творцу вопиют: Господа воспевайте, дела, и превозносите Его во веки.

В пустыню, преподобне, идеже селение имел еси, пречестен храм во славу Богоявления Господня воздвигл еси, в немже прославляется пречистое Того Имя, и вси вопиют: Господа воспевайте, дела, и превозносите Его во веки.

Богородичен: Светильник Света Трисолнечнаго сущи, зарею благоутробия Твоего тьму отъими прегрешений моих, Богородительнице, избавление нуждных болезней подающи верою превозносящему пречистое Твое Рождество.

Песнь 9

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Богатство и пища, похвала и радость преподобным еси, Христе Боже, Егоже возлюбив, преподобный Нил вся, яже в мире красная, нивочтоже вмени; темже наслаждается Твоея красоты во блаженном Свете.

Страстьми колеблющихся и бурею греховною погружаемых, яко дерзновение имеяй ко Господу, всегда сохраняй, благочестно тя воспевающих и прославляющих.

Облистав зарею, просиял еси духовно и явился еси Вышнему ликостоянию светел; озари ми ум, блаженне, Трисиянным Светом Божества и от страстей мя избави молитвами твоими.

Богородичен: Ты еси верным похвала, Безневестная, Ты заступление и священное прибежище христианом: к Сыну бо Своему и Богу мольбы носиши, Всенепорочная, и от бед спасаеши верою и любовию Богородицу Чистую Тя воспевающих и величающих.

Светилен

Постом течение твое совершив, на Небеса возшел еси и Христу Богу предстоиши. Ниле, отче преподобне, за ны молися, тепле поющих тя.

Нил Столобе́нский (конец XV века, Деревская пятина — 7 декабря 1555 года, остров Столобный на озере Селигер) — святой Русской православной церкви, основатель Нило-Столобенской пустыни. Причислен к лику святых как преподобный, память совершается 7 (20) декабря, 27 мая (9 июня) (обретение мощей), а также в Соборе Тверских святых и в Соборе Новгородских святых.

Жизнеописание

О жизни преподобного Нила известно из его жития, написанного в конце XVI века иноком вологодской Свято-Троицкой Герасимовой пустыни Филофеем Пироговым на основе записей о жизни и чудесах преподобного, составленных Германом, первым игуменом Нило-Столобенской пустыни. Им же был составлен канон преподобному.

Родился в конце XV века в Жабенском погосте Деревской пятины Новгородской земли; о его родителях и мирском имени сведения не сохранились. В раннем возрасте он осиротел и пришёл в Крыпецкий монастырь, где принял монашеский постриг с именем Нил в честь преподобного Нила Постника. Прожив в монастыре некоторое время, Нил покинул его и в 1515 году пришёл в лес близ речки Черемхи (Серемхи), где построил себе келью, в которой прожил отшельником 13 лет. Постепенно известия о поселившемся в лесу отшельнике стали распространяться, к Нилу начали приходить люди за наставлениями и молитвами. Тяготясь вниманием, он в 1528 году оставил свою Серемхскую пустынь и переселился на остров Столобный на озере Селигер.

На острове Нил вырыл себе землянку, в которой прожил первую зиму, а летом построил деревянную келью и часовню. Преподобный прожил в одиночестве на острове 27 лет; добывал себе пищу земледелием, принимал в дар рыбу от посещавших иногда остров рыбаков. Нил отличался особым аскетизмом: не желая спать лёжа, он вбил в стену кельи крюки и, опираясь на них, отдыхал.

Для своего погребения Нил заранее вырыл в часовне для себя могилу и поместил в неё вытесанный гроб, к которому приходил сокрушаться о своих грехах. Скончался преподобный Нил 7 декабря 1555 года. Перед смертью его посетил его духовник — настоятель Никольского Рожковского монастыря игумен Сергий, который исповедал и причастил его. Прибыв на остров на следующий день, Сергий и другие монахи нашли Нила мёртвым и совершили его погребение.

Через пять лет после смерти Нила над его могилой в часовне была устроена гробница, которую покрыли покровом. В 1595 году была написана первая икона преподобного и вслед за этим, по мнению Е. Е. Голубинского, началось его местное почитание (начало общецерковного почитания остаётся неизвестным).

Гимнография

Тропарь, глас 4

Яко светильник всесветел, / явился еси во острове Селигера езера, / преподобне отче Ниле, / ты бо, крест Христов от юности своея на рамо взем, / усердно Тому последовал еси, / чистотою Богови приближився, / отонудуже и чудес дарованием обогатился еси. / Тем и мы, притекающе к раце мощей твоих, умильно глаголем: / отче преподобне, / моли Христа Бога / спастися душам нашим.

Кондак, глас 8

Отечества, преподобне, удалився,/ в пустыню вселился еси,/ и, на остров Селигера езера возшед,/ жестоко житие показал еси,/ и, многих добродетельми удивив,/ дарования чудес от Христа приял еси./ Поминай нас, чтущих память твою, да зовем ти:// радуйся, Ниле, отче наш.

Деревянная скульптура

Скульптура XVIII века, почитается чудотворной

В иконографии образ преподобного Нила Столобенского получил наибольшее развитие в виде деревянной резной скульптуры или барельефов. В скульптурных изображениях «Нил Столобенский изображается сидящим со склонённой на грудь головой и опирающимся на деревянные костыли. В таком необычном положении измождённый старец скончался во время молитвы». Существуют две традиции таких изображений: в виде скульптуры высотой от 10 до 40 см или небольшого прорезного рельефа 20 на 25 см. Такие статуэтки изготавливались в большом количестве для паломников, посещавших Нило-Столобенскую пустынь. Известны и крупные скульптуры в человеческий рост, которые создавали по заказам частных лиц или для часовен и церквей. Скульптуры украшали вотивными приношениями (крестиками, образками, кольцами и серьгами, бусами, лоскутками ткани) в знак благодарности за исцеления по молитвам к святому.

Чёткой иконографии деревянная скульптура преподобного Нила не выработала (за исключением его позы) — «одни мастера изображали его как щуплого старика, другие — как былинного богатыря». Отмечают, что схиму преподобного на скульптурах традиционно окрашивают в чёрный цвет, однако известны отдельные скульптуры, расписанные яркими цветами и золочёные, при этом кресты и надписи на схиме являются рельефными.

Образ преподобного Нила Столобенского запечатлен на гербе Фировского района Тверской области.

См. также

  • Нило-Столобенская пустынь

Примечания

Ссылки

  • Нил Столобенский в проекте Открытая православная энциклопедия «Древо»
  • Житие преподобного Нила Столобенского, Новгородского чудотворца
  • Нил Столобенский на сайте hrono.ru
  • Буркин А. И. Образ преподобного Нила Столобенского в иконографии и русской деревянной скульптуре // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. — 2002. — № 1(7). — С. 43—46.
  • Фильм о преподобном Ниле Столобенском и его духовном подвиге.

Дни памяти:

нил столобенский житие

21 июня  (переходящая) – Собор Новгородских святых

19 июля  (переходящая) – Собор Тверских святых

9 июня

9 июля

20 декабря

  • Акафист
  • Молитва
  • Тропарь, кондак, величание

ЖИТИЕ ПРЕПОДОБНОГО НИЛА СТОЛОБЕНСКОГО

Из книги «Жития Святых» , Москва, Синодальная Типография 1908 год

Преподобный Нил Столобенский родился в конце 15 века в одном из сёл Деревской пятины Жабенского погоста в Новгородской земле (в некоторых текстах Жития преподобного его родиной называется самое селение Жабна — центр погоста или волости). Кто были родители преподобного и какое имя они носили в мире, неизвестно. Известно только, что отец и мать его вели благочестивую жизнь и воспитали сына в страхе Божием. С ранних лет отрок воспламенился любовью к Богу, и, оставив родительский дом после их кончины, удалился в Псковскую область, в обитель преподобного Саввы Крыпецкого (†1495, память 28 августа). Здесь он принял пострижение в  монашество, и назван Нилом, во имя Нила Постника, подвижника Синайской горы (память 12 ноября). Приняв на себя ангельский образ, преподобный Нил начал проводить высокую подвижническую жизнь, удручая плоть свою строгим воздержанием. Сколько лет подвизался преподобный в обители, неизвестно. Оставив Крыпецкий монастырь, преподобный около 1515 года ушел в лесную пустыню и остановился в Ржевском узде, в дремучем лесу, близ реки Серемхи. Подвижник питался здесь лесными травами и желудями. Измождая плоть свою, он укреплял душу непрестанным богомыслием, постом, бдением и молитвою.

Храмовая икона с частицей мощей прп. Нила Столобенского

Видя высокую жизнь пустынника, исконный враг нашего спасения, диавол, восстал на него со всею злобою. Первоначально он старался устрашить святого и изгнать его из пустыни разными привидениями. Принимая на себя вид страшных зверей, змиев и гадов, бесы устремлялись на преподобного с диким свистом и воплем. Святой же, как мечем, отражал демонские нападения крестным знамением и усердными молитвами. Посрамленный твердостью пустынника, диавол внушил разбойникам замысел убить святого Нила. Но преподобный, принесши молитву Богу о помощи, бестрепетно вышел к ним навстречу с своею келейною иконою Пресвятой Богородицы,— и сила Небесной Заступницы превратила злодеев в боязливых и кротких людей. Разбойникам показалось, что святого сопровождает целый полк вооруженных воинов; в ужасе они упали на землю к ногам преподобного Нила, и, открыв ему свое злое намерение, просили прощения в грехе. Кроткий и незлобивый подвижник сказал им:
— Не ваше это дело, чада, но общего вашего врага, диавола, ненавистника всего доброго в роде человеческом.
И преподав им наставление бросить злодейства, преподобный с миром отпустил разбойников. IIо прежнему он прилагал труды к трудам и подвиги к подвигам, воссылая и день и ночь благодарственные молитвы к Богу.
      Прошло несколько лет ‚со времени поселения преподобного Нила в пустыни Серемхской. По окрестным селениям прошел слух об его богоугодной жизни, и многие из благочестивых жителей этих селений стали приходить к святому за молитвою и  наставлениями. И все они получали от него; как от неоскудевающего источника премудрости и благочестия, великое утешение;— и преподобного Нила превозносили похвалами за его дивные подвиги и милосердие. Тяжело было смиренному подвижнику от похвал людских. Боясь потерять награду от Бога за свои труды, он сказал сам себе:
— Что мне делать?  За грехи свои я несу подвиг пустыни. Сам Владыка мой Христос дал нам образ смирения, и не велел добрые дела творить напоказ людям, но совершать их в тайне, чтобы Отец Небесный, видя в тайне, воздал явно. Лучше мне отойти от места сего, ибо, принимая честь от людей, могу сделать тщетными труды свои и, изнурив свою плоть, боюсь лишиться награды.
И с того времени преподобный Нил начал днем и ночью молиться Богу и Пречистой Его Матери, взывая к Ней:
— Пресвятая Владычица, Мати Христа Бога нашего! Ты знаешь, что всю мою надежду по Боге я на Тебя возлагаю. Ты же Сама, как ведаешь, наставь меня на путь, которым я должен идти, чтобы спастись.
Матерь Божия исполнила его прошение: однажды преподобный на молитве немного задремал и вдруг слышит голос, говорящий ему:
— Нил! Выйди отсюда и иди на остров Столобный; на нем ты можешь спастись.
Преподобный исполнился радости, слыша небесный глас, благодаря Пречистую Богородицу, что не презрела моления его. С тех пор подвижник стал расспрашивать об этом острове своих посетителей. Ему сказали, что остров Столобное находится на озере Селигер, в 7 верстах от города Осташкова, что место то пустынно и никто не живёт на нём. Получив нужные сведения об острове, преподобный оставил Серемхскую пустынь, в которой подвизался 13 лет (с 1515 по 1528 год), и с радостью отправился в путь, возложив надежду на Бога, спасителя человеков.
Пришедши на остров Столобное, преподобный Нил обошел его, увидел, что он весьма удобен для уединенного, безмолвного жития, и поселился там. Остров этот очень невелик; на нем рос вековой лес, а в лесу вызревало множество всяких ягод. Преподобный возлюбило то красивое место, окруженное со всех сторон водами Селигера. На острове Столобном возвышается гора, тогда покрытая сосновым бором. Поднявшись на гору, преподобный молитвой благодарил Бога за то, что не презрел моление его, но привел на место сие.
— Се, Господи, покой мой,— говорил пустьнник,— се жилище мое во веки веков.
     После слезных молитв, подвижник начал устраивать себе жилище. Он выкопал в горе небольшую пещеру, в которой находил кратковременный покой от трудов своих. В ней он прожил одну зиму; с наступлением весны, из леса, росшего на острове, построил себе на той же горе небольшую келейку и часовню. В строгом уединении преподобный начал свои труды и подвиги, радуясь духом, вознося ум свой к небесному, помышляя всегда о часе смертном и о праведном воздаянии в будущей жизни. Тело и душу он упражнял во всенощных стояниях и молитвах, беспрестанно поучался в законе Господнем в псалмах и песнях духовных, поя и воспевая в сердце своем Господа. Ибо на Него,- говорил святой,- уповала душа моя и Он был мне Помощником.
     Пищу преподобный приобретал своими трудами: он возделывал землю мотыгой,сеял хлеб и сажал овощи, и таким образом ел хлеб, по слову Писания, в поте лица своего.
     Ненавистник добра – диавол, воздвиг брань на преподобного и здесь, на острове Столобном, как прежде в пустыни Серемхской.
     Однажды он явился подвижнику видимым образом и обратился к нему с такими словами:
-Выйди отсюда, монах! Зачем ты пришел на это место? Сам видишь, что место это пусто и ни к чему непригодно, а окрестные жители злы. Зачем ты хочешь трудиться здесь без пользы?
    Преподобный же, оградив себя крестным знамением, произнес псалом: «Да воскреснет Бог и расточатся врази Его» , тогда Диавол исчез, как дым, и стал невидим.
    В другой раз, когда Нил оканчивал в келье  своей всенощное бдение, диавол пришел к нему в видении с целым полчищем бесов; они принесли с собой веревки и, окружив келью святого, как будто оцепили ее веревками и неистово кричали:
— Потащим келью и бросим ее в озеро!
Но блаженный не устрашился; он вознес пламенную молитву к Богу об избавлении от напасти и говорил:
— Внуши, Боже, молитву мою, и не презри моления моего. Господи, Защитниче мой! Обыдоша мя беси, яко пчелы сот и разгорешася яко огнь в тернии, и именем Господним противляхся им.
     Услышав слова молитвы, сатана со всем воинством возопил:
— Не знаю что мне и делать теперь? Вот ты совершенно победил меня и все воинство моё. Но знай, что я не отступлю от тебя, пока не одолею и не смирю тебя!
Преподобный, с твердым упованием на Бога, дерзновенно ответил диаволу:
— Будь ты проклят, нечистый, и все дела твои. Слава же и честь и поклонение Единому Истинному Богу нашему, попирающему и повергающему тебя под ноги любящим Его. Знай ныне, окаянный и бесстыдный, что я и все уповающие на имя Господне не убоимся тебя и всех привидений твоих.
    Так, при всех ухищрениях своих, дух злобы не мог отвлечь преподобного от любви Христовой, удалить его с пустынного острова и, побежденный крепким дерзновением к Богу, оставил святого.
    Ненависть людей также осталась бессильной против подвижника, одинокого и безоружного, но сильного надеждой на Господа.
Так, в одно время, жившие против Столобного острова поселяне, завидуя святому, что он — дальний и чуждый пришлец — один владеет и пользуется островом, а они, соседние жители, не извлекают из него никаких выгод, пришли на остров рубить лес, чтобы потом сжечь его здесь же и распахать землю для посева. Преподобный умолял их:
— Оставьте мне бор по крайней мере на одной горе.
На этой горе была келья его. Но они не послушали подвижника. Возбуждаемые бесовским внушением и завистью, крестьяне хотели совсем прогнать преподобного с уединенного острова или предать его смерти. Они вырубили весь лес, оставив одну только сосну близ жилища преподобного. Затем зажгли срубленные деревья, надеясь, что огонь дойдет до кельи святого и она сгорит. Действительно, огонь разлился по острову, с шумом и треском сжигая срубленные деревья, угрожая сосне, стоявшей близ кельи преподобного, и самой келье, и её обитателю. Тогда святой Нил слезно молился к Богу об избавлении от напасти, воспевая псалом Давида:
— Боже, в помощь мою вонми: Господи, помощи ми потщися. Да постыдятся и посрамятся ищущие душу мою: да возвратятся вспять и постыдятся хотящии ми злая.
И милосердный Господь не оставил Своего раба, уповающего на Него, но услышал молитву его вскоре и избавил от напасти. Когда огненное пламя, с яростью потреблявшее деревья, дошло до горы, где стояла келья святого, то вдруг, по мановению Божию, угасло, как бы залитое водой. Увидев скорую милость Божию, преподобный возрадовался духом и возблагодарил Господа, а его недоброжелатели со стыдом и страхом возвратились домой.
Но диавол чем более терпел поражений от святого, тем с большею яростью нападал на него. Он возбудил против святого разбойников. Пришли однажды на остров к преподобному разбойники, называемые «Кочененки» . Они думали, что у преподобного много сокровищ и хотели воспользоваться ими. Преподобный в то время трудился вне кельи. С угрозой они кричали пустыннику:
— Старик, сказывай где твое сокровище?
Святой, ничего не имея у себя, кроме ветхого рубища и одной келейной иконы Пресвятой Богородицы, которая уже раз спасла его от разбойников, сказал им:
— Чада! Все мое сокровище — в углу кельи.
Они бросились в келью святого; но как только посмотрели в передний угол, где стояла икона, внезапно ослепли, пораженные её чудным сиянием. Объятые страхом, они пали ниц на помост келейный и плакали. Преподобный вошел в келью и, увидев разбойников в таком положении, сказал им:
— За чем пришли, чада, то и собирайте.
Разбойники просили у святого прощения в своих согрешениях и открыли ему все бывшие у них злые помышления на него. Преподобный увещевал их удаляться от худых дел; они же с горькими слезами умоляли святого:
— Прости нас, отче, Бога ради прости, в чем мы согрешили пред Богом и пред тобою, и молись о нас.
Видя, что разбойники с сердечным сокрушением каются в своих грехах, преподобный сжалился над ними, встал на молитву и долго со слезами молился о них Богу. И Господь, милостиво поклоняющийся на молитвы рабов Своих, скоро даровал прощение покаявшимся разбойникам. После того они припали к ногам святого и воздали ему благодарение. Он отпустил их с миром, заповедав при этом никому не рассказывать о случившемся. Разбойники при жизни молчали, но  по преставлении же его подробно рассказали о том.
    Очистившись от страстей пустынными подвигами и терпением, преподобный Нил удостоился особых даров Святого Духа, которые проявлялись в дивных знамениях и чудесах. Преподобный сподобился дара прозрения. Наиболее богобоязненные из селигерских рыболовов посещали пустынника, когда ловили на озере рыбу и приносили ему часть своего улова. Преподобный принимал от них рыбу с благодарением, как посланную Богом, и питался ею во славу Божию. Один раз, окончив  свою ловлю на озере, рыболовы пристали к Столобному острову и одного товарища послали с рыбой к преподобному Нилу. Увидев его еще издалека,- святой закрыл оконце кельи и не отзывался на стук и зов посетителя. Рыболов возвратился к товарищам своим и рассказал о происшедшем. Товарищи спросили его:
— Не сделал ли ты, брат, какого греха, что святой отвернулся от тебя?
Он сознался и в плотском грехе. Тогда рыболовы послали с рыбой к преподобному другого товарища. Святой охотно
принял дар усердия и, благословив принесшего, отпустил его с миром. Придя к своим, он рассказал, как охотно принял дар от него пустынник, как благословил его. И рыболовы дивились дару прозрения, которым обладал преподобный  Нил.
    Много лет подвизался преподобный на указанном ему от Бога острове. На месте вырубленного и сожженного прежде селигерцами леса поднялся новый,— и вот опять нашелся дерзкий человек, который приехал ночью на остров и стал рубить вновь выросший лес на дрова. Имя этого поселянина было Стефан, прозвание Шамъ. Он или забыл, что было прежде при порубке леса на острове, или не верил рассказам о знамениях благодати Божий, ограждавшей преподобного, и не считал его святым. И вот когда Стефан нарубил целый воз дров и хотел уже ехать, вдруг, как страшный гром, раздался голос, говоривший:
— Человече, перестань делать неприятности рабу Божию!
   Крестьянин упал на землю и долго лежал как мертвый. Когда он очнулся, как-бы от крепкого сна, то опять пытался уехать с нарубленным лесом домой, но лошадь его не могла двинуться с места. Долго трудился Стефан, но все без успеха, и отсюда понял, что сила Божия не попускает ему съехать с острова с возом дров, ради молитв преподобного Нила. Поэтому, сложив с воза нарубленные дрова и обещаясь впредь никогда не рубить леса на Столобном острове, он отправился домой, но рассказал о чуде только после преставления святого.
Преподобный Нил обладал также даром совета и разума духовного. Поселянин Федор Харитонов живший нерадиво, пришел к нему, оскверненный плотским грехом. Преподобный, хотя и допустил его к себе, но обличил в грехе и дал ему наставление и увещание вести чистую жизнь. Слушая со вниманием наставления святого, Феодор пришел в страх Божий, начал часто посещать преподобного для душеполезных наставлений, провел остальное время жизни в целомудрии и чистоте и скончался добрым христианином.  Для простого народа, косневшего во тьме невежества, преподобный Нил был поистине светильником всесветлым. На уединенный Столобный остров, как прежде в пустыню Серемхскую, к подвижнику приходило множество народа, жаждавшего получить от него наставление, совет, утешение, или молитвенную помощь. Особенно почитали святого и часто бывали на острове Осташковские жители. Видя, какие чудеса творить Бог по молитвам угодника  Своего — преподобного Нила, благочестивые Осташковцы с верою начали призывать угодника Божия на помощь и прибегать к его молитвам. Замечая на озере обуреваемых волнами пловцов, святой Нил своими молитвами укрощал ветры и избавлял плавающих от опасности потопления; и во всяких скорбях и напастях он был скорым помощником и утешителем для всех призывавших его имя в подкрепление молитв своих.
Проводя дни и ночи в молитве и помышлении о Боге, преподобный Нил не позволял себе и на краткое время ложиться на одр. Когда же доходил до крайнего изнеможения, то стоя на коленах, для отдыха он опирался руками на два больших деревянных крюка, вбитые в стене его кельи. Преподобный Нил живо содержал всегда смерть в памяти своей. Но чтобы еще более усилить память смертную, подвижник еще за много лет до кончины,  выкопал в часовне могилу и, поставил в ней вытесанный своими руками гроб,  приходил к нему каждый день плакать о грехах своих.
Среди неослабных подвигов поста, бдения и молитв, преподобный приблизился к исходу из сей временной жизни, и Господь даровал ему извещение об этом. Теперь подвижник усердно молил Бога, да сподобит его причаститься Святых Христовых Таин, и молитва его была услышана.
Вскоре после того, по устроению Божию, прибыл на остров Столобное, для посещения преподобного, настоятель Никольского Рожковского монастыря игумен Сергий, духовный отец подвижника, и принес с собою святые Дары. Увидев отца духовного, преподобный исполнился великой радости. По его просьбе, игумен Сергий исповедал его и приобщил святых Таин. После того, беседуя с Сергием, преподобный Нил исполнился пророческого вдохновения и сказал своему духовному отцу:
—Отче святой! По моем отшествии к Богу, на сем острове Бог воздвигнет храм в прославление Своего Имени и место
сие будет жилищем иноков.
Когда же игумен расставался с подвижником, то преподобный сказал ему:
— Отчв святый! Приди опять,  посети меня грешного, приди Господа ради, приди.
Игумен обещался опять посетить преподобного и отправился в свой монастырь. Оставшись один, преподобный Нил всю наступившую ночь провел в своей келье на молитве. По окончании её, почувствовав крайнее изнеможение, он опёрся подмышками на крюки и, в таком положении, предстоя пред Богом на молитве, уснул вечным сном. Кончина преподобного Нила последовала 7-го декабря 1554 года. На другой день игумен Сергий и братия пришли посетить подвижника и нашли его уже почившим. Лицо святого было светло, как у живого; вся келья наполнилась благоуханием. Опрятав честное тело преподобного и совершив надгробное пение, игумен Сергий с братией положили его во гроб, который сам угодник приготовил для себя в часовне. Всего преподобный прожил в пустыни 40 лет: у реки Серемхи 13 лет и 27— на Столобном острове все это время он неисходно пребывал в пустыне: не выходил ни в город, ни в села, непрестанно молился Богу, Которого возлюбил от утробы матери своей и от Которого восприял за то блага, уготованные любящим Его.
Спустя немного лет по преставлении преподобного Нила, на Столобенский остров пришел иеромонах Герман, из братии близ лежащего Николаевского Рожковского монастыря. Много слыша о жизни и подвигах преподобного Нила, он питал к нему в душе великое благоговение и любовь и желал, пополнив сведения о святом, написать его житие. Поэтому несколько раз он посещал Столобенский остров, как для мысленного общения с преподобным, так и для того, чтобы слышанное о нем поверить и пополнить на месте свидетельствами лиц, знавших преподобного. В то время пустынный остров стали посещать любители уединения, и некоторые проживали в келье преподобного Нила довольно долгое время.
Первым поселился здесь игумен одного из Новгородских монастырей Антоний, с которым Герман прожил вместе на острове три года; пустынники возобновили над могилой преподобного Нила часовню, а поверх могилы устроили гробницу и накрыли ее покровом. Прожив три года, Антоний и Герман оставили остров. В это время над мощами преподобного, время от времени, начали совершаться чудеса и знамения.
Приходящие ко гробу угодника Божия, с теплою верою, больные и немощные получали исцеление от своих недугов. Но те, которые не почитали почившего святого, не берегли места его подвигов, получали грозное вразумление. Проезжал раз озером в Осташков Иоанн Куров. Онъ завернул к острову Столобному, потом пошел в часовню на гроб преподобного Нила. Здесь Куров прельстился покровом, лежавшим на гробе святого, и думал присвоить его себе. Когда он начал поднимать покров, то увидел, что вместе с ним поднимается и гробница. Иоанн так испугался, что помешался умом, проболел полгода и исцелился только тогда, когда покаялся пред гробом чудотворца.
Один житель Осташкова хотел срубить большую сосну близ кельи преподобного Нила, но неведомой силой был откинут далеко от неё, вразумился и просил прощения у гроба святого. Другой, рубя это дерево, сломал три топора и также с раскаянием вернулся домой. И долго, после кончины преподобного Нила, на горе пустынного острова стояла эта сосна, видимая со всех сторон издалека, напоминавшая проезжавшим о месте подвигов пустынника.
Около 1590 года Герман снова пришел в пустыню преподобного, которая уже славилась чудесами. В то время здесь жиль странник Борис Холмогорец. При помощи многих боголюбивых окрестных жителей, Герман и Борис построили на Столобном острове первую деревянную церковь во имя Богоявления Господня с приделом во имя блаженного Василия, Христа ради юродивого, Московского чудотворца .
Вскоре после устроения храма, написан лик преподобного Нила двумя иноками Вознесенского Оршина монастыря. Лик преподобного писан был по рассказам тех, кто знал его при жизни и хорошо его помнил.
Вслед за этим, через сорок лет по преставлении преподобного Нила, при содействии Божием, собрались на острове иноки, построили кельи, обнесли все строения оградой и начали здесь жить. Таким образом, устроился на Столобном острове, в честь и память преподобного Нила, общежительный монастырь. Обитель эта приняла название по имени преподобного Нила и называется с того времени и поныне Ниловой Пустынью. Первым настоятелем (строителем) монастыря поставлен был иеромонах Герман. После устроения обители на Столобенском острове, чудеса при гробе преподобного Нила не переставали совершаться. Упомянем два из них.
В праздник Василя Блаженного (2 августа), когда в пустыни собирались богомольцы—миряне с женщинами и детьми два мальчика зашли в часовню, где гроб преподобного, и по неразумию начали играть, бросать один в другого рябиной. Внезапно загремел страшный гром, дети обмерли и упали на землю. Когда народ увидел мальчиков, лежавших без движения, стали служить угоднику молебен и призывать его на помощь. Дети пришли в себя и рассказали, что когда они бросали рябину, то увидели старца, который велел им перестать; они не послушали его и от страшного грома упали на землю. По усердной молитве родителей, дети возвратились домой здоровыми.
Исайя Травков, слуга боярина Бельского, проезжая раз озером Селигер мимо Столобного острова, кощунственно говорил пред своими спутниками:
— Хотя ты, Нил, и свят, а я все-таки проеду мимо.
Когда Исайя вернулся домой, он внезапно захворал каменной болезнью. Едучи в другой раз по озеру, Исайя почувствовал себя особенно плохо, еле дышал и говорил едущим с ним, что он умирает. Тут он вспомнил о своем кощунстве, понял, что наказан преподобным и просил привести его на остров Столобное. Как только вынесли Исайю на остров, ему стало лучше; он сам дошел до часовни, пред гробом угодника Божия покаялся в своем безумии и получил исцеление. После того преподобный Нил явился Исайе во сне и сказал:
— Почему ты не заезжаешь к Нилу и говоришь, что он не творит чудес? А это разве не чудеса?
И потом по книге начал читать сказание о чудесах своих. После этого вразумленный Исайя почитал преподобного Нила великим чудотворцем.
Однако, не смотря на многочисленные чудеса, более ста лет святые мощи преподобного Нила пролежали в земле. Они были обретены при таких обстоятельствах.
В августе 1665 года в Ниловой пустыни произошел пожар: церковь и все другие деревянные здания монастыря сгорели. Архиепископу Нектарию, управлявшему тогда Ниловым монастырем, пришла мысль построить в обители каменную церковь.
    Он испросил  на это разрешения у царя Алексия Михайловича; но до начала строительства не дожил (скончался 15 января 1668 г.) . Строение каменной церкви пришлось начинать его преемнику по управлению  монастырем, игумену Герману Второму. По грамоте патриаршего местоблюстителя, Новгородского митрополита Питирима в мае месяце 1667 года, приступили к работам. Разобрана была деревянная часовня, временно устроенная после пожара над гробницею преподобного Нила, и 24 мая начали копать рвы под фундамент нового храма по составленному заранее чертежу; на другой день ров довели до того места, где по чертежу линия его проходила в полутора аршинах от гробницы преподобного.
Копали в этом месте братия монастыря, под наблюдением игумена, чтобы не потревожить святые мощи; но 27 мая земля, закрывавшая их, сама собой внезапно осыпалась, и мощи преподобного обнаружились: гроб и тело истлели, а кости все оказались целы.
Обретение мощей святого Нила предуказано было монастырю некоторыми чудесными знамениями и явлениями самого преподобного. С 17 на 18 мая, в третьем часу ночи, иеромонах Ниловой  Пустыни Леонтий и монастырские работники ловили рыбу на озере, в 6  верстах от монастыря и видели над ним столп огненный, который стоял от земли до неба и потом спустился на землю. За два дня до обретения мощей, на восходе солнца, когда братия начинали копать ров близ гробницы преподобного, работники монастыря, ловившие рыбу в 2 верстах от обители, видели над гробницею большую горящую свечу и подумали, что пред гробом чудотворца совершают молебен. В самый день обретения мощей явился преподобный Нил иеромонаху пустыни Александру, во время дневного отдыха его, повелевая ему воспрянуть от сна. В тот же день преподобный явился, лежа на одре, и самому игумену Герману, как бы живой и повелевая поднять себя с одра.
Игумен Герман с братьею монастыря, воздав благодарение Богу, с глубоким благоговением вынули святые мощи из земли, положили их в новый деревянный гроб и, накрыв их, поставили поверх земли. Потом отправили донесение об этом царю Алексею Михайловичу и митрополиту Питириму. В июне месяце от митрополита отправлена была в Нилову пустынь грамота, которою поручалось самому игумену с братиею совершить открытие святых мощей. При этом предписывалось, переложив святые мощи в новую раку, поставить их до окончания каменного соборного храма—в построенной на время деревянной Покровской церкви, а обретение святых мощей ежегодно праздновать 27 мая. Когда постройка каменного храма была окончена, 30 октября 1669 года в нем были освящены приделы во имя святого апостола Иоанна Богослова и блаженного Василия, Христа ради юродивого. Святые мощи преподобного Нила торжественно перенесли сначала в придел (в 1669 г.) святого Иоанна Богослова, а затем, в 1671 году, поставлены здесь на правой стороне, повыше правого клироса.С 17 мая 1756 года ежегодно стало совершаться торжественное обнесение святых мощей вокруг монастыря, позднее — крестный ход из Осташкова. Со времени открытия мощей, как и до него, при гробе преподобного Нила совершались многочисленные чудеса. Сохранилось описание многочисленных исцелений, совершившихся у гробницы преподобного Нила по его святым молитвам. Неиссякаемо изливаются они для всех истинно верующих и доныне.
В советское время монастырь закрыли. Над мощами преподобного Нила было совершено святотатство: в 1919 году они были вскрыты и переданы в Осташковский краеведческий музей, располагавшийся в Вознесенском (Знаменском) соборе Знаменского монастыря города Осташкова. В 1947 году в этом соборе возобновили богослужение, здесь же святые мощи находились до 1995 года. В 1991 году была возрождена обитель преподобного Нила на острове Столобное. 9 июля 1995 года прошел праздничный крестный ход, возглавляемый Патриархом Московским и всея Руси Алексием ΙΙ. Торжественно святые мощи преподобного были перенесены из Осташкова в Богоявленский собор Ниловой пустыни. С этого времени Русская Православная Церковь ежегодно отмечает новый праздник 9 июля — перенесение святых мощей преподобного Нила, Столобенского чудотворца.
  • Акафист
  • Молитва
  • Тропарь, кондак, величание

Просмотров (351)

Краткое житие преподобного Нила Столобенского.

празднование 7/20 декабря

Преподобный Нил Столобенский (XV—XVI вв.) родился в Новгородской земле, в Жабенском погосте Деревской пятины. Иноческий путь святой подвижник начал в 1505 году в обители преподобного Саввы Крыпецкого (+1495; память 28 августа) близ Пскова. Постническим подвигом и послушанием он снискал благоговейное отношение братии. Но, чтобы не принять почтение от подобных себе человек, преподобный Нил пожелал уйти в уединение. Получив благословение игумена, он нашел безлюдное место близ реки Черемхи Ржевского уезда. Там преподобный Нил прожил 13 лет, питаясь травами и желудями. Все время он проводил в непрестанной молитве. Пришедшие к нему однажды со злым умыслом разбойники были устрашены видением множества воинов позади святого, вышедшего к ним навстречу с Владимирской иконой Божией Матери. Слава о подвижнике постепенно распространилась в окрестных селениях. Он стал усердно молить Пресвятую Богородицу указать ему иное место для пустынных подвигов.

Однажды в полусне он услышал голос, повелевавший ему идти на остров Столобное, что на озере Селигере, недалеко от г. Осташкова. Преподобный нашел указанное место, выкопал себе пещеру, а затем срубил келлию, в которой и подвизался 27 лет, пребывая в борениях с нечистой силой. Здесь он усилил подвиги поста и молитвы. Святой никогда не ложился для сна, но отдыхал, оперевшись на деревянные крюки, вбитые в стену.

На Столобном острове, по молитвам преподобного Нила, вновь совершилось чудо от иконы Богоматери, находившейся в его келлии и являвшейся для святого главным сокровищем. Разбойники, напавшие на него, были ослеплены исходившим от образа сиянием. И только после чистосердечного раскаяния и молитвенного предстательства чудотворца они вновь обрели зрение.

Неутомимый воитель с миром страстей, преподобный Нил был очень чуток к красоте Божьего мира. Житие повествует, что, придя на остров Столобное, покрытый сосновым бором и «всяким лесом и ягодичием», святой нашел его «велми красным» и возрадовался «о обретении таковаго места и возлюби е зело». Неслучайно многие чудеса, совершенные преподобным Нилом как при жизни, так и по преставлении, связаны с «прещением» лиходеям из дровосеков, покушавшимся на заповедный лес. Многие годы резной образ подвижника стоял святым стражем истока великой русской реки Волги в деревянной часовне на краю деревни Волговерховье.

Незадолго до преставления преподобный Нил вырыл в устроенной им часовне могилу, «и гроб истеса, и в землю постави, и прихождаше и плакате над ним умильно». Промыслом Божиим и по молитвам Преподобного перед его блаженной кончиной к нему прибыл игумен близлежащего Николо-Рожковского монастыря Сергий со Святыми Дарами. Ему преподобный Нил предсказал, что на острове будет устроена обитель. По преставлении преподобного Нила (+7 декабря 1554) его святые мощи были положены в гробницу игуменом одного из новгородских монастырей Антонием и иноком Николо-Рожковского монастыря Германом. Последний совместно со странником Борисом Холмогорцем воздвиг над ними церковь Богоявления с приделом во имя святого Василия Блаженного и положил начало обители, украсившейся впоследствии многими храмами и гранитными набережными.

Почитание преподобного Нила постепенно распространилось за пределы Селигерского края по всей России. В 1845 году пустынь его имени была основана даже в Саянских горах, в долине реки Ихе-Угун.

27 мая 1667 года мощи преподобного Нила были обретены нетленными. После революции мощи угодника почивали в церкви в честь иконы Божией Матери «Знамение» в городе Осташкове. 9 мая 1995 год они были перенесены в Богоявленский собор Ниловой пустыни.

Оценка 5 проголосовавших: 3
ПОДЕЛИТЬСЯ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here