Канон по усопшему

Для наших читателей: канон по усопшему с подробным описанием из различных источников.

Начало заупокойных канонов общее:

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.

Святый Боже, Святый крепкий, Святый безсмертный, помилуй нас. (Читается трижды, с крестным знамением и поясным поклоном.)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй (трижды).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи, помилуй (12 раз).

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему (поклон).

Псалом 90

Живый в помощи Вышняго, в крове Бога небеснаго водворится. Речет Господеви: заступник мой еси и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него. Яко Той избавит тя от сети ловчи, и от словесе мятежна, плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися, оружием обыдет тя истина Его. Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни, от вещи во тьме преходящия, от сряща и беса полуденнаго. Падет от страны твоея тысяща, и тьма одесную тебе, к тебе же не приближится, обаче очима твоима смотриши и воздаяние грешников узриши. Яко Ты, Господи, упование мое; Вышняго положил еси прибежище твое. Не приидет к тебе зло, и рана не приближится телеси твоему, яко Ангелом Своим заповесть о тебе, сохранити тя во всех путех твоих. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою; на аспида и василиска наступиши, и попереши льва и змия. Яко на Мя упова, и избавлю и: покрыю и, яко позна имя Мое. Воззовет ко Мне, и услышу его, с ним есмь в скорби, изму его и прославлю его, долготою дней исполню его и явлю ему спасение Мое.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже (трижды).

Господи, помилуй (трижды)

Тропарь, глас 8-й

Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй и полезная всем подаваяй, Едине Содетелю, упокой, Господи, души раб Твоих, на Тя бо упование возложиша, Творца и Зиждителя и Бога нашего.

Слава, и ныне: Богородичен: Тебе и стену, и пристанище имамы, и молитвенницу благоприятну к Богу, Егоже родила еси, Богородице Безневестная, верных спасение.

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши, внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся, омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен, сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Канон, глас 6-й

Песнь 1.

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.

Припев: Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев (поклон).

В Небесных Чертозех, всегда доблии мученицы молят Тя, Христе, ихже от земли преставил еси верныя, вечных благ получити сподоби.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих (поклон).

Украсивый всяческая, животное смешенное мя человека, посреде смирения же вкупе и величества создал еси, темже раб Твоих души, Спасе, упокой.

Слава: Рая жителя, и делателя в начале мя учинил еси, преступивша же Твою заповедь изринул еси. Темже рабов Твоих души, Спасе, упокой.

И ныне: Иже от ребра создавый Еву первее, нашу праматерь, из пречистаго Твоего чрева в плоть одевается; еюже смерти крепость, Чистая, разрушил есть.

Песнь 3.

Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Законно пострадавше Твои мученицы, Жизнодавче, и венцы победы украсившеся от Тебе, прилежно преставльшимся верным вечное ходатайствуют почестие.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих.

Наказав прежде многими чудесы и знаменьми мене, заблуждшаго, напоследок Самого Себе истощил еси, яко сострадателен, и, поискав, обрел и спасл еси.

Слава: От текущаго непостоятельныя тли к Тебе пришедшия в селениих вечных вселитися радостно сподоби, Блаже, оправдав верою же и благодатию.

И ныне: Несть непорочны, якоже Ты, Пречистая Богомати, едина бо от века истиннаго Бога зачала еси во чреве, смерти разрушившаго силу.

Господи, помилуй (трижды).

Седален, глас 6-й

Воистинну суета всяческая, житие же сень и соние, ибо всуе мятется всяк земнородный, якоже рече Писание: егда мир приобрящем, тогда во гроб вселимся, идеже вкупе царие и нищии. Темже, Христе Боже, преставльшихся упокой, яко человеколюбец.

Слава и ныне, Богородичен: Всесвятая Богородице, во время живота моего не остави мене, человеческому предстательству не ввери мя, но Сама заступи и помилуй мя.

Песнь 4.

Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь благолепно поет, взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи.

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Премудрости большее являя познание и о дарех многосовершенную, Владыко, благостыню, мученическия лики Ангелом сочетал еси.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих.

Пречистую славу Твою получити сподоби к Тебе преставленным, идеже, Христе, веселящихся есть жилище, и глас чистаго радования.

Слава: Поющия приими Божественною державою Твоею, ихже от земли прият, чада свету тех соделав, греховную мглу очищая, Многомилостиве.

И ныне: Приятелище пречистое, церковь непорочную, ковчег всесвят, девственное место священия, Тебе, доброту Иаковлю, Владыка избрал есть.

Песнь 5.

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся: Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Яко всеплодие священное и яко начаток человеческаго естества, мученицы, прославленному принесшеся Богу, нам спасение присно ходатайствуют.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих.

Небеснаго пребывания и раздаяния дарований сподоби, Господи, прежде усопшия верныя рабы Твоя, подая прегрешений избавление.

Слава: Иже един естеством животворец, Иже благости воистинну неизследимая пучина, скончавшияся Царствия Твоего сподоби, Щедре, Едине Безсмертне.

И ныне: Крепость и пение, Иже из Тебе, Владычице, миру рождейся, и спасение бысть погибшим, иже от адовых врат избавляя верою Тебе блажащия.

Песнь 6.

Ирмос: Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

На Кресте пригвождаем, мученическия лики к Себе собрал еси, подобящияся Страсти Твоей, Блаже. Темже Тя молим: к Тебе преставленныя упокой.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих.

Неизреченною славою Твоею, егда приидеши страшно судити миру всему на облацех, благоволи, Избавителю, светло срести Тебе, яже от земли приял еси, верныя рабы Твоя.

Слава: Источник жизни сый, Владыко, в мужестве Божественнем, окованныя изводя рабы Твоя, яже к Тебе верно отшедшия, в пищи райстей всели.

И ныне: В землю возвратихомся, преступивше Божию заповедь; Тебе же ради, Дево, на небеса от земли вознесохомся, тлю смертную оттрясше.

Господи, помилуй (трижды). Слава и ныне.

Кондак, глас 8-й

Со святыми упокой, Христе, души раб Твоих, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная.

Икос

Сам един еси Безсмертный, сотворивый и создавый человека; земнии убо от земли создахомся и в землю туюжде пойдем, якоже повелел еси создавый мя и рекий ми: яко земля еси и в землю отыдеши, аможе вси человецы пойдем, надгробное рыдание творяще песнь: аллилуия, аллилуия, аллилуия.

Песнь 7.

Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Избавльшиися Твоею кровию мученицы перваго преступления, окропившеся же своею кровию, прообразуют яве Твое заколение; благословен еси, Боже отец наших.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих.

Свирепеющую пещь умертвил еси, Слове Живоначальнейший, в вере же Твоей усопшия приими, Тебе поющия, Христе, и глаголющия: благословен еси Бог отец наших.

Слава: Воодушив мя, человека, вдохновением Божественным, Богоначальнейший Владыко, преставленныя Царствия Твоего сподоби, пети Тебе, Спасе: благословен Бог отец наших.

И ныне: Превышши всех тварей, Пренепорочная, была еси, заченши Бога, сокрушившаго смертная врата, и вереи стершаго. Темже Тя, Чистая, песнословим, вернии, яко Богоматерь.

Песнь 8.

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во вся веки.

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Крепко подвиги показующе, победы венцы приясте, мученицы страстотерпцы, Христови зовуще: Тя превозносим, Господа, во веки.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих.

Священно верныя, житейская оставльшия и к Тебе, Владыце, отлучившияся, приими кротко и упокой, яко милосерд, Тя превозносящих Господа во веки.

Слава: Ныне на земли кротких всем водворятися прежде усопшим, Спасе, благоволи, верою Твоею оправдав и благодатию, Тя превозносящих, Господа, во веки.

И ныне: Блажим Тя вси, Преблаженная, яко Слово воистинну Сущее Блаженное Рождшую, плоть бывшее нас ради, Егоже превозносим во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати; Тобою же, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Надежда мучеников лики укрепи, и к Твоей любви распалением впери, будущий сим предвообразивши непоколебимый воистинну покой; егоже преставленныя, Блаже, верныя сподоби.

Покой, Господи, души усопших раб Твоих.

Светлое Твое, Христе, и Божественное улучити сияние верою преставленным благоволи, иже в лонех Авраамовех покой, яко един милостив, тем даруя, и вечнаго сподобляя блаженства.

Слава: Иже сый естеством благ и милосерд, и хотитель милостей, и благоутробия пучина, ихже от места сего озлобления и сени смертныя преставил еси, идеже сияет Твой Свет, Спасе, тех учини.

И ныне: Сень святую, Чистая, вемы Тя, и ковчег, и скрижали, закона и благодати: Тебе бо ради оставление даровася, оправданным кровию Воплощеннаго из Твоего чрева, Всенепорочная.

Окончание заупокойных канонов

Святый Боже, Святый крепкий, Святый безсмертный, помилуй нас (трижды).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй (трижды).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Тропари, глас 4-й

Со духи праведных скончавшихся души раб Твоих, Спасе, упокой, сохраняя их во блаженней жизни, яже у Тебе, Человеколюбче.

В покоищи Твоем, Господи, идеже вси святии Твои упокоеваются, упокой и души раб Твоих, яко един еси человеколюбец.

Cлава: Ты еси Бог, сошедый во ад и узы окованных разрешивый, Сам и души раб Твоих упокой.

И ныне: Едина чистая и непорочная Дево, Бога без семене рождшая, моли спастися душам их.

Господи, помилуй (40 раз).

Молитва

Помяни, Господи Боже наш, в вере и надежди живота вечнаго усопших раб Твоих, имярек, и яко благ и человеколюбец, отпущаяй грехи и потребляяй неправды, ослаби, остави и прости вся вольная их согрешения и невольная, возставляя их во святое второе пришествие Твое в причастие вечных Твоих благ, ихже ради в Тя Единаго вероваша, истиннаго Бога и Человеколюбца. Яко Ты еси воскресение и живот, и покой рабом Твоим, имярек, Христе Боже наш. И Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем и с Пресвятым Духом, ныне и присно и во веки веков, аминь.

Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем (поклон).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь .

Господи, помилуй (трижды).

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, молитвами Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святых помилуй и упокой души раб Твоих, имярек, в безконечныя веки, яко благ и человеколюбец, аминь,

Во блаже́нном успе́нии ве́чный поко́й пода́ждь, Го́споди, усо́пшим рабо́м Твои́м , и сотвори́ им ве́чную па́мять.

Ве́чная па́мять, (трижды).

Далее по традиции же поют:
Ду́ши их во благи́х водворя́тся и па́мять их в род и род.
Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)

Или читаем трижды тропарь с поклонами:
Покой, Господи, души усопших раб Твоих, имярек (поклон), и елико в житии сем яко человецы согрешиша, Ты же, яко человеколюбец Бог, прости их и помилуй (поклон), вечныя муки избави (поклон), Небесному Царствию причастники учини (поклон) и душам нашим полезная сотвори (поклон).

На основе октоиха

Чтение заупокойных канонов при поминовении усопших

Заботится и спасении душ усопших, молиться о них Господу Богу, чтобы Он простил им согрешения вольные и невольные, – священный долг каждого верующего во Христа. По усопшим обычно читают Псалтирь, каноны, Панихиды, в современной трациции Православной Церкви так же акафисты.

Настоящий раздел Православного молитвослова включает тексты канонов о усопших, взятые из Октоиха и Следованной Псалтири и адаптированные для чтения в домашней молитве.

Каноны о усопших входят в большинство заупокойных служб; они весьма разнообразны по содержанию и настроению, в зависимости от назначения.

Каноны о усопших 8-ми гласов помещаются в субботней службе Октоиха (одной из основных богослужебных книг) в качестве вторых канонов на Утрени. По Уставу их положено петь в пятницу вечером (т.к. богослужебный круг – сутки начинается с вечера). Эти же каноны могут входить в последование панихиды, их можно читать и в домашней молитве о усопших.

Каноны о усопших Октоиха написал преподобный Феофан исповедник, Начертанный, епископ Никейский. Его имя указано в акростихе канона 5-го гласа (а в славянском Октоихе он, кроме того, указано отдельно в 3-м, 6-м и 7-м гласах), однако и другие каноны о усопших Октоиха несомненно принадлежат преподобному Феофану. Каноны поставлены в численном порядке, который обозначается в акростихах: «Верою усопшим первую песнь приношаю», «Умершим второе сплетаю пение», и т. д. Все они неразрывно связаны и составляют единое целое.

Преподобный Феофан Начертанный, епископ Никейский, исповедник

Преподобный Феофан исповедник родился в Иерусалиме в христианской семье. Вместе со своим старшим братом Феодором обучался в Лавре святого Саввы, где оба брата приняли иночество и сан пресвитера. Братья Феодор и Феофан прославились как поборники иконопочитания. По поручению Иерусалимского Патриарха они отправились в Константинополь для обличения императора-иконоборца Льва Армянина (813-820) и защиты Православия; впоследствии они обличали и императоров-иконоборцев Михаила Балбу (820-829) и Феофила (829-842), за что им пришлось вынести заточение, голод, тяжкие муки. Император Феофил приказал раскаленными иглами написать на их лицах оскорбительные стихи, в которых о святых исповедниках говорилось как о «сосудах суеверного заблуждения». Отсюда происходит наименование, усвоенное обоим братьям – «Начертанные». Преподобный Феодор скончался в темнице. Феофан, брат его по плоти и по духу, положил тело во гроб, пропев над ним надгробные песнопения – может быть, именно те заупокойные каноны, которые потом были включены в Октоих. Преподобный Феофан дожил до окончания иконоборческого гонения на православие. Исповеднический его подвиг продолжался 25 лет – с 817 до 842 года. По возвращении из ссылки он был рукоположен во епископа Никейского святым патриархом Мефодием († 847). Симеон Логофет, сообщая об этом, говорит: «Когда нашлись такие, которые были недовольны этим, указывая на то, что он сирианин и православный ли – поручиться в том, некому, святой Мефодий отвечал, указывая не чело его: не нужно желать лучшего свидетельства после этой надписи ». Вскоре после этого, около 850 года, преподобный Феофан скончался. Память его Церковь совершает 11 (24) октября.

Преподобный Феофан был автором многих сочинений, в том числе в защиту иконопочитания; он также написал множество церковных песнопений – ему принадлежит около 150 канонов в Октоихе, Минее и Триоди. В Греческой Минее читаем следующие слова в его честь: «Как светило пресветлое озаряешь ты светом догматов твоих всю подсолнечную; подобно Давиду, ударяя в цитру, поешь достойные песни святым Христовым и оглашаешь Эпир (область, где преподобный Феофан был епископом) весь. Потому-то ты прославлен достойно, священнотаинник Феофан» . Каноны о усопших принадлежат к лучшим творениям преподобного Феофана; их высокое достоинство отмечают многие исследователи церковной гимнографии. Тропари канонов расположены в следующем порядке: первый тропарь содержит молитву к святым мученикам; мы побуждаем их на ходатайство перед Богом за наших усопших, особенно сильное, поскольку они претерпели безчисленные муки, пролили кровь за Господа и не пощадили своей жизни ради Него. Кроме того, обращение к мученикам в канонах о усопших, вообще частое в заупокойных богослужениях, напоминает нам о том, что эти песнопения восходят к надгробному пению первых христиан около останков святых мучеников за Христа. Припев перед первым тропарем «Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев» соответствует содержанию этих тропарей.

Затем следуют два тропаря, содержащие в себе наши прошения за умерших. В них мы представляем пред Господом Иисусом Христом все, что только может склонить Его к милосердию, указываем на Божественную Премудрость, Которой мы сотворены в начале, поминаем Его Божественное истощание, Его страдания, смерть и воскресение, обновившие падший род человеческий. Разрушив смерть и ад, Он даровал нам безсмертие, избавил от смерти и тления. Господь знает немощь нашего естества, и Он неизреченно милосерден, «приснотекущий Источник благости», «весь сладость, весь желание и любовь ненасытная, весь добр’ота несказ’анная». Он – Владыка всего, имеющий власть над живыми и мертвыми. В Царстве Его обителей много, и Он «разделяет их всем по достоянию, по мере добродетели». Мы не смеем пред лицом Бога высказать ничего о вечной судьбе душ усопших, лишь смиренно напоминаем, что они рабы Его и, «очистившись от древнего прародительского падения крещением и паки порождением и имея жезл силы – Крест Его, прошли мирское море» (каноны 4-го и 8-го гласов). В последних тропарях каждой песни канонов мы обращаем наши молитвы ко Пресвятой Богородице и просим Ее ходатайства за нас и усопших наших .

В седальне по 3-й песни и в кондаке по 6-й песни мы молим милостивого Владыку и Господа простить усопшим грехи и упокоить их вместе со святыми, там, где нет ни болезней, ни печалей, ни воздыханий, ввести в безконечную жизнь. Икос дает нам образец христианского отношения к смерти: естественная для человека скорбь пред лицем смерти растворяется в нем смиренной покорностью воле Создателя и хвалой безсмертному Богу: мы рабы Создавшего нас, повинуемся Ему, а не противимся. «Для созданного, хотя и от земли, но предназначенного не для земли, – поясняет епископ Афанасий (Сахаров), – возвращение в землю, как не соответствующее предназначению, естественно вызывает надгробное рыдание. Но для христианина это рыдание не то, что надгробное рыдание не имущих упования (см. 1 Фес. 4, 13). Для имущих упование надгробное рыдание о возвращении в землю растворяется мыслью о том, что это совершается по Божию повелению. А что повелено Богом, то все – благо. Поэтому христианин и рыдая хвалит Господа, его надгробное рыдание сплетается с ангельской хвалой Бога: “аллилуия”, которая сама по себе никогда не может быть рыданием, а всегда, даже в заупокойных последованиях, остается ангельской хвалой ».

В Следованной Псалтири помещается особый канон о едином усопшем. Употребление этого канона наряду с канонами о усопших 8-и гласов удобно тем, что упоминание об усопшем в нем – в единственном числе, тогда как в канонах о усопших – во множественном, и поэтому нет нужды приспосабливать текст к поминовению одного или многих. Для удобства чтения мы даем этот канон отдельно для усопшего (муж. род) и усопшей (жен. род).

Канон о едином усопшем поется на 8-й глас; начинается он с молитвы о самих молящихся – с просьбы подать нам слово для усердной молитвы. В нем отсутствуют обращения к мученикам, а в третьем тропаре (на «Слава») каждой песни, кроме последней, прошения о усопшем (и о нас самих) обращены к Святой Троице. Мы с дерзновением и упованием просим Господа о милости к нашему усопшему, с которым, может быть, совсем еще недавно «многажды вкупе снидохомся, и в дому Божии вкупе пояхом» , и он молится вместе с нами: «Я преступил заповедь, которую Ты дал мне, и стал смертным, но Ты, Христе Боже, сошедший во гроб и воскресивший души от века умерших, не возстави меня на мучение, но на покой».

В древнерусских «Псалтирях» перед каноном о едином усопшем имеется следующее предисловие от лица усопшего, обращенное к своему духовному отцу. Оно может быть обращено и ко всем, кто мог бы молиться о нем.

Как правильно читать каноны о усопших

Каноны о усопших (как о едином, так и о многих) можно читать в домашней молитве по выбору и желанию в любое время, кроме двунадесятых и великих праздников, а также дней Страстной и Светлой седмиц.

За одного усопшего всегда следует читать канон о едином усопшем. Его читают ежедневно в первые сорок дней по кончине христианина – во время сугубого поминовения, особенно же в 3-й, 9-й и 40-й дни .

За многих усопших читается один из канонов о усопших 8-и гласов, желательно канон текущего гласа (то есть того гласа, на который в ту седмицу поются песнопения Октоиха) . Этот канон можно читать за всех своих родственников и близких накануне субботы.

Канон о усопших многих

Моли́твами святы́х отец наших, Го́споди Иису́се Христе́ Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Читается трижды, с крестным знамением и поясным поклоном.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

О́тче наш, И́же еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искушение, но изба́ви нас от лука́ваго.

Го́споди, поми́луй. (12 раз)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему. (Поклон)

Псалом 90

Живы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бо́га небе́снаго водвори́тся. Рече́т Го́сподеви: засту́пник мой еси́ и прибежище мое́, Бог мой, и упова́ю на Него́. Я́ко Той избавит тя от сети ловчи, и от словесе́ мятежна. Плещма Свои́ма осенит тя, и под криле Его наде́ешися, оружием обыдет тя истина Его. Не убои́шися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни, от вещи во тьме преходящия, от сряща и беса полуденнаго. Паде́т от страны твоея тысяща, и тьма одесную тебе, к тебе же не прибли́жится. Оба́че очи́ма твои́ма смотриши и воздаяние грешников узриши. Я́ко Ты, Го́споди, упование мое́; Вы́шняго положил еси́ прибежище твое́. Не прии́дет к тебе зло, и рана не прибли́жится тел еси́ твоему. Я́ко Ангелом Своим запове́сть о тебе, сохрани́ти тя во всех путе́х твоих. На руках возмут тя, да не когда преткне́ши о камень ногу твою. На аспида и василиска наступиши, и попере́ши льва и змия. Я́ко на Мя упова́, и избавлю и́: покры́ю и́, я́ко позна и́мя Мое́. Воззове́т ко Мне, и услышу его, с ним есмь в скорби, изму́ его и прославлю его, долготою дней исполню его и явлю ему спасение Мое́.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия, сла́ва Те́бе, Бо́же. (Трижды)

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Тропарь, глас 8-й

Глубиною мудрости человеколюбие вся стро́яй и полезная всем подаваяй, Еди́не Соде́телю, упокой, Го́споди, ду́ши раб Твои́х, на Тя бо упование возложи́ша, Творца и Зиждителя и Бо́га нашего.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Те́бе и стену, и пристанище и́мамы, и моли́твенницу благоприя́тну к Бо́гу, Егоже родила еси́, Богоро́дице Безневе́стная, верных спасение.

Псалом 50

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей милости Твоей, и по множеству щедрот Твои́х очи́сти беззаконие мое́. Наипаче омый мя от беззако́ния моего, и от греха моего очи́сти мя. Я́ко беззаконие мое́ аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Те́бе единому согреши́х и лукавое пред Тобою сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х и победи́ши, внегда суди́ти Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресе́х роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси́, безвестная и тайная премудрости Твоей явил ми еси́. Окропи́ши мя иссопом, и очи́щуся, омы́еши мя, и паче снега убелю́ся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смире́нныя. Отврати лице Твое́ от грех моих, и вся беззако́ния моя очи́сти. Сердце чисто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови во утробе моей. Не отве́ржи мене́ от лица Твоего́, и Духа Твоего́ Святаго не отыми от мене́. Воздаждь ми радость спасения Твоего́ и Духом владычним утверди мя. Научу беззаконныя путе́м Твоим, и нечести́вии к Те́бе обратятся. Избави мя от кровей, Бо́же, Бо́же спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Го́споди, устне́ мой отве́рзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Я́ко аще бы восхотел еси́ жертвы, дал бых у́бо, всесожжения не благоволи́ши. Жертва Бо́гу дух сокруше́н, сердце сокруше́нно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Го́споди, благоволением Твоим Сиона, и да сози́ждутся стены Иерусали́мския. Тогда благоволи́ши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Канон, глас 1-й

Песнь 1

Ирмос: Твоя́ победительная десница боголе́пно в крепости прославися: та бо, Безсме́ртне, я́ко всемогущая проти́вныя сотре́, израильтяном путь глубины новосоде́лавшая.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Врата смерти и верей, Твоею сме́ртию сокрушил еси́ Безсме́ртне, врата отверзи, Влады́ко, паче ума безсме́ртия усопшим, молитвами страстотерпец Твои́х.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Да Боже́ственнаго живота сподобимся, соше́л еси́ к смерти, той же испрове́рг сокровища, нас оттуду извле́кл еси́; ны́не же, Жизнодавче, преставленныя упокой.

Сла́ва: Ты мое́ тле́нное же и мертвенное восприи́м, в нетление обле́кл еси́, и к безконе́чному житию и блаженному возне́сл еси́, иде́же я́ко щедр, и́хже приял еси́, упокой.

И ны́не: Рождшую е́же от Бо́га Божие Слово, ве́рнии воспои́м: Та бо Всечи́стая путь жизни умершим бысть, ю́же я́ко Богоприе́мницу и Богородицу, прославим.

Песнь 3

Ирмос: Еди́не ве́дый челове́ческаго существа немощь, и ми́лостивно в не воображся, препояши мя с высоты силою, е́же вопи́ти Те́бе Святы́й: одушевле́нный храме неизрече́нныя славы Твоея, Человеколю́бче.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Я́ко Един благ сый, я́ко Един многомилостив, я́же благоче́стно к Те́бе отше́дшия, в небесных селе́ниих упокой, иде́же неизрече́нная радость и наслаждение, и иде́же собор мученический веселится.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Ты Един явился еси́ на земли́, Спасе мой, безгрешен, И́же грехи́ мира взе́мляй я́ко милосерд; от мира сего преставльшихся верою, ду́ши упокой во дворех святы́х Твои́х, в сладости раи́стей, Человеколю́бче.

Сла́ва: Смерти державу низлож, живот некончаемый всем верным источил еси́ Влады́ко; в том у́бо учини благочестно отше́дшия, презирая безмерная прегрешения, и прощая грехи́ их, Человеколю́бче.

И ны́не: Без се́мене зачат, Чистая, Слово присносущное, плотски к нам пришедшее, и смерти крепость разорившее, и ме́ртвым воскресение и жизнь вечную Своим милосердием дарующее.

Седален, глас 6-й

Вои́стинну суета всяческая, житие же сень и соние, ибо всуе мяте́тся всяк земнородный, я́коже рече́ Писание: егда мир приобрящем, тогда во гроб вселимся, иде́же вкупе царие и нищий. Те́мже, Христе́ Бо́же, преставльшияся упокой, я́ко Человеколюбец.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Всесвята́я Богоро́дице, во время живота моего не оста́ви мене́, человеческому предстательству не вве́ри мя, но Сама заступи и поми́луй мя.

Песнь 4

Ирмос: Гору тя благодатию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Аввакум усмотри́в очи́ма, из Те́бе изыти Израилеву провозглашайте Свято́му во спасение наше и обновление.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Умертвив ад непобедимою Твоею силою, вмене́н был еси́ в ме́ртвых, Един сый свободь, Христе́, ду́ши свободи́ благочестивых, и е́же в нем осуждения, святы́х мученик мольбами.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

И́же всех сый я́ко Владыка, противодостойную иже от Адама Твоего́ заколе́ния, избаву дал еси́ и цену; те́мже молимся Твоим щедротам, преставлыпияся упокой, согрешений подай оставление.

Сла́ва: Приял еси́, Спасе мой, е́же во гробе положение; и я́же во гробе́х жи́ти осужде́нныя мертвецы, я́ко Бог, воскресил еси́. Ныне же жизни при́сносущныя сподо́би преставленныя, я́ко Един Человеколюбец.

И ны́не: Спасе́ся род человеческий рождеством Твоим: Ты бо родила еси́ нам ипостасный Живот, смерти потребление и к жизни соде́ловающий восход, Богороди́тельнице пренепорочная Владычице.

Песнь 5

Ирмос: Просветйвый сиянием пришествия Твоего́, Христе́, и освети́вый Крестом Твоим мира концы, сердца просвети светом Твоего́ богоразумия, православно поющих Тя.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Исцеляли от ада сме́ртнаго, смерть прият, и смерти жало притупил еси́; но Сам упокой, и́хже приял еси́, Жизнодавче, мученик мольбами.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Умерщвления и тления челове́ки свободи́вый, ду́ши верно преставленных учини́ во дво́рех святы́х Твои́х, отнюдуже отбеже́ вейка скорбь, и веселие водворяется.

Сла́ва: Рай у́бо с Тобою повешенному, я́ко отве́рзл еси́, ны́не приими́ ду́ши, Влады́ко, к Те́бе верою преставльшияся, подай им в Церкви первенец водвори́тися.

И ны́не: Избавляющи на Тя надежды державу имущих, к пристанищу Боже́ственныя воли тихо настави, Матерним Твоим дерзновением к Сы́ну Твоему, благословенная Всенепоро́чная.

Песнь 6

Ирмос: Обыде нас последняя бездна, несть избавляли, вмени́хомся я́ко овцы заколе́ния, спаси люди Твоя́, Бо́же наш: Ты бо крепость немотствующих и исправление.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Я́ко милосерд, преставленным даруй прегрешений прощение, и вечное наслаждение подая, иде́же сияет лица Твоего́ светлость, и озаряет страстотерпцы Твоя́.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

И́же крбвию от ребр Твои́х исте́кшею мир искупил еси́, верою усо́пшия у́бо, Христе́, изба́ви честными Страстьмй Твоими, Ты бо цену за всех Себе дал еси́.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

И́же создавши мя рукама пречи́стыма пе́рвее, и дух даровавши, и к земли́ низпадша зле, паки обновивши краснейте, ны́не ду́ши преставльшихся Сам упокой.

Сла́ва: Чертогу Твоему светоносному, Го́споди, всели́ти сподоби, я́же в вере к Те́бе усопшия, тех презирая прегрешения, я́ко благ и милосерд и многомилостив.

И ны́не: Пое́м Тя, Благословенная Чистая, Еяже ра́ди нам возсия, сущим во тьме и сени смертней, правды незаходи́мое Солнце, Ты бо нашего спасения хода́таица была еси́.

Кондак, глас 8-й

Со святыми упокой, Христе́, ду́ши раб Твои́х, ид еже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконе́чная.

Икос

Сам Един еси́ Безсме́ртный, сотвори́вый и создавый человека; земни́и у́бо от земли́ создахомся и в землю ту́южде пойдем, я́коже повелел еси́, Создавши мя и реки́й ми: я́ко земля еси́ и в землю отыдеши, аможе вси челове́цы пойдем, надгробное рыдание творяще песнь: аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Песнь 7

Ирмос: Те́бе, умную, Богоро́дице, пещь разсмотряем ве́рнии: я́коже бо отроки спасе три Превозносимый, мир обнови, во чреве Твое́м всецел, хвальный отце́в Бог, и препрославлен.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Сиянии пречи́стыя славы Твоей озари́тися, Христе́, подавай, от бури мирски́я к Те́бе отше́дшим, и тех сподоби с мученики взывати Те́бе: хвалимый отце́в Бо́же, благословен еси́.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Нов Адам вои́стинну быв, Адамов Соде́телю, И́же клятву бо Адамову Един потребил еси́. Те́мже молимся Те́бе: преставленный упокой в сладости раи́стей, Христе́, я́ко Един милосерд.

Сла́ва: И́же нашу естественную немощь Един све́дый я́ко Бог, благ же и милостив, вся, и́хже преставил еси́, иде́же свет незаходи́мый присещает лица Твоего́, учини́, Христе́, хвалимый отце́в Бо́же и препрославлен.

И ны́не: Закона сени, и древняя гадания Твоим преидоша рождеством Богомати, Ты бо нам Боже́ственныя благодати Свет возсияла еси́; и́мже древних избавихомся долгов, Чистая, воспевающе Бо́га препрославленнаго.

Песнь 8

Ирмос: В пещи о́троцы Израилевы, я́коже в горниле добротою благочестия чисте́е злата блещахуся, глаго́люще: благословите, вся дела Господня, Господа, по́йте и превозносите во вся ве́ки.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Скверну всю Твои́х рабов усо́пших, Твоего́ человеколюбия росою отмыв, Тя пе́сньми воспевати сподо́би: благословите, вся дела Господня, Господа, по́йте и превозносите Его во вся ве́ки.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Предстоятели, Спасе, десныя, верою оправдав молитвами страстотерпец, я́же преставил еси́ ве́рныя, покажи поющия: благословите, вся дела Господня, Господа, по́йте и превозносите Его во вся ве́ки.

Сла́ва: И́же смерти и живота име́яй всякую власть, я́же верою усо́пшия Твоего́ сияния улучи́ти благоволи, взывающия: благословите, вся дела Господня, Господа, по́йте и превозносите Его во ве́ки.

И ны́не: Спасения ходатаица нам была еси́, Всенепорочная, и в непреходи́мыя ве́ки пребывания же и светлости; Те́бе, Де́во чистая, при́сно вся дела благословим и превозносим во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмос: Образ чи́стаго рождества Твоего́ огнепали́мая купина показа неопальная; и ны́не на нас напастей свирепеющую угаси́ти молимся пещь, да Тя, Богоро́дице, непрестанно величаем.

Припев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Пощади я́ко Бог человеколюбив и милостив Твое́ создание и упокой в селе́ниих святы́х Твои́х, иде́же мученицы вси веселятся, верою преставленныя от временных, Многоми́лостиве.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Име́яй милостей бездну, препобеждающую рабов Твои́х прегрешения, и́хже, прие́м, избра, упокой в не́дрех Авраамлих, Человеколю́бче, и с Лазарем во свет Твой всели.

Сла́ва: Избавитель и Спас быв роду человеческому, распятия ра́ди, я́же ны́не от нас преставил еси́, я́ко Благодатель, наслаждения Боже́ственнаго сподоби, и живота нетле́ннаго, и веселия и светлости.

И ны́не: О я́же паче ума чудес Твои́х! Ты бо, Де́во, едина всем, иже под солнцем, подала еси́ разуме́ти новейшее чудо,

Пречистая, Твоего́ рождества недоуме́ннаго; те́мже Тя вси величаем.

Достойно есть я́ко вои́стинну блажи́ти Тя, Богородицу, При́сноблаже́нную и Пренепорочную и Матерь Бо́га нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истле́ния Бо́га Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем. (Поклон)

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

О́тче наш, И́же еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искушение, но изба́ви нас от лука́ваго.

Тропари, глас 4-й

Со ду́хи праведных скончавшихся ду́ши раб Твои́х, Спасе, упокой, сохраняя их во блаженней жизни, я́же у Те́бе, Человеколю́бче.

В покоищи Твое́м, Го́споди, иде́же вси святи́и Твой упокоеваются, упокой ду́ши раб Твои́х, я́ко Един еси́ Человеколюбец.

Сла́ва: Ты еси́ Бог, соше́дый во ад и узы окованных разреши́вый, Сам и ду́ши раб Твои́х упокой.

И ны́не: Едина чистая и непорочная Де́во, Бо́га без се́мене рождшая, моли спасти́ся душам их.

Го́споди, поми́луй. (40 раз)

Молитва

Помяни, Го́споди Бо́же наш, в вере и наде́жди живота ве́чнаго усо́пших раб Твои́х (имена), и я́ко благ и Человеколюбец, отпущаяй грехи́, и потребляли неправды, ослаби, оста́ви, и прости́ вся вольная их согрешения и невольная, возставляя я во святое второе пришествие Твое́ в причастие вечных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя Еди́наго ве́роваша, и́стиннаго Бо́га и Человеколюбца; я́ко Ты еси́ воскресение и живот, и покой рабом Твоим (имена), Христе́ Бо́же наш, и Те́бе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отце́м, и с Пресвятым Духом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истле́ния Бо́га Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Го́споди Иису́се Христе́, Сыне Божий, молитвами Пречи́стыя Твоей Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святы́х поми́луй и упокой ду́ши раб Твои́х (имена) и всех православных христиан в безконе́чныя ве́ки, я́ко благ и человеколюбец, аминь.

Рабом Божиим преставльшимся, отце́м и братиям на́шим и всем православным христианом, о ни́хже и поминание творим, вечная память. (Трижды)

Читаем трижды тропарь с поклонами: Поко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х (поклон), и елико в житий сем я́ко челове́цы согреши́ша, Ты же, я́ко Человеколюбец Бог, прости́ их и поми́луй (поклон), ве́чныя муки изба́ви (поклон), Небесному Царствию причастники учини́ (поклон), и душам на́шим полезная сотвори (поклон).

Сохранить в WordСохранить в PDF

Песнь 1

Ирмос: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Припев: Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго  раба́   Твоего́.

Отве́рз уста́ моя́, Спа́се, сло́во ми пода́ждь моли́тися, Милосе́рде, о преста́вленнем рабе́ Твое́м, имярек, да поко́иши ду́шу его, Влады́ко.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго  раба́   Твоего́.

Мертв быв пло́тию, Спа́се, и во гро́бе положе́н с ме́ртвыми, ду́шу раба́ Твоего́ поко́й в ме́сте зла́чне, я́ко Милосе́рд.

Слава: Моле́бный глас мой услы́ши, Бо́же Триипоста́сне, и учини́ ду́шу преста́вленнаго в не́дрех Авраа́млих, Изба́вителю.

 И ныне: Ты, Пречи́стая Богоро́дице, Его́же без и́скуса му́жеска заче́нши родила́ еси́, моли́ Сы́на Твоего́ пода́ти поко́й рабу́ Твоему́ преста́вленному, имярек.

Песнь 3

Ирмос: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

В ме́сте зла́чне, в ме́сте поко́йне, иде́же ли́цы святы́х веселя́тся, ду́шу раба́ Твоего́ преста́вленнаго поко́й, Христе́, Еди́не Ми́лостиве.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Иде́же ли́цы святы́х, та́мо вчини́, Влады́ко, послужи́вшаго Тебе́ всем се́рдцем и воздви́гшаго и́го Твое́ на ра́мо свое́, я́ко Еди́н Влады́ка живота́ и сме́рти.

Слава: Небе́сный Отче Вседержи́телю, и Сы́не Единоро́дный, и Ду́ше Святы́й Исхо́дный, пре́зри уме́ршаго согреше́ния, и в Це́ркви пе́рвенец всели́ его́, сла́вити Тя со все́ми уго́ждшими Тебе́.

И ныне: Яко Ма́ти Свята́я Пресвята́го Бо́га, Влады́чице вся́ческих, Мари́е Богоро́дице, со все́ми святы́ми Сего́ моли́ ду́шу поко́ити раба́ Твоего́ в Небе́сных селе́ниих.

При чтении панихиды повторяем ирмос:

Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди…

Го́споди, поми́луй (40 раз)

и молитву:

Помяни́, Го́споди Бо́же наш, в ве́ре и наде́жди живота́ ве́чнаго усо́пшаго раба́ Твоего́ имярек и я́ко Благ и Человеколю́бец, отпуща́яй грехи́ и потребля́яй непра́вды, осла́би, оста́ви и прости́ вся во́льная его согреше́ния и нево́льная, возставля́я его́ во свято́е второ́е прише́ствие Твое́ в прича́стие ве́чных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя Еди́наго ве́рова, и́стиннаго Бо́га и Человеколю́бца, я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т, и поко́й рабу́ Твоему́ имярек Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Седален, глас 6-й

Вои́стинну суета́ вся́ческая, житие́ же сень и со́ние, и́бо всу́е мяте́тся всяк земноро́дный, я́коже рече́ Писа́ние; егда́ мир приобря́щем, тогда́ во гроб всели́мся, иде́же вку́пе ца́рие и ни́щий. Те́мже, Христе́ Бо́же, преста́вльшагося упоко́й, я́ко Человеколю́бец.

Слава, и ныне: Богородичен:

Всесвята́я Богоро́дице, во вре́мя живота́ мое́го не оста́ви мене́, челове́ческому предста́тельству не вве́ри мя, но Сама́ заступи́ и поми́луй мя.

Песнь 4

Ирмос: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Соше́дый в преиспо́дняя, Христе́, совоздви́гл еси́ уме́ршия вся, и преста́вльшагося от нас поко́й, Спа́се, я́ко щедр.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Никто́же без греха́ есть, то́кмо Ты Еди́н, Влады́ко: сего́ ра́ди преста́вленному и грехи́ оста́ви, и в рай того́ всели́.

Слава: Услы́ши, Тро́ице Свята́я, гла́сы моле́бныя, приноси́мыя Тебе́ в це́ркви о усо́пшем, и Богонача́льным Твои́м све́том озари́ ду́шу, омраче́нную су́етными приверже́нии.

И ныне: Родила́ еси́, Пречи́стая, без му́жеска се́мене, Бо́га соверше́нна и Челове́ка соверше́нна, взе́млющаго грехи́ на́ша, Де́во. Того́ моли́, Госпоже́, преста́вльшемуся рабу́ Твоему́ пода́ти поко́й.

Песнь 5

Ирмос: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Твой мир пода́ждь нам, Человеколю́бче.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Имы́й живота́ и сме́рти власть, преста́вленнаго от нас поко́й, Христе́ Бо́же, Ты бо еси́ всех, Спа́се, поко́й и живо́т.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

На Тя, Спа́се, наде́жду возло́жь, уме́рый оты́де от нас; Ты же, Го́споди, уще́дри его́, я́ко Бог Многоми́лостив.

Слава: Просвети́ нас, Трисвя́те, воспева́емый Влады́ко, моля́щихся Тебе́, мир небе́сный прия́ти, и в ми́рных се́лех ду́шу вчини́, отше́дшую от вре́менных в наде́жде безконе́чныя жи́зни.

И ныне: Шу́йяго стоя́ния, Пречи́стая, изба́вити преста́вленнаго умоли́ Сы́на Твоего́, Де́во Госпоже́, я́ко Спа́са и Бо́га на́шего Ма́ти су́щая.

 Песнь 6

Ирмос: Моли́тву пролию́ ко Го́споду, и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мой а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли, Бо́же, возведи́ мя.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

А́да испрове́рг, Влады́ко, воскреси́л еси́ уме́ршия от ве́ка: и ны́не преста́вленнаго от нас, в не́дро Авраа́мле Ты, Бо́же, всели́, прегреше́ния вся отпусти́в, я́ко Милосе́рд.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

За́поведь, ю́же ми дал еси́, Бо́же, преступи́х и сме́ртен бых, но Ты, Бо́же, соше́дый во гроб и ду́ши я́же от ве́ка воскреси́вый, не возста́ви мене́, Влады́ко, на муче́ние, но на поко́й, преста́вленный вопие́т Тебе́ с на́ми, Многоми́лостиве.

Слава: Мо́лим Тя, Безнача́льне Отче и Сы́не и Ду́ше Святы́й, зло́бою душезло́бнаго ми́ра озло́бленную и к Тебе́, Зижди́телю, преше́дшую ду́шу во а́дово дно не отри́ни, Бо́же Спа́се мой.

И ныне: С небесе́ Христо́с Бог наш, я́ко дождь на руно́, Пречи́стая, сни́де на Тя, напая́я весь мир и изсуша́я вся безбо́жныя пото́ки, наводня́яй всю зе́млю ра́зумом Свои́м, Присноде́во; Того́ моли́ да́ти поко́й преста́вленному рабу́ Твоему́.

При чтении панихиды повторяем ирмос:

Молитву пролию ко Господу…

Го́споди, поми́луй (40 раз)

и молитву:

Помяни́, Го́споди Бо́же наш, в ве́ре и наде́жди живота́ ве́чнаго усо́пшаго раба́ Твоего́ имярек и я́ко Благ и Человеколю́бец, отпуща́яй грехи́ и потребля́яй непра́вды, осла́би, оста́ви и прости́ вся во́льная его согреше́ния и нево́льная, возставля́я его́ во свято́е второ́е прише́ствие Твое́ в прича́стие ве́чных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя Еди́наго ве́рова, и́стиннаго Бо́га и Человеколю́бца, я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т, и поко́й рабу́ Твоему́ имярек Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Кондак, глас 8-й: Со святы́ми упоко́й…

Икос: Сам Еди́н еси Безсмертный…

Песнь 7

Ирмос: От Иуде́и доше́дше о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Влады́ко Христе́ Бо́же, егда́ хо́щеши суди́ти ми́ру, пощади́ ду́шу раба́ Твоего́, его́же от нас прия́л еси́, вопию́щаго: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

В пи́щи ра́йстей, иде́же пра́ведных ду́ши веселя́тся, послужи́вших Тебе́, причти́ с ни́ми, Христе́, ду́шу раба́ Твоего́, воспе́вшаго: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Слава: Иуде́йския три о́троки спасы́й во огни́, в Трие́х Ли́цех воспе́тый, изба́ви огня́ ве́чнаго усо́пшаго, воспе́вшаго Ти ве́рно: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

И ныне: Влады́ку Христа́ ро́ждшая всех Бо́га, вла́сти те́мныя возду́шнаго кня́зя изба́ви, Де́во, ду́шу преста́вльшагося в ве́ре и воспе́вшаго: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмос: Седмери́цею пещь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Сконча́в тече́ние и к Тебе́ прибего́х, Го́споди, преста́вленный вопие́т ны́не, прегреше́ния оста́ви, Христе́ Бо́же, и не осуди́ мене́, егда́ хо́щеши суди́ти всем, ве́рно бо Тебе́ взыва́х: вся дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Поне́сшаго, Влады́ко, и́го Твое́ на ра́ме свое́м, и бре́мя Твое́ ле́гкое, а́ще и не всегда́, оба́че в ме́сте преподо́бных Твои́х всели́ ду́шу его́, воспе́вшаго Тебе́, Христе́ Спа́се: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те Его во ве́ки.

Благословим Отца и Сына и Святаго Духа, Господа.

Безнача́льная Тро́ице Свята́я, Бо́же Отче и Сы́не и Ду́ше Святы́й, в ли́це святы́х причти́ ду́шу преста́вленнаго раба́ Твоего́ и огня́ ве́чнаго изба́ви, да Тя хва́лит, воспева́я во ве́ки: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те Его́ во ве́ки.

И ныне: Тя, Де́во, проро́честии ли́цы прореко́ша, прозря́ще бо Тя прозорли́выма очи́ма: ов у́бо жезл нарече́ Тя, ин же дверь восто́чную, ов же го́ру челове́ки несеко́мую. Мы же испове́дуем Тя вои́стинну Богоро́дицу, Бо́га вся́ческих ро́ждшую, Его́же моли́ упоко́ити преста́вленнаго во ве́ки вся.

Песнь 9

Ирмос: Ужасе́ся о сем не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее небе́с. Тем Тя, Богоро́дицу, Ангелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Иису́се Бо́же мой, Спа́се, Ада́мле Ты взял еси́ преступле́ние и сме́рти вкуси́л еси́, да челове́ки от нея́ свободи́ши, Милосе́рде. Те́мже мо́лим Тя, Ми́лостиве: преста́вленнаго поко́й, я́ко Благ, во дво́рех святы́х Твои́х, я́ко Еди́н Всеблаги́й и Милосе́рдый.

Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего.

Несть никто́же, Милосе́рде, и́же не согреши́ в челове́цех, то́кмо Ты Еди́н, Иису́се Христе́, взе́мляй грехи́ всего́ ми́ра. Те́мже, очи́стив раба́ Твоего́ от прегреше́ний, вчини́ во святы́х Твои́х дво́рех: Ты бо живо́т еси́ и поко́й, и свет, и весе́лие всех, Тебе́ благоугоди́вших.

Слава: Удиви́ся все естество́ челове́ческое, ка́ко Безнача́льнаго Отца́ Сын сый Единоро́дный, плоть от Де́вы де́йством Свята́го Ду́ха прия́л еси́, и пострада́л еси́ я́ко челове́к, да уме́ршия оживи́ши. Тем и преста́вленнаго ны́не от нас, приле́жно мо́лим Тя, во стране́ живы́х, я́ко Благ, всели́.

И ныне: Неве́сту Тя нарица́ем, Пречи́стая, Отца́ неви́димаго, и Ма́терь Сы́на, из Тебе́ Ду́хом Святы́м воплоще́ннаго, и моле́бницу Тя о усо́пшем рабе́ Твое́м предлага́ем: Тебе́ бо помо́щницу и́мамы, земни́и, и любо́вию пою́ще Тя велича́ем.

При чтении панихиды:

Дуси и души праведных восхвалят Тя, Господи.

Повторяем ирмос: Ужасеся о сем Небо…

И окончание панихиды (литию).

Оценка 5 проголосовавших: 3
ПОДЕЛИТЬСЯ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here