Анна кашинская святая благоверная княгиня

Для наших читателей: анна кашинская святая благоверная княгиня с подробным описанием из различных источников.

Текущая версия страницы пока

не проверялась

опытными участниками и может значительно отличаться от

версии

, проверенной 24 ноября 2017; проверки требуют

7 правок

.

Текущая версия страницы пока

не проверялась

опытными участниками и может значительно отличаться от

версии

, проверенной 24 ноября 2017; проверки требуют

7 правок

.

А́нна Ка́шинская, в монашестве Софи́я, в схиме Анна (ок. 1280 — 2 октября 1368 года, Входно-Иерусалимская слобода под Кашином) — тверская княгиня, святая в Русской православной церкви, канонизированная в лике благоверных. Известна как драматической прижизненной судьбой (гибель почти всех родственников, междоусобица), так и не менее сложными посмертными перипетиями: борьба времён раскола Русской церкви в XVII веке привела к деканонизации только что прославленной святой — прецеденту в истории Русской церкви.

Жизнь

Анна была дочерью ростовского князя Дмитрия Борисовича. 8  ноября 1294 года вышла замуж за князя Михаила Ярославича Тверского (впоследствии канонизирован), 22 ноября 1318 года казнённого в Орде по приказу Узбек-хана. В 1326 году в Орде был казнён её сын Дмитрий Грозные Очи, а в 1339 году — другой сын Александр Михайлович Тверской и внук Фёдор Александрович.

Год её монашеского пострига неизвестен. В 1358 году 80-летняя княгиня, бабка князя Михаила Александровича, упоминается уже как монахиня София, вероятно, она тогда уже была настоятельницей Тверского женского монастыря во имя св. Афанасия. В 1361 году пожертвовала несколько сёл Тверскому Отрочу монастырю, куда ушёл на покой тверской епископ Феодор (также канонизирован). Приняла участие в похоронах святителя в 1367 году. В этом же году княгиня уехала из Твери в Кашин вслед за своим младшим сыном кашинским князем Василием Михайловичем, на короткое время захватившим Тверь и устроившим расправу над людьми своего племянника князя Михаила, который вскоре вновь его выбил из Твери при помощи литовцев. Там она и скончалась. Стала известна в миру как Анна Кашинская, хотя прожила в этом городе только последний год жизни. По житийной традиции, перед смертью она приняла схиму, вновь с именем Анны (на иконах часто изображается в схиме).

Почитание

Прославление

Ковчег-мощевик серебряный, золоченый, в форме квадрифолия с резными изображениями архангела Михаила, святых Николая, Бориса и Глеба. Внутри ковчега-мощевика размещался ещё один — меньшего размера. По предположению исследователей, во внутреннем ковчежце могли находиться святыни, привезённые в 1218 году из Константинополя великому князю

Константину Всеволодовичу

. Его праправнучка Анна Дмитриевна, получив реликвии, видимо, в

приданом

, заказала внешний ковчег тверским мастерам в память о своём муже великом князе Михаиле Ярославиче, после его гибели в Орде в 1318 году

Останки Анны Кашинской были найдены в 1611 году в кашинской церкви во имя Пресвятой Богородицы, причём долгое время они были заброшены. По преданию, княгиня явилась пономарю Герасиму, исцелила его, а затем ещё нескольких больных. Началось почитание её останков как чудотворных мощей. В 1649 году мощи освидетельствовали тверские духовные по повелению царя Алексея Михайловича, были зафиксированы новые чудеса.

В 1649 году на Поместном соборе Русской церкви под председательством патриарха Никона было определено открыть мощи схимницы Анны Кашинской; сама благоверная княгиня Анна была причислена к лику святых во всей Русской поместной церкви.

В честь святой Анны стали называть новорождённых младенцев. Закрытый гроб, где покоились мощи святой, стали украшать.

Для поклонения святой благоверной княгине Анне и для открытия святых её мощей в Кашин отправился сам царь Алексей Михайлович вместе с супругой и со своими благочестивыми сестрами, 21 (31) июля 1649 года в присутствии царя и при большом стечении народа мощи святой Анны были торжественно открыты.

Тело новоявленной угодницы Божией по освидетельствовании оказалось нетленным, только небольшие тления оказались на лице и на ступнях ног. При этом было замечено, что правая рука лежит на груди, «согбенна яко благословящая», то есть с двоеперстным древним перстосложением. Царь Алексей Михаилович в следующем 1650 году снова отправился в паломническую поездку в Кашин. Тогда царь и церковные иерархи, при большом стечении народа города Кашина и его окрестностей, торжественно перенесли мощи святой благоверной княгини Анны из ветхого Успенского храма в Воскресенский кафедральный собор. В этом же году постановили праздновать память святой Анны дважды в год: 2 октября, в день её преставления, и 21 июля, в день обретения её мощей. Службу на перенесение мощей составил известный писатель Епифаний Славинецкий. В 1660—1670-х годах был написан также обширный агиографический корпус текстов: житие, сказание об обретении и перенесении мощей, «плач княгини Анны» — в подражание плачу Евдокии, жены Дмитрия Донского.

Царь повелел построить новый храм в честь Анны Кашинской, а духовенство Кашинского собора щедро одарил дарами. Царица и царевны трудились над вышиванием богатого покрова на мощи великой княгини, с лицевым её изображением и воздухов для богослужения.

Деканонизация

После окончательного соборного анафематствования старообрядцев («раскольников») продолжались споры между старообрядцами и новообрядцами о древности двоеперстного перстосложения (Московский собор (1656) объявил всех крестящихся двоеперстно еретиками и подражателями арменов, предал их анафеме, Большой Московский собор подтвердил это решение и снова предал анафеме всех крестящихся двоеперстно).

Старообрядцы в подтверждение православия и большей древности двоеперстия, чем троеперстия, указывали на открытые для всеобщего обозрения мощи святой благоверной княгини Анны Кашинской, персты правой руки которой были сложены двоеперстно, и каждый, придя в собор города Кашина, мог это увидеть в любое время. Это был очень сильный и убедительный аргумент в пользу древности двоеперстия.

В 1677 году в Кашин на поклонение святым мощам святой схимницы Анны — по примеру отца Алексея Михайловича — собирался царь Феодор Алексеевич, но не поехал.

Вместо этого 12—21 февраля 1677 года в Кашин по распоряжению патриарха Иоакима с целью утверждения нового перстосложения — троеперстия, борьбой со старообрядчеством и для утверждения «правильности» соборных решений была отправлена новая комиссия (Иосиф (митрополит Рязанский); Симеон (архиепископ Тверской); Варсонофий, игумен Доброго монастыря; протопоп собора Николая Гостунского Иоанн Лазарев), осмотревшая мощи княгини и обнаружившая «несогласия» с протоколами осмотра 1649 года, которые, в частности, утверждали, что правая рука княгини сложена двуперстно, что использовалось старообрядцами как аргумент в пользу своих убеждений. Осмотр 1677 года показал, что «правая рука в завитии погнулася, а длань и персты прямо, а не благословляющи». Кроме того, обнаружились многочисленные расхождения между недавно составленными житиями и летописями: так, в новых текстах утверждалось, что Анна была по происхождению не княжной, а боярышней, якобы родилась в Кашине, дата её смерти была изменена на 30 лет и т. п.

Комиссия объявила Анну Кашинской несвятой, а святые мощи Анны Кашинской несвятыми и недостойными поклонения и целования. Комиссия распорядилась отобрать все иконы Анны Кашинской при раке её мощей, а также отобрать и уничтожить все украшения, которые были при раке. Сами мощи, которые лежали открыто в раке для всеобщего поклонения с двоеперстным перстосложением, закопали в землю, могилу свели на нет, замуровали так, что от неё не осталось никаких следов, каменную крышку от гроба спрятали под полом в другом месте. Церковь в честь неё комиссия закрыла.

По распоряжению патриарха Иоакима были собраны два собора. Малый церковный собор в Москве в 1677 году подтвердил все действия комиссии, он принял решение не почитать Анну как святую, житие и молитвы считать ложными, имя её исключить из святцев, приделы и церкви, освящённые в её честь, переименовать. Великий собор 1678 года под председательством патриарха Иоакима, в котором участвовало пятеро митрополитов, шестеро архиепископов и много духовных властей, ещё раз подтвердил все предыдущие решения, а также запретил почитать княгиню Анну Кашинскую за святую, храм в честь княгини Анны переименовать в честь Всех святых. Было определено петь по Анне панихиды (а не служить молебны как святой). Житие святой Анны Собор 1678 года подвел под анафему.

Восстановление официального почитания

Открытие памятника св. благоверной Анне Кашинской 25 июня 2009 г.

Спустя небольшое время после учреждения Единоверия, с 1818 года Святейший Синод разрешил включить имя Анны не в сам месяцеслов, а в указатель имён к месяцеслову, в нём писалась как «прп. Анна» под 2 октября, без дополнительных пояснений. В «Полный месяцеслов Востока», изданный Сергием Спасским в 1876 году, имя Анны Кашинской не вошло.

В 1899—1901 годы началась негласная подготовка к восстановлению церковного почитания, в частности, возобновилась запись исцелений и иных чудес.

В 1908 году на повторную канонизацию было дано согласие Николая II. 11 апреля 1909 года Синод объявил днём памяти Анны 12 июня (25 июня н. ст. в XX и XXI в.) — годовщину перенесения мощей в 1650 году. В этот день в Кашине были совершены многолюдные торжества по случаю восстановления почитания святой, на которых присутствовала великая княгиня Елизавета Фёдоровна. В том же году в честь Анны Кашинской была освящена церковь в Петербурге, ставшая подворьем Кашинского Сретенского монастыря (с 1992 года подворье Введено-Оятского монастыря), а в 1914 году — церковь Серафима Саровского и Анны Кашинской на новом кладбище Донского монастыря в Москве.

Изъятые в 1930-х годах мощи св. Анны были возвращены Церкви в 1948 году и помещены в Вознесенском храме г. Кашина. После закрытия Вознесенского храма в 1960-х годах её мощи около четверти века лежали в Церкви Святых Апостолов Петра и Павла. Когда Вознесенский храм был вновь открыт и отреставрирован, раку с мощами вернули в него 25 июня 1993 года.

В наше время Анна Кашинская почитается также в день своей кончины (2 октября ст. ст.) и в Соборе Тверских святых (1-е воскресенье после 29 июня ст. ст.).

В 2009 году мощи святой княгини находились для поклонения в Санкт-Петербурге, в церкви Анны Кашинской подворья Введено-Оятского монастыря (самый первый русский храм, посвящённый этой святой). Так же в этом году было подготовлено красочное издание подарочного формата — «Житие святой Анны Кашинской».

В литературе

Анна Ахматова, «Причитание»:

И выходят из обители,
Ризы древние отдав,
Чудотворцы и святители,
Опираясь на клюки.
Серафим — в леса Саровские
Стадо сельское пасти,
Анна — в Кашин, уж не княжити,
Лен колючий теребить!

Дмитрий Балашов, «Великий стол»

См. также

  • Церковь Анны Кашинской (Санкт-Петербург)
  • Церковь Святой Анны Кашинской (Каменск-Шахтинский, Ростовская область)

Примечания

Литература

  • Тверские (великие и удельные князья) // Русский биографический словарь : в 25 томах. — СПб.—М., 1896—1918.
  • Манухина Т. Святая благоверная княгиня Анна Кашинская. — Париж, 1954.
  • Кучкин В. А. Повести о Михаиле Тверском. — М.: 1974. С. 188—192.
  • Паченков О. В. «Обретение и перенесение честных мощей новоявленныя великия княгини инокини Анны» как исторический источник // Опыты по источниковедению. Древнерусская книжность. — СПб.: 1997. — С. 43-49.
  • Семячко С. А. Круг агиографических памятников. посвящённых Анне Кашинской // Труды ОДРЛ, 1996 , т. 50, — С. 531—536, 1999, т. 51, — С. 221—231.
  • Анна Кашинская // Православная энциклопедия. Т. II

Ссылки

  • Святая Анна Кашинская и Михаил Тверской
  • Святая княгиня Анна Кашинская
  • Видео о преподобной Анне Кашинской

Песнь 1

Ирмос: Воды древле манием Божественным во едино сонмище совокупивый, и разделивый море израильтеским людем, Сей Бог наш препрославлен есть, Тому Единому поим, яко прославися.

Даждь ми, Господи, разумение, да достойно воспою и прославлю благоугождшую Ти преподобную матерь, прежде бывшую великую княгиню Анну, и возопию Тебе, Христу моему, яко препрославлен еси.

О тебе, блаженная мати Анно, хощу ныне язык подвигнути и слово прострети: споспешествуй ми, недостойному, молитвами твоими, да достойно восхвалю тя и воспою Господеви моему, яко прославися.

Со младых ногтей твоих страх Божий имела еси в сердце твоем, блаженная, егоже до конца содержала еси, укрепляема Божественною благодатию, тем и душу твою спасла еси, выну поющи Христу, яко прославися.

Богородичен: Тобою, Пречистая Владычице, от всех родов предъизбранная Дево, весь мир обновися, и весь род человеческий от лести диавольския свободися, и вопиет ко Христу, яко прославися.

Песнь 3

Ирмос: Неплодная душе и безчадная, стяжи плод благославный, веселящися, возопий: утвердихся Тобою, Боже, несть свят, несть праведен, паче Тебе, Господи.

Око душевное чисто и здраво имела еси от юности твоея, блаженная, имже всегда зрела еси к Горнему селению, егоже и достигла еси, и ныне Христу воспеваеши: несть свят и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Из благочестиваго корене произрасла еси, блаженная, и, во вся дни жития твоего с супругом твоим чисто и непорочно пребывающи, вопияла еси ко Христу: несть свят и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Ничтоже пред Богом вящше есть доброты душевныя. Ты же, преподобная мати, соблюла еси ю непреткновенно, вопиющи ко Христу: несть свят и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Богородичен: Отроковице Чистая, Мати Господа нашего, помози ми, недостойному рабу Твоему, воспети угодницу Сына Твоего и Бога моего, преподобную матерь Анну, и рещи ко Христу: несть свят и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Кондак, глас 8

Скоропослушную помощницу, вси, сущии в бедах, благочестно воспоем, Анну святую, днесь любовию сошедшеся во обретение честных мощей ея. Воспоем песнь Единому в Троице Богу, радующеся, сподобльшему нас видети пречистое сокровище честных мощей ея: от мног бо лет сокровены быша, напоследок же нам явлены и источают многа и различна исцеления. Яко да молитвами ея к Богу от всяких находящих зол избавимся, радостною душею и веселием сердца благодарная воспоем, глаголюще: радуйся, утверждение граду нашему.

Седален, глас 3

Воспитана была еси, блаженная, от рождших тя в заповедех Господних, яко лоза в красноцветущих виноградех, тем тя ублажаем и святую память твою верно почитаем. Моли Христа Бога, да спасет души наша.

Слава, и ныне, Богородичен

Света Превечнаго, от Отца прежде век рожденное Слово Божие, родила еси нам, Пресвятая Владычице, Христа Бога нашего, Имже вселенная от тли смертныя свободися, тем Тя непрестанно с Ним поем и величаем.

Песнь 4

Ирмос: Покрыла есть Небеса добродетель Твоя, Христе, из Кивота бо прошед святыни, Твоея Нетленныя Матере, в храме славы Твоея явился еси, яко Младенец руконосим, и исполнишася вся Твоего хваления.

Преукрашена была еси, преподобная мати, добродетельми твоими, яко цветы благоуханными и яко камением драгоценным. Тем и угодила еси Нетленному Царю и Владыце всех, Емуже и воспела еси: Господи, исполнишася вся Твоего хваления.

О, твердое основание веры, о, любы к Богу крепкая! В женстем бо естестве мужески победила еси невидимаго врага супостата и тако угодила еси Христу, вопиющи: Господи, исполнишася вся Твоего хваления.

Христов храм была еси, преподобная мати, твоею чистотою и целомудрием и прочими добродетельми, темже вместила еси в себе Святаго Духа, к Немуже и возопила еси: Господи, исполнишася вся Твоего хваления.

Богородичен: Воистину всех тварей вышши явилася еси, Владычице, и кто доволен по достоянию изрещи величие Твое? Пространнее бо небес явися чрево Твое, в немже носила еси всеми Невместимаго Бога, к Немуже и мы вопием: Господи, исполнишася вся Твоего хваления.

Песнь 5

Ирмос: Яко виде Исаия образно на Престоле превознесена Бога, от Ангел Славы дориносима, о, окаянный,— вопияше,— аз! провидех бо воплощаема Бога, Света Невечерня и миром владычествующа.

Аще и во благоденствии пребывала еси, блаженная мати, и всяко изобилие близ себе имела еси, никакоже вдалася еси на покой и веселие пищное, но, зельным трудом и воздержанием тело твое удручающи, воспевала еси Жениха твоего, Христа, Света Невечерня и миром владычествующа.

Любовию Христовою уязвившися, блаженная мати, великая княгине инокине Анно, яко доброплодная лоза в винограде, процвела еси во граде Кашине благими твоими деянии и победила еси бесовския полки, воспевающи Христа, Света Невечерня и миром владычествующа.

Истинным светом Христовым осияна была еси, мати святая, великая княгине инокине Анно, насыщающися велия благодати и воспевающи Его, Света Невечерня и миром владычествующа.

Богородичен: Ты убо, Чистая Мати Господня, чистотою и девством всех превзошла еси, темже избрана была еси в Божие вместилище и родила еси нам Христа Бога нашего, Света Невечерня и миром владычествующа.

Песнь 6

Ирмос: Бездна последняя грехов обыде мя, и исчезает дух мой; но прострый, Владыко, высокую Твою мышцу, яко Петра, мя, Управителю, спаси.

Из благочестиваго корене произрасла еси, преподобная мати, великая княгине инокине Анно, благочестием же и верою, аки цвет, процвела еси во твоем отечестве, во граде Кашине, и прешла еси к Горнему жительству, вопиющи ко Христу: яко Петра, мя, Управителю, спаси.

Воистину достойна еси похвалы велия, преподобная мати, великая княгине Анно, яко в женстем естестве мужескую крепость имела еси, и победила еси супостата диавола, и воспевала еси ко Владыце Христу: яко Петра, мя, Управителю, спаси.

Ей, воистину светел и тверд ум имела еси, преподобная, вся бо красная мира сего, яко уметы, вменила еси, блаженная, и ничтоже возможе поколебати непорочную твою душу, внегда воспевати ти Христу: яко Петра, мя, Управителю, спаси.

Богородичен: Лестным убо змииным преступлением низпадохом, но с Сыном Твоим, Иисусом Христом, Богом нашим, совостахом, Мати Господня, Егоже родила еси нам, Свет, и Живот, и Воскресение.

Кондак, глас 4

Яко пресветлая звезда, явилася еси в Российстей земли, во граде Кашине, преподобная мати Анно, во всех благочестивых и верных женах, аки крин, процвела еси чистым и непорочным твоим житием, во инокинях же совершенными твоими труды и подвиги, и возшла еси к Вышнему граду, радующися и веселящися, яко добре совершивши твое течение, и ныне честныя твоя мощи, аки бисерие драгое, явишася, на исцеление всем, приходящим с верою. Тем и вопием ти: радуйся, всекрасная душею, и моли Христа Бога о спасении душ наших.

Икос

Приидите, вси благовернии людие, воспоим и прославим преподобную великую княгиню инокиню Анну и тако к ней возопиим: радуйся, мати святая, великоименитая княгине инокине Анно, яко от юности твоея возлюбила еси Христа и по заповедем Его шествовала еси; радуйся, яко зельным твоим воздержанием тело твое удручила еси. Радуйся, яко сподобилася еси от Бога дара чудотворений; радуйся, яко озари Бог сердце твое, во еже восхотети облещися во иноческое одеяние и последовати Христу. Радуйся, нищим питательнице и сирым заступнице; радуйся, всем российским женам похвало и утверждение. Радуйся, всей Российстей стране твердое удобрение; радуйся, яко вместо земнаго царства Небесное обрела еси. Радуйся, яко по смерти твоей тело твое в недрех земли не подвержеся тлению; радуйся, яко предстоиши с лики святых и преподобных жен Невечернему Свету и молишися о спасении душ наших.

Песнь 7

Ирмос: Якоже древле благочестивыя три отроки оросил еси в пламени халдейстем, светлым Божества огнем и нас озари, благословен еси, взывающия, Боже отец наших.

Истинно велие чудо явися во граде Кашине, яко честныя твоя мощи многа лета землею покровены быша, ныне же Божиею благодатию явишася верху земли на исцеление всем, приходящим с верою и вопиющим: благословен Бог отец наших.

Како возможем не дивитися тебе, блаженная мати? Пребыла бо еси, аки свеща светящи, посреде российских жен чудным твоим житием, выну воспевающи: благословен Бог отец наших.

Утверждена была еси, мати преподобная, аки адамант крепкий, добродетельми твоими и, яко невеста, украшена была еси монисты златыми — делы твоими благими, воспевающи Христу: благословен еси, Господи Боже отец наших.

Богородичен: Юницу Тя нескверную, Деву и Богородицу, издалеча пророцы имены различными нарекоша: ин бо Тя гору мысленну нарече, другий же — Родительницу Божию, ов же — руно, ов же — священную дверь. Темже и мы вси достойно Тя поем и славословим во веки.

Песнь 8

Ирмос: Служити Живому Богу в Вавилоне отроцы претерпевше, о мусикийских органех нерадиша и, посреде пламене стояще, боголепную песнь воспеваху, глаголюще: благословите, вся дела Господня, Господа.

Како изглаголю величие Божие на тебе, преподобная мати Анно, явльшееся? Яко по толицех летех обретошася мощи твоя нетленны, на удивление всем человеком, поющим: благословите, вся дела Господня, Господа.

Ничтоже есть дражайше пред Богом добродетельныя души, еяже весь мир недостоин. Темже и ты, преподобная мати Анно, паче всего прилежала еси о сицевей безсмертней вещи, поющи: благословите, вся дела Господня, Господа.

Яко свещу светлу, уготовала еси кроткую душу твою, преподобная мати Анно, темже по смерти твоей многа исцеления недужным излияшася от честных мощей твоих. Сего ради мы вопием: благословите, вся дела Господня, Господа.

Богородичен: Господа моего и Бога Рождшая, Мати Безневестная, дерзновение имущи к Нему, заступи и сохрани мя Твоим ходатайством, яко да воспою: благословите, вся дела Господня, Господа.

Песнь 9

Ирмос: Сладкою Пречистаго Твоего рождества стрелою уязвлени, Чистая, Твоей достожеланней доброте дивящеся, песньми ангельскими достойно Тя яко Матерь Божию величаем.

Имиже весть судьбами прославляет Господь святыя Своя, ихже имена написана суть на Небеси в книгах животных, Тойже и тя прослави Своим милосердием, преподобная мати Анно. Тем тя поем и величаем.

Ныне с лики Ангельскими на Небесех предстоиши Владыце всех, преподобная мати Анно, молящи о граде твоем и о чтущих верою святую память твою, недугующим же подающи исцеление от честных мощей твоих. Тем тя поем и величаем.

Юна еще возрастом бывши, преподобная мати Анно, тесным и прискорбным путем шествовала еси, всякия сладости, яко горести, отвращающися, ныне же достигла еси неизреченныя радости. Тем тя поем и величаем.

Богородичен: Ааронов жезл прозябей, Владычице, прежде неплоден быв, послежде цвет и плод испусти; такожде и Ты, Пресвятая Дево, безмужно родила еси Христа Бога нашего. Тем Тя поем и величаем.

Светилен

Страхом Божиим ограждена была еси, преподобная, и, никакоже убоявшися демонских сил, отшла еси ко Трисиянному Великому Свету и ныне пребываеши в неизреченней светлости со всеми святыми. Тем тя молим: молися о нас, творящих святую память твою.

Кондак 1

Избранней и предивней угоднице Христове, скорой помощнице и молитвеннице нашей, похвальная воспеваем ти, о нас пред Христом Богом предстательнице. Ты же, яко имущая велие дерзновение ко Господу, молися, да избавит от бед и скорбей ны, зовущия:

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Икос 1

Ангелов Творец честную отрасль благочестиваго корене благоверных Российских князей избра тя во образ всем, сияющую верою, любовию, чистотою, да вси, зряще твое богоугодное житие, со благоговением и радостию глаголем ти сице:

Радуйся, яко от младенства благодати Божия исполнилася еси; радуйся, яко в житии твоем добродетельми многими просветилася еси.

Радуйся, правило веры и благочестия; радуйся, образе кротости и смирения.

Радуйся, светило любве и воздержания; радуйся, даров Святаго Духа честное вместилище.

Радуйся, скорбных утешение; радуйся, княгинь и инокинь Российских похваление.

Радуйся, живущих в мире тихое пристанище; радуйся, благочестивых родителей утешение.

Радуйся, градов Твери и Кашина и всея земли нашея украшение; радуйся, ныне с лики ангельскими на небесех Владыце всех предстоящая.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 2

Провидев Господь ангелоподобное житие твое, яко святое имя Его прославиши и, якоже заповеда святый апостол, бдительна, святолепна, целомудрена, здрава верою, любовию и терпением пребудеши, от юности твоея призва тя пети Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разум небесный тебе даровася, богоизбранная отроковице, непрестанно помышляти о небесных в боголюбивем крове благоверных родителей твоих. Сего ради приими от нас похвалы сия:

Радуйся, родителей благочестивых плод благословенный бывшая; радуйся, добродетели и благочестие их унаследовавшая.

Радуйся, благочестию и молитве от них наученная; радуйся, чтению Божественных Писаний навыкшая.

Радуйся, жития святых и поучения их возлюбившая; радуйся, от святителей ростовских научение приимшая.

Радуйся, с родители твоими благословению и наставлению иереев Господних присно внимавшая; радуйся, аки крин благовонный во Отечествии твоем процветшая.

Радуйся, от младых ногтей твоих страх Божий имевшая; радуйся, от юности твоея горняя мудрствовавшая.

Радуйся, сим путь спасения нам показавшая; радуйся, непоколебимое на Господа Иисуса упование неизменно сохраньшая.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 3

Сила Вышняго от юности Твоея воистину осеняше тя, и храняше, и возбуждаше на молитвы, пощение и милосердие, во еже благочестивым предком твоим подражати и Господеви воспевати: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи благочестивыя родители, прилежала еси богоугодному житию, благодатию Божиею во всяцем деле блазе всегда подкрепляема сущи. Темже дивящеся таковому от юности твоея рачению, со умилением зовем ти:

Радуйся, яко Господь Бог благоизволи от юности освятити тя; радуйся, яко Богатый милостию обогати тя благодатию Своею.

Радуйся, яко Господь исполни тя страха Божия, премудрости и разума; радуйся, яко от младенчества Господеви прилепилася еси.

Радуйся, яко со страхом Божиим и усердием храму Божию и службам церковным присно прилежала еси; радуйся, яко и в доме неусыпно правило молитвенное исправляла еси.

Радуйся, яко всякое дело твое с молитвою сопрягашеся; радуйся, яко труд твой благодарением Богу скончавашеся.

Радуйся, чистоты душевныя и телесныя хранительнице; радуйся, неустанным благотворением и милостынями верным скорая помощнице.

Радуйся, девам чистым премудрая устроительнице; радуйся, чадом нашим добрая учительнице.

Радуйся, благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 4

Буря бед и напастей утесняше тогда Отечество наше и веру православную, и вси бедствоваху от нашествия иноплеменник и междоусобныя брани. Ты же, юнице, сердцем чистая, во уединении суще, изливала еси в молитве пред Господем душу твою, ангельскую песнь вопиюще: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавши боголюбивая княгиня Ксения, мати святаго князя Тверскаго Михаила, о благочестии твоем, княгине Анно, рече послом своим: слышах, яко есть у Ростовскаго князя дщи зело добродетельна, премудра же и прекрасна; сию убо, Божиим изволением, видети желаю в супружестве за сыном моим. И абие по благодати Божией исполнися желание сердца ея, да тобою Бог прославится и да вси воспевают тебе:

Радуйся, невесто, промыслом Божиим предуказанная; радуйся, голубице чистая и непорочная сердцем.

Радуйся, мудрая евангельская дево, во свете веры и дел благих ходившая; радуйся, яко невозвратным путем по заповедем Владыки твоего шествовала еси.

Радуйся, яко за преславныя добродетели твоя внити в чертог Царя Небеснаго сподобилася еси; радуйся, всем женам российским похвало и утверждение.

Радуйся, чистотою твоею всем родом твердое научение; радуйся, яко согласие супругом, по молитвам к тебе, подавала еси.

Радуйся, неисповедимыми судьбами Божиими от Него прославленная; радуйся, новая чудеса и знамения многа чтущим тя явившая.

Радуйся, яко царя боговенчаннаго и отрасли дома его на поклонение мощем твоим подвигла еси; радуйся, яко и сердца верных к почитанию и воспрославлению твоему привлекла еси.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 5

Яко светлая звезда, богомудрая невесто, присными твоими сопровождаема, с великою славою во град Тверь во храм Спаса нашего, прибыла еси, князи же и народи, велелепно сретающе тя, радовахуся о тебе, вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя вельможи, клирики и мирстии людие богоспасаемаго града Твери, на брак честный с возлюбленным князем их Михаилом притекшую, изыдоша в сретение твое и вопияху ти, глаголюще:

Радуйся, от Ливана невесто, во образ единения Христа и Церкве, сочетатися браком со князем нашим грядущая; радуйся, чистая голубице, пришествием твоим мир с Богом и в человецех благоволение знаменующая.

Радуйся, от Бога князю нашему в делех управления помощнице уготованная; радуйся, за невинныя и люте страждущия ходатаице, промыслом Божиим предуказанная.

Радуйся, о нуждах и потребах наших пещися от Бога поставленная; радуйся, сокровище матерняго попечения, от Господа нам данное.

Радуйся, светило милосердия, над градом нашим восходящее; радуйся, звездо утренняя, присно радость нам возвещающая.

Радуйся, облаче всесветлый, дождь любве и помощи всем достойным твоего заступления искапати обещаяй; радуйся, во образ женам христианским свыше пронареченная.

Радуйся, вдовицам и сирым покрове, провидением посланный; радуйся, юным девам и женам прибежище и укрепление.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 6

Проповедуют о богоугодном житии твоем, блаженная мати, в супружестве и княжении, добродетели твоея: велие благочестие, смиренномудрие, милосердие, истинныя матерняя любы ко всем, поющим о тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия богоугодное житие твое, яко красная заря, призывающая всех на богоугождение и на делание свое со усердием, да вси последующе ти зовут:

Радуйся, со князем, супругом твоим, во всяком благочестии и чистоте пожившая; радуйся, и чада твоя во страсе Божии воспитавшая.

Радуйся, Церкве Божией благодеявшая и благолепие храмов Божиих любившая; радуйся, и по кончине твоей любовь многу в душах граждан боголюбивых возжигавшая.

Радуйся, яко от всякаго недуга прибегающия с верою к тебе исцеляеши; радуйся, яко от лютаго насилия диавольскаго молящияся к тебе изымаеши.

Радуйся, яко присно всякое попечение о блазе владомых имевшая; радуйся, в скорбех и страданиих несчастным, сирым и бедным, помощнице теплая.

Радуйся, больных целительнице скорая и чудная; радуйся, ищущим пути ко спасению наставнице благодатная.

Радуйся, яко по преставлении твоем сподобилася еси от Бога дара чудотворений; радуйся, полки иноплеменных молением твоим от града Кашина отгнавшая.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 7

Хотя Господь истинное благочестие твое явити и в терпении тя укрепити, скорби многи попусти на тя, да просветишася, яко же злато в горниле, и да поеши Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго страстотерпца яви Господь, супруга твоего благовернаго князя Михаила, емуже сострадающи венцем от Бога венчалася еси, благоверная княгине, да прославляюще прославльшаго тя Господа, поем сице:

Радуйся, праведная Анно, носящая дух сокрушен к сильному Богу разумов; радуйся, многия скорби и беды претерпевшая.

Радуйся, молитвою вся побеждавшая; радуйся, терпением и упованием супруга твоего утешавшая.

Радуйся, от единаго Господа помощи ожидавшая; радуйся, к Нему милостивому с горькими слезами припадавшая.

Радуйся, от Господа якоже злато в горниле скорбей очищенная; радуйся, якоже камень драгий чистотою сияющая.

Радуйся, винограде, из точила приносяй вино благовонное; радуйся, манно, питающая и услаждающая всех требующих.

Радуйся, источниче разума, от Бога разумов вся напояй; радуйся, росо, орошающая и оживляющая страну твою, от нашествия иноплеменных пострадавшую.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 8

Странник в неверней стране явися, благоверный супруг твой, всеблаженная Анно, егда завистию и клеветою сродник своих к безбожному царю ордынскому приведен бысть. Ты же скорбь сердца твоего покрывающи, излиха вопияла еси Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь еси желание мое, весь сладость Сладчайший Иисусе! Сице моляшеся Михаил, князь христолюбивый, и тако глаголаше: аще Бог соизволит, хочу ити сам во Орду ко беззаконному царю, хочу сам дати ответ и душу мою положити за овцы стада Христова по слову Его. Ты же, супружнице князя благочестиваго, вдохновленная благодатию свыше, рекла еси ему: поистине блажен будеши во вся роды. Сего ради вси приглашаху ти сице:

Радуйся, блаженная мати в женстем естестве мужескую крепость имевшая; радуйся, долготерпеливно упованием на Господа укреплявшаяся.

Радуйся, глаголавшая князю: Господь будет твой помощник; радуйся, рекшая ему: за Господа пострадав, воистину блажен будеши.

Радуйся, яко и сама уготовлялася еси пострадати за Спаса Христа; радуйся, спострадавшая супругу твоему в скорби мнозе.

Радуйся, аще и не плотию, обаче сердцем за Христа страдавшая; радуйся, токмо постом, молитвою и благодатию Божиею подкреплявшаяся.

Радуйся, воплем крепким ко Господу взывавшая; радуйся, глаголавшая: изми нас, Господи, от человек лукавых и от мужей неправедных, ополчавших брани, избави нас.

Радуйся, супруга твоего презрети славу и всю сладость мира сего тленнаго увещававшая; радуйся, и нам крепкое упование подающая.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 9

Все сердце Твое содрогнуся, богомудрая, егда вестник печальную весть принесе, яко благоверный супруг твой Михаил во многих страданиих смерть мученическую претерпе, и абие в скорби велией, преклоньше колена, ко Отцу Небесному, возстенала еси: буди воля Твоя. Ангели же, возносяще душу блаженнаго на Небо, пояху: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещаннии не возмогут изрещи скорби твоя и крепость любве твоея, егда со чады твоими текла еси во сретение мощей блаженнаго князя, супруга твоего. Темже и мы, ублажающе болезни сердца твоего, глаголем сице:

Радуйся, огненное искушение Господа ради претерпевшая; радуйся, приобщитися страстем Христовым удостоившаяся.

Радуйся, с верою и любовию понесшая крест твой и Христу последовавшая; радуйся, прелести мира сего спасения ради презревшая.

Радуйся, яко и во явлении Славы Его возрадуешися и восторжествуеши; радуйся, в бедах и скорбных обстояниих помощнице нам скорая.

Радуйся, яко и сама в житии твоем Христа ради многоскорбная была еси; радуйся, душ смятенных умиротворительнице тихая.

Радуйся, унывающим утешительнице дивная; радуйся, недоумевающим советнице мудрая.

Радуйся, призывающим тя молитвеннице теплая; радуйся, с верою и упованием умирающим споручнице крепкая.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 10

Спасительнаго подвига ищущи, блаженная многоскорбная княгине Анно, теплыми молитвами непрестанно Бога моляше, да не лишит ю достояния святых и наследия Небеснаго Своего Царствия, поющую Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена нерушимая, пристанище и предстательство к тебе притекающих была еси, блаженная, утешение и веселие. Сего ради зовем ти:

Радуйся, и во вдовстве бывшая правительнице мудрая, Ольге святей подобная и милосердная; радуйся, чада твоя во страсе Божием содержавшая.

Радуйся, ходити в заповедех Господних и являти ко всем милость поучавшая; радуйся, блаженная, нищия питавшая и убогия призиравшая.

Радуйся, странныя в дом твой вводити повелевшая, пищу и одежду им подававшая; радуйся, сирыя и вдовицы заступавшая и всем просящим помощи помогавшая.

Радуйся, много душею за чада твоя поболевшая; радуйся, супружнице добляя.

Радуйся, иноческое строгое житие во вдовстве проводившая; радуйся, печальми земными угнетенным мир вечный раскрывающая.

Радуйся, у Распятаго на Кресте за ны, грешныя, мира и тишины непрестанно просившая; радуйся, в нынешнем житии всем помощнице теплая.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 11

Пение и молитвы непрестанныя возносити Богу хотящи, блаженная, пришла еси во обитель девичу и тамо, с великим смирением молящися, повелела еси себе пострищи во Ангельский чин, и тако, помощию Всевышняго Бога, в малом времени превзошла еси добродетельми вся бывшая тамо постницы, поющи Господеви: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательный светильник была еси, богоблаженная: князи бо, княгини, чада твоя и вся благочестно живущая во градах Твери и Кашине, обитель твою посещавшия, непрестанно поучала еси Бога боятися, Тому всегда угодная творити и жити в любви друг ко другу. Сего ради вси прославляху тя сице:

Радуйся, мирския суеты отрешившаяся; радуйся, Небеснаго Отечества возжелавшая.

Радуйся, Христа всем сердцем возлюбившая; радуйся, к подножию ног Его присно припадавшая.

Радуйся, великим ангельским образом украсившаяся; радуйся, на иноческия подвиги и борения устремившаяся.

Радуйся, иноческому послушанию всецело предавшаяся; радуйся, всю себе в жертву непорочную принесшая.

Радуйся, ум и сердце твое молитве посвятившая; радуйся, яко Христос во успении твоем в чертог Свой тя всели.

Радуйся, яко и мощи твоя нетленны сохрани, многими чудесы и исцеленьми к тебе приходящих обогати; радуйся, наставнице инокиням и собеседнице Ангелом.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 12

Благодать и велие дерзновение твое пред Богом ведуще, тебе, преподобная мати, молимся: молися о нас ко Господу, да избавит ны от всех бед и напастей и сохранит и утвердит ны во святей вере, во святом благочестии и чистоте, да тихое и безмолвное житие поживем и поем благодеющему тобою Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое прославление, ублажаем тя, преподобная, яко многомощную о нас молитвенницу пред Господем, утешительницу и покровительницу, и возглашаем ти сице:

Радуйся, подвигом добрым подвизавшаяся; радуйся, течение скорбное постом, бдением и молитвою непрестанно совершавшая.

Радуйся, носившая на земли венец терновый; радуйся, унаследовавшая на Небеси венец нетленный.

Радуйся, супружнице страстотерпца Христова; радуйся, с ним спострадавшая и венчавшаяся.

Радуйся, молитвами твоими град Кашин от смертоносныя язвы избавившая; радуйся, яко веру к тебе несумненную и надежду известную в любящих тя возгрела еси.

Радуйся, от Господа всех благих нам подательнице; радуйся, во всех скорбех и обстояниих утешительнице.

Радуйся, от враг видимых и невидимых защитнице; радуйся, о нас пред Господем в день праведнаго воздания предстательнице.

Радуйся, святая благоверная княгине, преподобная мати Анно.

Кондак 13

О, преподобная и преблаженная мати Анно! Молися присно Христу Богу нашему даровати людем православным на враги победы и одоление, и миру умирение, и всей Российстей земли великое утверждение, нам же грехов оставление и жития исправление, да тако Небеснаго Царствия наследницы будем, в радости поюще со Ангелы Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелов Творец…» и 1-й кондак «Избранней и предивней…».

Молитва

О преподобная и преблаженная мати Анно! Смиренно припадающе к честным мощем твоим, молимся со слезами прилежно: не забуди убогих твоих до конца, но поминай нас всегда во святых твоих и благоприятных молитвах к Богу. О преблаженная великая княгине Анно! Не забуди присещати чад твоих, аще бо телом и преставилася еси от нас, но и по смерти жива пребываеши и не отступаеши от нас духом, сохраняющи нас от стрел вражиих, всякия прелести бесовския и козней диавольских. Молитвеннице наша усердная! Не престай молящися за ны ко Христу, Богу нашему, аще бо мощей твоих рака пред очима нашима выну видима есть, но святая душа твоя, со Ангельскими воинствы у Престола Вседержителя предстоящи, достойно веселится. К тебе убо припадаем, тебе молимся, тебе мили ся деем: молися, преблаженная Анно, Всемилостивому Богу нашему о спасении душ наших, еже испросити нам время на покаяние и невозбранно прейти от земли на Небо, мытарств горьких и вечныя муки избавитися и Небесному Царствию наследником быти со всеми преподобными, от века угодившими Господу нашему Иисусу Христу, Емуже слава, со Безначальным Его Отцем, и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

В каждом святом есть своя степень христианской добродетели, которую каждый в себе индивидуально воспитывал. Анна Кашинская — святая благоверная княгиня, ставшая воплощением одной из самых важных в жизни любого человека христианских добродетелей — терпения. Только через него можно прийти к смирению и кротости, которые дают ключи к дверям спасения, что предполагает начало духовного подвига.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Терпение во спасение души

Апостол и евангелист Лука писал совсем не зря такие мудрые слова, в которых определяются понятия того, что терпением спасаются души человеческие. В Священном Писании есть еще очень важные и пророческие тексты, гласящие о том, что от умножения беззаконий во многих людях оскудеет любовь, или претерпевший до конца сам спасен будет. Это говорит о том, что именно в терпении можно найти зрелость христианского характера и его готовность принять монашество, проповедничество или мученическую смерт за свою веру. Такой и была святая Анна Кашинская. В чем помогает княгиня? Чтобы ответить на этот вопрос надо окунуться в историю того времени, в котором она жила.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Испытания святости жизнью

Житие Анны Кашинской рассказывает о том, как много скорбей ей пришлось пережить, под тяготами испытаний в конце жизни она выбрала для себя монашеское служение Богу.

Анна Кашинская была дочерью Ростовского князя Димитрия Борисовича. Она являлась правнучкой святого Василия Ростовского, замученного врагами за то, что он не предал свою православную веру. В ту пору Святая Русь находилась под игом языческой татаро-монгольской Орды, и поэтому любой верующий в Иисуса Христа мог претерпеть за исповедь своей веры мученические страдания.

Еще в юности Анна Кашинская очень быстро поняла всю скоротечность и непрочность мирских благ и земного счастья. Удары посыпались не нее со всех сторон. Сначала скончался ее отец (в 1294 году). Через два года полностью сгорел их великокняжеский терем, затем тяжело заболел ее супруг князь Михаил Тверской, и умерла новорожденная дочь Феодора.

В 1318 году супруга Анны князя Михаила за отказ поклониться язычеким идолам Орды до смерти замучили татары. Сначала они отрезали ему голову, а потом расчленили.

В истории православной церкви есть примеры супругов, принявших мученическую смерть, ими стали Андриан и Наталия, сохранившая свое вдовство после исповеднического подвига мужа.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Вдовство

Потом пришло время, когда Анна Кашинская начала терять своих любимых людей одного за другим. В 1325 году ее старший сын Дмитрий Грозные Очи узрел в Орде Юрия Московского, который был причастен к смерти его родного отца, и убил его, а потом и самого Димитрия казнил хан. В 1339 году жестоко казнили монголо-татарские воины и второго сына Анны Александра и ее внука —Феодора. Так мстила вражеская Орда за восстание в Твери.

В итоге все эти трагические события приводят княжну Анну к тому, что она решается идти иноческим путем и принимает постриг с именем Ефросинья.

Сначала она жила в Тверском Софийском соборе, но потом младший сын выстроил для нее специальный монастырь. Главным делом ее жизни стала усердная молитва Господу Иисусу за безвременно умерших своих родственников и за мирную жизнь на Руси.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Забвение и чудеса

В 1368 году 2 октября душа ее упокоилась. Перед своей кончиною княгиня Анна приняла схиму. Ее похоронили в Успенском храме монастыря города Кашино (Тверской области), где она жила. К ее гробнице сначала относились неподобающим образом, а ее имя со временем было просто забыто за древностью лет. Но в 1611 году произошли чудеса при гробе ее. Во время осады города Кашина литовскими восками она явилась одному благочестивому пономарю, вылечила его и сказала, что она молит Господа Иисуса Христа и Пресвятую Богородицу, чтобы они избавили город от захватчиков. И тогда у жителей города пробудилось благоговейное отношение к своей небесной защитнице, которая и потом не раз спасала город от разорения.

Тогда в честь святой благоверной Анны стали назвать новорожденных детей, ее закрытый гроб стали украшать.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Святые мощи

Слух о ее чудотворных мощах дошел и до Святейшего Патриарха Никона, и до царя Алексея Михайловича. Московским собором, проведенным по этому случаю, было решено открыть гроб с ее мощами. Это событие произошло в 1649 году 21 июня.

Тело угодницы Божией Анны оказалось практически нетленным, при освидетельствовании небольшие следы тления были лишь на ступнях ног и на лице. Было также замечено, что ее правая рука находится на груди, она как бы благославляла древним двоеперстным перстосложением.

Святая благоверная Анна Кашинская (в иночестве Ефросиния) в ряду русских святых занимает особое место, и с ней связано много событий, повлиявших на раскол православной церкви на Руси, об этом сейчас и пойдет разговор.

Раскол между старообрядцами и новообрядцами

И тут наступает самая драматическая развязка. В 1677 году благоверная княгиня Анна Кашинская становится символом раскольнического брожения неразумных ревнителей веры православной.

Споры между новообрядцами и старообрядцами продолжались достаточно долго. На Московском соборе 1656 года старообрядцев, которые крестились двумя перстами, предали анафеме, назвали подражателями арменов и еретиками.

Старообрядцы, в свою очередь, стали указывать на факт открытого и всеобщего обозрения мощей святой княгини Анны, персты которой были сложены двоеперстно, а не троеперстно, как засталяли делать это новообрядцы. И вот люди шли в собор города Кашина, где стояли мощи, и видели ее персты. Это послужило серьезным и убедительным аргументом в пользу двоеперстия.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Царь

В 1677 году в Кашин поклониться святым мощам святой схимонахини Анны захотел приехать сам царь Феодор Алексеевич, но в последний момент он отказался от этой поездки, по примеру отца своего Алексея Михайловича. Вместо этого проводилось заседание, датированное 12-21 февраля этого же года, по распоряжению патриарха Иоакима была создана комиссия из митрополита Иосифа, архиепископа Симеона, игумена Варсонофия, протопопа Иоанна Лазарева, которые, осмотрев мощи святой, выявили свои «несогласия» и пришли к выводу, что правая рука княжны Анны сложена двуперстно.

И тогда ее светлая память опять пострадала, канонизация имени святой была отменена. Это был единственный такой очень необычный случай на Руси в православной церкви.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Икона: Анна Кашинская

Однако народ оставался верным своей святой, хоть и длилась эта «развенчанность» святой Анны около 230 лет. К ее гробу все равно шли молиться и искать утешения православные люди. Она помогала им в различных бедах и искушениях. У нее просили благословения на брак, на доброе дело и даже на принятие монашества.

В 1908 году почитание святой было восстановлено. А в 1910 году в Петербурге был освящен первый храм Анны Кашинской. И 12 июня было принято ее святое почитание в Русской православной церкви.

В годы войн и революций образ святой княгини стал еще ближе для людей. Она претерпела на земле и поэтому была удостоенная награды от Господа. Она имеет дерзновение быть великой молитвенницей тысяч страждущих и просящих заступничества душ человечеких.

Святая Анна Кашинская и сегодня остается верной помощницей сирот и вдов. И всякому скорбящему христианскому сердцу в своих обращениях стоит обратиться именно к ней.

25 июня – Перенесение мощей и второе прославление благоверной великой княгини Анны Кашинской.

3 августа – Обретение мощей благоверной княгини.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Святая Анна Кашинская

В сонме русских святых благоверная княгиня Анна Кашинская занимает особое место. Каждому святому присуща в большей степени та или иная христианская добродетель. Княгиня Анна воплощает в себе добродетель терпения. Это душевное свойство в христианстве имеет настолько высокое значение, что без него невозможно обретение иных, более возвышенных, добродетелей – смирения и кротости. Оно отворяет дверь ко спасению, полагает основание духовному подвигу. Не случайно апостол и евангелист Лука выделяет его как средоточие христианских добродетелей:   «Терпением вашим спасайте души ваши» (Лк.: 21, 19). В Евангелии на этот счет есть и прямое обетование самого Спасителя: «…претерпевший до конца спасен будет» (Мф.: 10, 22).   Значение этих слов раскрывается благодаря связанному с ними пророчеству: «И от умножения беззаконий во многих оскудеет любовь» (Мф.: 24, 12) – то есть способность терпеть оказывается мерой любви в человеческом сердце, мерой зрелости христианского характера.

анна кашинская святая благоверная княгиня

На долю святой праведной Анны выпало множество скорбей. Она была приуготовлена к монашеству – высшей ступени христианского духовного делания – всей своей предыдущей жизнью. Дочь Ростовского князя Димитрия Борисовича, правнучка святого благоверного князя Василия Ростовского, принявшего мученическую смерть за отказ изменить святой православной вере, она проходила земной путь в обстоятельствах, требовавших от христиан предельно строгого хождения в вере – до готовности в любой момент стать исповедником и мучеником за Христа: Русь в ту пору находилась под игом Орды.

анна кашинская святая благоверная княгиня

С юности княгине пришлось постичь непрочность земного счастья и скоротечность мирских благ. Удары следовали один за другим. В 1294 году скончался ее отец. В 1296 году сгорел дотла великокняжеский терем со всем имуществом. Вскоре после этого сильно заболел ее супруг – молодой князь Михаил Тверской. Едва миновала опасность, как во младенчестве умерла Феодора – первенец великокняжеской четы. А в 1318 г . княгиню постигло новое горе: за отказ поклониться идолам в Орде был замучен ее муж – князь Михаил. Для православных людей самым прискорбным обстоятельством было то, что этот эпизод был спровоцирован соперничеством единоверного московского князя Юрия. В истории Церкви нередки случаи, когда подвиг одного из супругов, принявших мученический венец, освящает обоих, поскольку для другого бескровным мученичеством становится сама жизнь. Такова история святых мучеников Адриана и Наталии, сохранившей вдовство после исповеднического подвига мужа. Такова история и св. благоверной княгини Анны Кашинской.

анна кашинская святая благоверная княгиня

Ожесточенный, воинствующий мир отнимал у нее ближних одного за другим: в 1325 г . старший сын ее, Димитрий-Грозные Очи, встретив в Орде князя Юрия Московского, виновника смерти отца, поразил его и был казнен ханом. В 1339 г . в Орде погибают ее второй сын Александр и внук Феодор: им отрубили головы и тела их разняли по суставам. Это была месть Орды за восстание Твери против татар во главе с двоюродным братом хана Узбека.

Вскоре после мученической кончины сына и внука Анна приняла монашество – сначала в Твери, а затем, по просьбе младшего сына Василия, перебралась в специально выстроенный для нее монастырь. Внутренняя монашеская жизнь – тайна; для людей, знавших ее в миру, и для многих поколений верующих открыто только, что княгиня посвятила себя сокровенному подвигу. Ее уделом стала молитва за безвременно усопших близких и за умиротворение Русской земли. Здесь она и преставилась в 1368 г ., удостоившись перед кончиной принять великий ангельский образ – схиму. Тело ее было погребено в Успенском храме монастыря.

Имя благоверной княгини Анны с течением времени было забыто до того, что к гробнице ее относились непочтительно. И только в 1611 году, вследствие явления ее благочестивому клирику, в жителях города Кашина пробудилось особое благоговение к своей небесной покровительнице, невидимо защищавшей их от врагов и спасавшей их город от разорения. Слух о чудесах от мощей благоверной княгини Анны дошел до благочестивого царя Алексея Михайловича и Святейшего Патриарха Никона, и на Московском Соборе постановлено было открыть ее мощи. 21 июня 1649 года состоялось обретение мощей новой святой Русской Православной Церкви. Перенесение их из деревянного Успенского собора в каменный Воскресенский произошло позднее, 12 июня 1650 года. За всю историю Русской Церкви до наших дней ни одна святая не удостоилась столь блистательного и пышного торжества.

Однако вскоре святая княгиня Анна неожиданно становится символом раскольников, пострадав уже после кончины от неразумных ревнителей; и тогда Патриарх Иоаким отменил канонизацию. Это необычайное событие, драматичное и единственное в истории Русской Православной Церкви, произошло в 1677 году.

Хотя церковная развенчанность святой благоверной княгини Анны длилась 230 лет, народ сохранил веру в ее предстательство пред Господом. В бедах и искушениях, перед началом серьезных дел и перед вступлением в брак, перед принятием монашеского пострига верующие шли молиться ко гробу благоверной Анны.

В 1908 г . почитание благоверной княгини Анны было восстановлено, и в 1910 г .   в Петербурге был освящен первый храм во имя этой святой. К дню перенесения честных мощей святой благоверной княгини Анны – 12 июня – было приурочено и восстановление ее церковного почитания.

В годы войны и революции образ княгини стал русским людям даже ближе. Претерпевший на земле и удостоенный награды от Бога имеет дерзновение быть молитвенным предстателем за тысячи страждущих душ. И сегодня святая благоверная княгиня Анна Кашинская остается верной спутницей и заступницей вдов и сирот, подавая утешение всякому скорбящему христианскому сердцу.

Оценка 5 проголосовавших: 3
ПОДЕЛИТЬСЯ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here